اعتراض مولوی عبدالحمید به تبعیض‌ها و ناکارآمدی‌ها در جمهوری اسلامی، در سالگرد رفراندوم ۱۲ فروردین

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۱

مولوی عبدالحمید چهره پرنفوذ سنی‌های ایران در آستانه سالگرد رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، از تبعیض‌ها و ناکارآمدی‌های مختلف که طی بیش از چهل سال عمر جمهوری اسلامی در ایران وجود داشته، انتقاد کرد.

در جریان این همه‌پرسی که کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب ایران برگزار شد، اعلام شد که اکثریت مردم ایران به تشکیل نظام «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

آقای عبدالحمید روز جمعه ۱۱ فروردین در مراسم نمازجمعه زاهدان در این باره گفت که اگر در جمهوری اسلامی به همه طیف‌ها، همه گروه‌ها و همه مردم توجه می‌شد، بعد از چهل و چند سال اعتراضی علیه مسئولان و نظام صورت نمی‌گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، همزمان با آغاز سخنرانی مولوی عبدالحمید، اینترنت زاهدان با اختلال شدید مواجه شد و پس از نماز جمعه نیز شرکت‌کنندگان راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «اما چتر نظام برای همه یکسان و برابر نبود» و بسیاری ظلم‌ها و تبعیض‌ها در حق اقلیت‌ها صورت گرفت و نخبگان اهل سنت و همه توانمدان در سطح کشور رد صلاحیت شدند.

این رهبر سنی‌های ایران همچنین ادامه داد که حتی مسائل مذهبی نیز در جمهوری اسلامی، آن طور که قانون اساسی اجازه داده بود، «نگذاشتند آزاد باشد.»

آقای عبدالحمید گفت که در برخی وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی یک نفر اهل سنت به کار گرفته نشده و «نگاه مذهبی» موجب محدودیت‌ها شده است.

او افزود در میان شیعیان ایران نیز شایستگان به کار گرفته نشده‌اند.

مولوی عبدالحمید بار دیگر به «مشکلات ملی» در ایران اشاره کرد و گفت که اگر مشکلات در سطح ملی حل شود، مشکلات اقلیت‌ها نیز حل خواهد شد.

او درباره مشکلات سیستان و بلوچستان نیز گفت که مردم این استان از منافع معادن، منابع و امتیازات سواحل استان بی‌بهره هستند.

او به کاهش شدید پول ایران به ویژه در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «آن روز که ما حکومت را از پهلوی گرفتیم دلار هفت تومان بود، چرا امروز به پنجاه و سه و پنجاه و چهار هزار تومان و بالاتر از آن رسیده است؟»

مولوی عبدالحمید گفت که اکنون همه اصناف به ویژه کارگران، بازنشستگان و معلمان به وضعیت معیشتی خود اعتراض دارند.

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به نیروهای اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت با این که اهل سنت به اصلاح‌طلبان رای دادند، اما آنان نیز «هیچ کاری» برای اهل سنت و اقلیت‌ها انجام ندادند.

مولوی عبدالحمید به بسته شدن مساجد اهل سنت در ایران در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت: «ما باید از تجربه دنیا استفاده می‌کردیم که فشار آوردن مذهبی کار درستی نیست.»

سرمایه‌های ملی را نمی‌توان در خارج از ایران خرج کرد

او بار دیگر با اشاره به نارضایتی و مشکلات همه اقشار و گروه‌های مردم ایران گفت: «جدی می‌گویم؛ تا نگاه عوض نشود تا تغییرات ژرف و کلان در روند گذشته ایجاد نشود، مطمئنم کشور درست نمی‌شود.»

مولوی عبدالحمید همچنین بار دیگر به پیام نوروزی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که اگر «بزرگان کشور» خواستار مهار تورم و گرانی هستند، «با این روند بعید می‌دانم و مشکل می‌دانم که این تورم مهار شود. ملت ایران مایوس است از این مسائل.»

امام جمعه اهل سنت گفت: «تا همت بلند و دید وسیعی که همه را زیر چتر بگیرد و نگاه به داخل ایران شود، نباشد مشکلات حل نمی‌شود.»

این رهبر مذهبی سنی‌های ایران همچنین به حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در خارج از مرزها اشاره کرد و گفت که «فتوای دینی» او این است که «اگر ملت ایران راضی نباشد سرمایه‌های ملی ایران را نمی‌توان در خارج از ایران خرج کرد.»

مولوی عبدالحمید همچنین به اعتراضات مردمی اخیر در فرانسه و اسرائیل اشاره و نوع برخورد پلیس با مردم در آن کشورها را با اعتراضات ایران مقایسه کرد و گفت هیچ کجا مردم خود را با گلوله‌های جنگی نمی‌زنند.

در روزهای اخیر، مقام‌های جمهوری اسلامی از فرصت اعتراضات به ویژه در فرانسه استفاده کرده و مقام‌های فرانسوی را به «رعایت حقوق بشر» دعوت کرده‌اند.

این در حالی است که در جریان اعتراضات فرانسه و اسرائیل هیچ معترضی کشته نشده و جمهوری اسلامی، به گفته سازمان‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری ایران بیش از پانصد معترض را با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته است.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *