هزاران دانشجو در تبریز خواستار لغو احکام سنگین کمیته انضباطی علیه دانشجویان شدند

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۹

در ادامه اعتراض‌ها به سرکوب دانشجویان و استادان دانشگاه از سوی جمهوری اسلامی، بیش از دو هزار دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با امضای طوماری خواستار لغو احکام سنگین کمیته انضباطی علیه دانشجویان شدند.

دانشجویان معترض در این طومار با استناد به اصول قانون اساسی، بر حق آزادی بیان و تجمع تاکید کرده و گفته‌اند: «حق دانشجویانی که نسبت به وقایع جاری کشور بی‌تفاوت نبودند، تهدید، تعلیق و تبعید نیست».

دو هزار دانشجویی که این طومار را امضا کرده‌اند، خطاب به مقام‌های دانشگاه و شورای انضباطی اضافه کردند: «حق ندارید با برخوردهای قهری و احکام فله‌ای و با نگاه ابزاری به قانون، دانشگاه را ساکت و دانشجو را سرکوب کنید».

انتشار این طومار در حالی است که چند روز پیش نیز دانشجویان شش دانشگاه در بیانیه‌ای سواستفاده حکومت از روانشناسی برای سرکوب اعتراضات را محکوم کردند.

در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها در کنار مدارس یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات علیه حکومت بود. این در حالی است که اعتراضات در دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

پیشتر ویدیوی منتشرشده در کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور نشان می‌داد روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر تهران برای تحقق خواسته‌های خود درباره تغذیه، آموزش و حراست، محوطه دانشگاه تجمع کرده و مسئولین را «بی‌بخار» خواندند.

این در حالی است که حکومت با بازداشت و احکام قضایی و انظباطی در تلاش برای مهار دانشجویان معترض است؛ اما گستردگی طیف دانشجویان معترض، به خانواده‌های هواداران نظام نیز رسیده است.

در روزهای اخیر، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اعلام کرد که هفت نفر از هشت دانشجوی بازداشت‌شده این دانشکده در اعتراضات اخیر دارای سهمیه «ایثارگری» بوده‌اند.

پیشتر شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده بود که در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، بیش از ۴۳۵ دانشجو در سراسر کشور طی روندی «فرمایشی و امنیتی» حکم تعلیق یا اخراج گرفته و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

این شورا روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در بیانیه‌ای نوشت: «در پی اعتراضات اخیر در سراسر کشور و همراهی همه‌جانبه‌ دانشگاهیان با اعتراضات مردمی، تعداد قابل توجهی از دانشجویان طی روندی غیرقانونی، فرمایشی و امنیتی احکام تعلیق و اخراج دریافت کرده‌اند و بنا بر این احکام، بخش قابل توجهی از دانشجویان از حق تحصیل محروم گشته‌اند.»

بر اساس این گزارش، از این تعداد، اطلاعات ۴۳۵ نفر از دانشجویان محکوم شده در کمیته‌ انضباطی به دست شوراهای صنفی دانشجویان رسیده است و این بخشی از احکام صادر شده در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *