حدود ۲۲ درصد کودکان به دلیل سوءتغذیه دچار کوتاهی قد شده‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۲

بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ایران نمی‌توانند کالری موردنیاز روزانه خود را تامین کنند

فرامرز خدائیان، مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، ضمن تایید به خطر افتادن امنیت غذایی در شرایط کنونی خبر داد که حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال در ایران در پی فقر غذایی دچار کوتاهی قد شده‌اند.

این مقام سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امنیت غذایی به معنای داشتن غذای سالم به مقدار کافی است، گفت برای تامین غذای ۵۰ سال آینده باید غذایی به‌اندازه ۱۰ هزار سال قبل تولید کنیم.

اینجا کودکان گرسنه اند و هیچ فریادرسی نیست

خدائیان در گردهمایی فعالان صنعت غذا در جنوب ایران که خبرگزاری تسنیم گزارش آن را منتشر کرد، «فراهم بودن غذا، دسترسی به غذا، سلامت و ثبات و تاب‌آوری غذا» را چهار رکن اساسی امنیت غذایی دانست و تاکید کرد که مهم‌ترین قسمت در صنعت غذایی، امنیت غذایی است.

به خطر افتادن امنیت غذایی مردم ایران به‌خصوص زنان و کودکان با تداوم گرانی‌های افسارگسیخته و تورم فزاینده موضوعی است که کارشناسان و پژوهشگران از سال‌ها پیش درباره آن هشدار دادند اما اینک سطح هشدارها به مقام‌های دولتی و نزدیکان حکومتی نیز رسیده است.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تنها مقام دولتی نیست که درباره به خطر افتادن امنیت غذایی هشدار می‌دهد. اندکی قبل ویدیویی از سید هادی موسوی‌نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره سوءتغذیه کودکان در ایران هم در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد. او در آن ویدیو گفته بود که ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در ایران دچار سوءتغذیه‌اند و از این میان نزدیک به ۱۰ میلیون تن از آنان زیر ۱۲ سال سن دارند.

موسوی‌نیک همچنین هشدار داد که حدود ۵۷ درصد جمعیت ایران سوءتغذیه دارند که این یک فاجعه انسانی است. او با اشاره به اینکه طبق اعلام بانک جهانی، پناهجویان ساکن کمپ‌های پناهندگی باید روزانه دو هزار و ۱۰۰ کالری مصرف کنند، گفت که بالغ‌ بر نیمی از جمعیت ایران توان تامین این میزان کالری روزانه را ندارند.

در حالی‌ که بحران امنیت غذایی در ایران سلامت مردم به‌خصوص کودکان را به خطر انداخته است، ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولتی‌ پیوسته ادعای «رشد اقتصادی» و «کنترل تورم» را مطرح می‌کنند.

بانک جهانی به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد ایران رتبه پنجم  تورم نرخ مواد غذایی در جهان را دارد. البته تنها‌ داده‌های جهانی نیستند که نرخ بالای تورم مواد غذایی در ایران را آشکار می‌کنند. پیش‌تر یافته‌های یک کار پژوهشی در موسسه دولتی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شده بود که نشان می‌داد ایران در سالی که علی خامنه‌ای آن را «کنترل تورم و رشد تولید» نامیده‌ است، از نظر تورم نرخ مواد غذایی در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعتراف کرد جمعیت فقیر ایران طی یک دهه ۳۰ درصد بیشتر شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۳۰ درصد جمعیت ایران نیز «بر اساس معیارهای بسیار حداقلی فقیر محسوب می‌شوند».

تورم مواد غذایی و به خطر افتادن امنیت غذایی، پیامدهای زیان‌باری برای مردم و به‌خصوص کودکان دارد. در بزرگسالان، این مسئله خطر بروز انواع بیماری‌ها را تشدید می‌کند و کمبود مواد مغذی مهم مانند پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی رشد جسمی کودکان را کند می‌کند و عوارضی مانند کوتاهی قد آنان را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *