مصرف گوشت و لبنیات در ایران به طور سهمگینی سقوط کرده است 

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۷

آمارهای جدید سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، فائو، از سقوط سهمگین مصرف داخلی لبنیات و گوشت در ایران خبر داده است.

فائو در گزارش جدید خود از چشم انداز غذایی جهان می‌گوید تولید شیر و محصولات لبنی ایران در سال گذشته میلادی ۲۶۸ هزار تن کاهش یافته و به ۷.۸ میلیون تن رسیده است. واردات لبنیات کشور نیز ۳۳ هزار تن افت کرده است.

با اینحال، صادرات لبنیات کشور با رشدی ۴۲ درصدی به یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن رسیده است که نشان می‌دهد مصرف داخلی لبنیات کشور به شدت سقوط کرده است.

تولید انواع گوشت در ایران نیز پارسال ۳۰ هزار تن کاهش داشته است، اما به خاطر افت مصرف داخلی، واردات خالص گوشت ایران تنها هشت هزار تن رشد داشته است. بخش اعظم افت تولید گوشت ایران به خاطر کاهش تولید گوشت مرغ بوده است.

پیشتر نیز گزارش‌های زیادی از ناتوانی مردم در خرید گوشت، شیر و محصولات لبنی به خاطر کوچک شدن سفره‌های مردم و فقر روزافزون شهروندان منتشر شده بود.

باوجود کاهش روزافزون مصرف این کالاها در ایران به‌دلیل کاهش چشمگیر قدرت خرید، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت جمهوری اسلامی، تنها بر افزایش صادرات لبنیات ایران مانور داده و کاهش قدرت خرید شهروندان ایران را که علت اصلی این افزایش صادرات است، برجسته نکرده است.

در حالی که رسانه‌ها و برخی مقامات ایران پارسال از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف لبنیات کشور خبر داده بودند، روزنامه دنیای اقتصاد ۲۷ اردیبهشت امسال با انتشار گزارشی از تشدید افت مصرف لبنیات کشور با افزایش قیمت شیر خبر داد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران نیز با اشاره به افزایش هزینه گاوداری‌ها، خصوصا رشد چشمگیر قیمت علوفه و غلات مورد استفاده دام‌ها به این روزنامه گفته است به رغم افزایش قیمت شیر، باز هم تولید و فروش آن صرفه اقتصادی کمی دارد و اگر وضعیت به این صورت پیش برود، باید در انتظار کاهش تولید در ماه‌‌‌های آتی و خروج واحدهای کوچک از چرخه تولید باشیم.


فائو نیز پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی، تولید شیر و محصولات لبنی ایران دوباره ۲۰ هزار تن و تولید گوشت کشور ۳۰ هزار تن کاهش یابد.

وضعیت غلات ایران در گزارش‌های جهانی

نهاد بین‌المللی فائو در بخش دیگری از گزارش خود به وضعیت غلات در ایران پرداخته و می‌گوید تولید غلات ایران در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۱ ثابت مانده، اما انتظار می‌رود در سال جاری میلادی تولید غلات ایران با افتی نیم میلیون تنی به ۱۸.۸ میلیون تن کاهش یابد.

واردات غلات ایران نیز برای سومین سال متوالی رشد خواهد داشت و امسال به ۱۷.۷ میلیون تن خواهد رسید.

بر اساس آمارهای فائو ایران پارسال ۵ میلیون تن واردات گندم داشته که ۱۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است، اما امسال به رغم ثابت ماندن حجم تولید داخلی گندم، میزان واردات به ۴ میلیون تن خواهد رسید. علت آن، افزایش ۱.۹ میلیون تنی ذخایر گندم در سوله‌های کشور طی سال گذشته میلادی است.

جزئیات آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد ایران با هشت میلیون تن واردات ذرت در سال ۲۰۲۲، هشتمین واردکننده بزرگ ذرت و با واردات سه میلیون تن، سومین واردکننده بزرگ جو در جهان بوده است.

در خصوص برنج، تولید ایران در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن کاهش یافته و وارداتش ۵۰۰ هزار تن رشد کرده است.

واردات چربی و روغن خوراکی ایران نیز پارسال ۶۰ درصد رشد کرده و به ۱.۶ میلیون تن رسیده است.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *