آسیب‌دیدگان چشم خطاب به شهرداری تهران: دروغگو شمایید

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۹

معترضانی آسیب‌دیده از ناحیه چشم با انتشار تصاویر و مدارک پزشکی خود، به اتهام شهرداری تهران پاسخ دادند

شمار زیادی از معترضان که در جریان خیزش انقلابی اخیر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند، در حساب‌های کاربری خود به اقدام شهرداری تهران که آنان را دروغگو خطاب کرده است، واکنش نشان دادند.

شهرداری تهران به‌تازگی بیلبوردی در بزرگراه‌های پایتخت نصب کرده که در آن، کاریکاتوری از پینوکیو کنار سه فرد با چشمان پانسمان‌شده‌ دیده می‌شود و زیر این تصویر نوشته شده است: «در دروغگویان خیری نهفته نیست.»

اندکی پس از همرسانی تصویر بیلبوردهای شهرداری در رسانه‌های اجتماعی، معترضانی که از ناحیه چشم آسیب‌دیده‌اند، با انتشار تصاویر خود و مدارک پزشکی‌شان به مجموعه تحت مدیریت علیرضا زاکانی پاسخ دادند. الهه توکلیان که برای جراحی چشم آسیب‌دیده‌اش به ایتالیا رفته و در رم جایزه «زنان قدرتمند و تاثیرگذار» را گرفته است، در روایتگر (استوری) اینستاگرامش به علیرضا زاکانی کنایه زد و نوشت: «شهردار عزیز اخبار بچه‌های چشمی به گوش دنیا رسید، نیاز نبود برامون بیلبورد بزنید.» او در یک استوری دیگر نوشت: طبق معمول شیوه دفاعی جمهوری اسلامی حمله است.

مرسده شاهین‌کار، مربی بدنسازی که چشم راستش در اعتراض‌ها آسیب دید، با انتشار تصویری از خود نوشت: «اینا دروغه؟ لعنت بهتون. کاش دروغ بود.»

محسن کفشگر نیز ویدیویی از خود منتشر کرد و در حالی‌ که چشم تخلیه‌شده‌اش را نشان می‌داد، گفت: «این جریان دروغ ما است.»

ضحا موسوی هم که در اعتراض‌های اصفهان آسیب دید، تصاویری از چشم آسیب‌دیده‌اش به همراه مدارک پزشکی منتشر کرد و نوشت: «التماسم به چشمم برای یک سانت باز شدن دروغه؟»

یکی از معترضان به نام سامان نیز که از ناحیه چشم آسیب دیده است، با انتشار ویدیویی، به بیلبورد شهرداری تهران واکنش نشان داد و گفت: «حتما کسانی که اعدام کردید و آن‌هایی که تیر خوردند و الان زیر خاک‌‌اند، هم دروغ می‌گویند.» او افزود: «اگر ما دروغگوییم، پس این چیست؟ شما چطور اسناد را کتمان می‌کنید؟ اگر شما شلیک نکرده‌اید، پس کی شلیک کرد؟ حدود ۱۰۰ نفر از آسیب‌دیده‌ها در اینستاگرام فعال‌اند.»

استفاده از بیلبوردهای شهرداری تهران برای تبلیغات حکومتی و اتهام زدن به معترضان آسیب‌دیده در حالی است که هزینه‌های این بیلبوردها از محل بودجه عمومی و مالیات‌ها و پول‌هایی که شهرداری از مردم می‌گیرد، تامین می‌شود.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های حکومتی نیز با انتشار مطالبی، معترضان آسیب‌دیده از ناحیه چشم را به دروغگویی متهم کردند. روزنامه دولتی ایران تصویری از نیلوفر آقایی منتشر کرد و با طرح این ادعا که آسیب‌ چشمی او «فریب و دروغ» بوده است، نوشت: «یک آشوبگر دیگر شفا یافت.» سایت رجا نیوز، رسانه منتسب به جریان پایداری، نیز با همین ادعا به این معترض حمله کرد.

نیلوفر آقایی کارشناس ارشد مامایی است که در تجمع کادر درمان مقابل سازمان نظام پزشکی در آبان‌ ماه، در پی اصابت گلوله پینت‌بال ماموران یگان ویژه بینایی یک چشمش را از دست داد و پس از پروتز چشم، با برخی رسانه‌های خارج از ایران مصاحبه کرد.

هم‌زمان با حمله رسانه‌ها و ارگان‌های حکومتی به معترضان آسیب‌دیده از ناحیه چشم، وابستگان جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های اجتماعی نیز حملات هدفمند به معترضان آسیب‌دیده‌ را آغاز کرده‌اند. کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز در مقابل، با فراگیر کردن هشتگ‌های «کدام دروغ»، «شهرداری تهران»، «چشم‌هایش»، «دروغگو شمایید» و «شلیک به چشم معترضان» از آسیب‌دیدگان حمایت کردند.

شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به چشم معترضان از اعتراض‌های آبان ۹۸ آغاز شد و پس از آن، در اعتراض‌های پاییز ۱۴۰۰ اصفهان ادامه یافت. پس از کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و شروع خیزش انقلابی ایرانیان، بسیاری از معترضان هدف تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی قرار گرفتند و از ناحیه چشم آسیب‌ دیدند.

روزنامه گاردین پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌طور سازمان‌یافته به‌ صورت، چشم و اندام جنسی زنان شلیک می‌کنند. گزارش تحقیقی گاردین بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و راستی‌آزمایی و مصاحبه با ۱۰ تن از پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف کشور تهیه شده بود.

بر مبنای گزارشی هم که نیویورک‌تایمز در آذرماه منتشر کرد، چشم‌پزشکان سه بیمارستان فارابی، رسول اکرم و لبافی‌نژاد در تهران تخمین زدند که بخش‌های آنان بیش از ۵۰۰ بیمار با جراحت شدید چشمی را پذیرش کرده‌اند. پزشکان متخصص چشم در استان کردستان نیز از پذیرش دست‌کم ۸۰ بیمار با جراحت چشمی خبر دادند. آن‌ها در عین‌ حال تأکید کردند که اعلام آمار دقیق آسیب‌دیدگان دشوار است زیرا بسیاری از معترضان از مراجعه به بیمارستان‌ها هراس دارند.

اوایل آذرماه امسال در حالی‌ که دو ماه از خیزش سراسری ایرانیان گذشته بود، بیش از ۱۴۰ چشم‌پزشک در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران، اعلام کردند تعداد زیادی از مردم بر اثر اصابت ساچمه و پینت‌بال نیرو‌های امنیتی و انتظامی، بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست داده‌اند.

پیش از آن هم بیش از ۲۳۰ پزشک متخصص چشم در نامه‌ای به رئیس انجمن چشم‌پزشکی هشداری مشابه داده بودند. سازمان سازمان حقوق بشر ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد شلیک ماموران به چشم معترضان هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *