گزارشی از “ده‌ها زاغه مخفی زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران”

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۳

مرکز پژوهشی “آلما” می‌گوید، ده‌ها زاغه موشکی ایران در دره‌ای در استان کرمانشاه حفر شده‌اند. در دو منطقه “تنگه کنشت” و “پنج پله” بیش از ۱۰۰ زاغه زیرزمینی موشک‌های بالستیک تعبیه شده‌اند که در ویدئوی این مرکز دیده می‌شود.

بر اساس گزارش جدید مرکز آموزشی و پژوهشی “آلما” (Alma)، جمهوری اسلامی ایران از دره‌ای در کرمانشاه برای زرادخانه موشک‌های بالستیک موسوم به “قیام-۱” خود استفاده می‌کند.

این مرکز هفته گذشته گفت: «ما نه تنها شناسایی مثبت زرادخانه موشک بالستیک قیام-۱ در کرمانشاه ایران را داریم، بلکه شما حتی می‌توانید مستقیماً از یک نقطه مشاهده مشرف، ورودی این پایگاه‌های موشکی را نگاه کنید.»

این گزارش می‌گوید که موشک‌های بالستیک “قیام-۱” در منطقه‌ای واقع در حدود ۱۵۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارند.

به گزارش “جروزالم پست”، گفته می‌شود این موشک‌ها در ده‌ها زاغه در سه سایت زیرزمینی نگهداری می‌شوند. یکی از آنها در “تنگه کنشت” واقع در حدود ۱۵ کیلومتری شهر کرمانشاه است. مرکز تحقیقات می‌گوید‌، “ده‌ها زاغه موشکی” در این دره حفر شده‌اند.

یک ویدئوی آنلاین که توسط مرکز پژوهشی “آلما” تهیه شده است، شواهدی از ۶۱ زاغه موشکی در این دره را نشان می‌دهد. فیلم همچنین نشان می‌دهد که زاغه موشک قیام-۱ چگونه می‌توانسته باشد.

این مرکز پژوهشی همچنین می‌گوید که ۸۰ پناهگاه موشکی دیگر را در سایتی به نام “پنج پله” شناسایی کرده است. این پناهگاه‌ها می‌توانند، موشک‌های “قیام” یا “فاتح” را در خود جای دهند.

سایت “تنگه کنشت” از سلاح‌های پدافند هوایی برخوردار است. مرکز تحقیقات موقعیت سایت‌ها و بافت کلی منطقه را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که سایت‌های موشکی زمین به هوا در پایگاه هوایی کرمانشاه وجود دارد.

“آلما” خود را یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی معرفی می‌کند که به پژوهش در زمینه چالش‌های امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل می‌پردازد و به کارشناسان مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و سایر نهاد در مورد پیچیدگی‌های چند بعدی در خاورمیانه آموزش می‌دهد.

به گزارش جروزالم پست، “شورای ملی مقاومت ایران”، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران، در اسفند ۱۳۹۹ (۱۸ مارس ۲۰۲۱) در یک کنفرانس آنلاین در مورد سایت‌های موشکی “تنگه کنشت” و “پنج پله” افشاگری کرده بود.

در این کنفرانس آنلاین “شورای ملی مقاومت” گفته شد که این دو مجموعه “مهم‌ترین سایت‌های موشک‌های بالستیک سپاه در غرب ایران است و حملات موشکی به پایگاه نیروهای ائتلاف در عین‌الاسد عراق در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ از این دو پایگاه صورت گرفته است”.

“مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی” در یک گزارش خود گفته است که موشک قیام-۱ موشکی “با سوخت مایع و کوتاه‌برد بالستیک (SRBM) است که توسط ایران توسعه و عملیاتی شده است.”

به گفته این مرکز: «این موشک نوع دیگر بومی شهاب-۲ کوتاه‌برد بالستیک است که برخلاف دیگر مدل‌های اسکاد ایران، باله‌های دم خارجی ندارد و دارای کلاهک جداشونده است.»

ایران از سال ۲۰۱۷ تاکنون چندین بار از موشک بالستیک “قیام-۱ در عملیات‌ رزمی متعدد استفاده کرده است.

در گزارش‌هایی که در بهمن ۱۴۰۰ منتشر شدند، برخی منابع از صدایی انفجاری خبر دادند که در شمال کرمانشاه در شهرک‌های مسکن، ظفر، تکاور، آناهیتا، طاق بستان، شهرک معلم و‌‌‌ مناطق دیگر شنیده شده بود.

گفته شد که صدای این انفجار در ارتباط با پادگان موشکی تنگه کنشت، یکی از مهم‌ترین مراکز موشکی سپاه در غرب کشور بوده است.

این مرکز موشکی که از پادگان پنج پله در ۱۰ کیلومتری شهر کرمانشاه از سمت شرق و در جاده بیستون شروع می‌شود تا ۲۰ کیلومتری خارج از شهر به سمت غرب و جاده کامیاران امتداد دارد و انتهای آن به پادگان ورمنجه منتهی می‌شود.

گفته می‌شود، جغرافیای کوهستانی منطقه موجب شده است که سپاه پاسداران این ناحیه را به عنوان مرکز موشکی و سایت پرتاب موشک انتخاب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *