گسترده‌تر شدن حملات شیمیایی به مدارس در ۱۴ اسفند؛ جان دختران در خطر است

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۴

جمهوری اسلامی همچنان از بازداشت و معرفی عوامل حملات شیمیایی به کودکان خودداری می‌کند تا تردیدها درباره حکومتی‌بودن این اتفاق‌ها پررنگ‌تر شود

اخبار و تصاویر ارسالی برای ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران در روز یکشنبه ۱۴ اسفند، نسبت به روزهای قبل به شکل گسترده‌تری رخ داده است و صدها دانش‌آموز دختر با علائمی همچون حالت تهوع، شکم‌درد، نفس‌تنگی و افت ضربان قلب در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در ایرانشبکه‌های اجتماعی

تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر یکشنبه به وقت محلی، ده‌ها مدرسه دخترانه در ایران در شهرهای تهران، کرج، اهواز، آبادان، خرمشهر، تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، همدان، اصفهان، گیلان‌غرب، ابهر، هفتگل، فولادشهر، خلخال، شهریار، گنبدکاووس، رامهرمز، بوشهر، یزد، نیشابور، ساری و بابل هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی روز یکشنبه نیز مانند روز شنبه، در برخی از شهرها مانند تهران و رشت، به سمت خانواده‌هایی که مقابل ادارات آموزش‌ و پرورش مناطق تجمع اعتراضی برپا کرده بودند، حمله و شماری از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

شمار حملات به مدارس دخترانه در ایران روز یکشنبه در حالی افزایش یافت که بسیاری از خانواده‌های ایرانی در این روز به دلیل هراس از مجروح و مسموم شدن فرزندانشان، مانع از حضور آنان در کلاس‌های درس شدند.

بر اساس آخرین اطلاعات و تصاویر ارسالی برای ایندیپندنت فارسی، روز یکشنبه چند مدرسه دخترانه در مقطع دبیرستان در شهرهای بابل و ساری در استان مازندران هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند. ماموران ادارات اطلاعات در این شهرها با تهدید خبرنگاران محلی و کانال‌های تلگرامی، مانع از انتشار خبر شده‌اند و کودکان بدحال را نیز با خودروهای حکومتی به درمانگاه‌ها منتقل کرده‌اند.

در پایتخت ایران، دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه ابوریحان خبر داده‌اند که پس از حس کردن بوی مواد شیمیایی و نفتی و همچنین بدحال شدن چند تن، دانش‌آموزان کلاس‌ها را تخلیه کردند و از مدرسه بیرون آمدند.

شماری از مردم اصفهانی هم  گفته‌اند که روز چهاردهم اسفند در اصفهان به دبیرستان دخترانه پیام شاهد هم حمله شده است: ‏«ما که در خیابان‌ایم هم بوی بد را احساس می‌کنیم، چه برسد به بچه‌ها در مدرسه. ‏هم پلیس آمده و هم اتوبوس فوریت‌های پزشکی.»

مدرسه دخترانه شایستگان در فولادشهر اصفهان نیز از جمله مدارسی بود که روز یکشنبه هدف این دست حملات شیمیایی که گمان می‌رود با حمایت جمهوری اسلامی رخ می‌دهند، قرار گرفت.

والدین دانش‌اموزان مدرسه دخترانه صداقت در مشهد هم روز ۱۴ اسفند از مسمومیت گسترده دانش‌آموزان این مدرسه خبر داده‌اند. مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در واکنش به این حمله شیمیایی گفت: «صبح امروز خبری مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه صداقت مشهد به دست ما رسید و در حال پیگیری موضوع‌ایم. هنوز اطلاعات تکمیلی به دست ما نرسیده و نمی‌دانیم منشا این مسمومیت گاز بوده است یا نه. ممکن است دانش‌آموزان به صورت تلقینی این موضوع را مطرح کرده باشند و در حال پیگیری هستیم. در حال حاضر ۲۰ دانش‌آموز به مراکز درمانی انتقال پیدا کرده‌اند.»

طرح ادعای «تلقین کردن» و متهم کردن کودکان به دروغگویی مسئله‌ای است که مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در یک ماه اخیر بارها مطرح کرده‌اند. اگرچه چندین مدیر وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و پزشکان در بیمارستان‌های مختلف در روزهای اخیر کشف سموم و گازهای شیمیایی در مدارس دخترانه را تایید کرده‌اند، مقام‌های نظام ایران می‌کوشند با تکذیب صورت‌مسئله یا وصل کردن حملات به افرادی در خارج ایران، از زیر بار این بحران شانه خالی کنند. حملاتی که بسیاری از شهروندان، فرهنگیان و فعالان سیاسی در ایران معتقدند بدون حمایت دستگاه‌های امنیتی و نظامی در جمهوری اسلامی، به این شکل گسترده قابل اجرا نبود.

بسیاری از خانواده‌های کودکان مسموم‌شده در مدارس در ۲۴ ساعت اخیر در رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند که ماموران امنیتی به خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند به نتیجه آزمایش دانش‌آموزان دسترسی داشته باشند. شماری از کادر درمانی بیمارستان‌ها نیز افشا کردند که تهدید شده‌اند «در صورت درز جزئیات به بیرون، با اعضای شیفت موردنظر برخورد خواهد شد».

فرماندار نیشابور در استان خراسان رضوی هم روز یکشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد ۵۰ دانش آموز دبیرستان دخترانه بقراط در این شهر علائم مسمومیت داشتند که از این تعداد ۱۰ نفر با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده‌اند.

در روزهای گذشته، خبرهایی مبنی بر بی‌حس شدن طولانی‌مدت دست‌ و پاهای برخی از کودکانی که هدف حمله شیمیایی در مدارس قرار گرفته بودند، رسانه‌ای شد که نشان می‌دهد تبعات این حملات تنها نفس‌تنگی یا حال تهوع مقطعی نیست.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی، از وقوع مسمومیت‌های جدید در دو مدرسه ابتدایی و دبیرستان در شهرهای زنجان و ابهر خبر داد.

در خبری دیگر، دبیرستان‌های دخترانه فاطمیه و سرداران در تبریز روز یکشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند و دختران دانش‌آموزان مسموم شدند.

همین‌طور مدرسه راهنمایی دخترانه معصومیه شاهد در گیلان‌غرب در استان کرمانشاه، هدف حملات بیولوژیکی قرار گرفت و شماری از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

روز یکشنبه ویدیوها و عکس‌هایی از حملات شیمیایی به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در یزد، مدارس صدیقه کبری، حضرت رقیه و فاطمه‌ زهرا در آبادان، دبیرستان حضرت زینب در رامهرمز، چهار مدرسه دخترانه در ابهر، دبیرستان دخترانه راهیان نور در خرمشهر، دبیرستان‌های دخترانه جاویدالاثر و فاطمیه در همدان و مدرسه‌های عفاف رسالت و پایگاه هوایی ارتش در اهواز نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که از گسترده‌تر شدن دامنه این حملات به کودکان خبر می‌دهد.

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داد که دانشجویان در خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بامداد یکشنبه دو بار هدف این حملات قرار گرفتند و شماری از آن‌ها به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ایرنا که خبرگزاری رسمی حکومت است، در گزارش خود نوشت که این دانشجویان «مدعی مسموم‌شدن‌اند».

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همچنان از بازداشت و معرفی عاملان این جنایت همگانی خودداری می‌کنند تا این احتمال که چنین حملاتی با حمایت مستقیم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و در راستای انتقام از دختران معترض به حجاب اجباری شکل گرفته‌‌اند، واقعی‌‌تر جلوه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *