تداوم مسمومیت‌های مشکوک؛ باز هم شمار بسیاری از دانش‌آموزان شهرهای گوناگون راهی بیمارستان شدند

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۸

با اوج‌گیری دوبارهٔ مسمومیت‌های مشکوک در مدارسِ عمدتاً دخترانه در ایران، روز دوشنبه ۲۸ فروردین شهرهای سنندج، سقز، بوکان، دیواندره، ارومیه، گیلانغرب، تبریز، دزفول و ماهدشت کرج نیز شاهد این مسمومیت‌ها بود.

از مدرسه دخترانه نسیبه واقع در میدان کوهنورد شهر سنندج خبر می‌رسد که درپی مسمومیت گسترده دانش‌آموزان این مدرسه، هشت دستگاه آمبولانس آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی، هم‌زمان چهار مدرسهٔ دخترانه در گیلانغرب شامل هنرستان اندیشه، راهنمایی ۱۷ شهریور و دبیرستان‌های عصمت خدیجه کبری نیز شاهد مسموم‌شدن دانش‌آموزان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی بودند.

دبیرستان آسمان تبریز واقع در محله زعفرانیه این شهر نیز روز دوشنبه با مسمومیت دانش‌آموزان مواجه شد و برخی گزارش‌های شهروندی حاکی است که مدیر مدرسه «با بستن درِ مدرسه اجازهٔ خروج به دانش‌آموزان نداده است».

روز دوشنبه در هنرستان دخترانه محمد باقر در ماهدشت کرج، مدرسه دخترانه مولانا واقع در شهرک دانشگاه ارومیه، دبیرستان دخترانه پروین دیواندره، مدرسه دخترانه «شهدای غزه» سقز، مدرسه دخترانه فجر در بوکان و مدرسه ام‌السمله دزفول نیز شمار بسیاری از دانش‌آموزان مسموم شدند.

در همین حال کانال تلگرامی «+۱۵۰۰ تصویر» خبر داده است که «چند نمونهٔ آزمایشگاهی از دانش‌آموزانی که مورد حملهٔ شیمیایی قرار گرفته‌اند از ایران خارج و به متخصصان مربوط در این زمینه فرستاده شده است.»

دیروز یک‌شنبه نیز مسمومیت‌های گسترده‌ای در دست‌کم ۹ شهر ثبت شد، شامل مدارسی در شهرهای تهران، اسلامشهر، کرج، اردبیل، ارومیه، قزوین، بابلسر، هرسین و شیراز .

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم روز یک‌شنبه از شاهین‌شهر اصفهان خبر داد «زمانی که مردم و اولیای نگران از وضعیت دانش‌آموزان برای فریاد دادخواهی به خیابان آمده بودند» نیروهای حکومتی «تعدادی را ضرب و شتم کردند، تهدید کردند و عده‌ای از اولیا را دستگیر کردند… و تجهیزات نظامی و ضد شورش خودشان را در اداره آموزش و پرورش مستقر نمودند و باعث ترس در دانش آموزان شدند.»

روز شنبه هم علائم مسمومیت در دانش‌آموزان چندین مدرسه دخترانه در قزوین، مهاباد، ایذه، سنندج و سرپل‌ذهاب گزارش شده بود.

به‌رغم گذشت چند ماه از آغاز بروز این مسمومیت‌های گسترده، هنوز عوامل، هویت آن‌ها و نیز روشی که عاملان برای مسموم‌سازی استفاده می‌کنند، نامشخص و مشکوک مانده است.

روز دوشنبه بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌دستور خود، با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان، خطاب به وزیر کشور گفت: «متأسفانه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان چند ماهی است به گستردگی ایران در حال وقوع است و به موضوعی پرچالش و بدون جواب تبدیل شده‌… و هنوز شاهد اقدامی رضایت‌بخش و قانع‌کننده نبوده‌ایم.»

پیشتر، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده‌اند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلام‌گرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوبارۀ طالبان در افغانستان به‌گونه‌هایی دیگر در حال رخ‌دادن است.

اعلام ناتوانی مسئولان در یافتن مسببان این مسمومیت‌ها طی چندین ماه اخیر در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی برای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری تمرکز زیادی بر پایش با دوربین و شناسایی افراد دارند و فرمانده کل نیروی انتظامی هم اعلام کرده است که نیروهای تحت فرمان او با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته ازجمله دوربین‌های ترافیک اقدام به شناسایی افرادی می‌کنند که در «معابر عمومی، خودرو و اماکن تجاری» تن به حجاب اجباری نمی‌دهند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *