واکنش‌ها به ویدئوی «تهدیدآمیز» گشت ارشاد؛ «مجری قانون از کرده خود خِجِل است» 

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۵

پس از انتشار ویدئوی برخورد مأمور «گشت ارشاد» با زنانی که پوشش اختیاری را برای تردد در خیابان اندرزگو تهران انتخاب کرده‌اند، برخی از فعالین سیاسی و مدنی با واکنش به آن، رفتار «مأمور قانون» را «تهدیدآمیز» و «خلاف قانون» دانسته‌اند.

حسن اسدی زیدآبادی،‌ فعال سیاسی در توئیتر با اشاره به اینکه «مأمور قانون» در این ویدئو «صدایش را همچون یک مجرم تغییر داده» نوشته که این فرد از کرده خود «خِجِل است و نگران».

این زندانی سیاسی سابق با بیان اینکه این مسئله برای نظام حقوقی جمهوری اسلامی «عاقبت خوبی ندارد»، تاکید کرده: «در این ویدئو کسی که مجرم معرفی می‌شود، زشتی در کار خود نمی‌بیند و ابایی از انتشار تصویرش ندارد.»

در ویدئویی که روز جمعه، ۲۳ تیرماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردی که خود را «مأمور قانون» معرفی می‌کند، از پشت دوربین به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند با ارعاب و تهدید می‌گوید که حجاب خود را رعایت کنند.

در این ویدئو با اِفکت‌های تصویری سعی شده نشان داده شود که چهره زنانی که از آن‌ها فیلمبرداری می‌شود، توسط هوش مصنوعی شناسایی شده و آن‌ها به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

مردی که صدای او بر روی تصویر است در بخشی از ویدئو به یکی از زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کند، می‌گوید: «اگر معتقد به آزادی هستی، من دست تمام سارقین و متجاوزین را باز می‌گذارم تا حسابت را کف دستت بگذارند.»

شیما قوشه، وکیل پایه‌ یک دادگستری که وکالت زنانی را به عهده داشته که از تجاوز و تعرض جنسی آزار دیده‌اند، با اشاره به این صحبت‌ها نوشته است که می‌تواند چندین «پرونده و کیس تجاوز» را مثال بزند که به علت ایراد در قانونگذاری و عدم حمایت و آموزش نهادهای مسئول «هیچ‌وقت اثبات نشده و متجاوزین کاملاً آزادانه زندگی می‌کنند».
مصطفی فقیهی،‌ روزنامه‌نگار، نیز با اشاره به «ایجاد رعب و وحشت»، «لحن زننده» و «وقاحت» سازندگان این ویدئو در توئیتر نوشته که این افراد «گویی حق تجاوز به زنان بی‌حجاب را به رسمیت» می‌شناسند.

او خطاب به فردی که خود را «مأمور قانون» معرفی می‌کند گفته که «چرا چهره‌ات پنهان و حتی صدایت افکت دارد؟ … نگران عواقب اقدام غیرقانونی و خودسرانه‌ات هستی؟»

در هفته‌های اخیر تقریبا روزی نیست که مقام‌های انتظامی یا روحانیون درباره ضرورت رعایت حجاب، حرفی نزنند یا از برنامه‌های حکومتی برای اعمال حجاب خبری ندهند.
در همین زمینه حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین روز شنبه، ۲۴ تیرماه، گفت: «از ابتدای اجرای طرح عفاف و حجاب تاکنون نسبت به تشکیل پرونده جهت ۱۷۳ نفر از افراد مکشّفه و مخلان نظم اجتماعی در معابر و اماکن عمومی اقدام شده است.»

این مقام قضائی گفت که شناسایی زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند از سوی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات این شهر انجام شده است.

انتشار این اخبار و تصاویر در حالی است که گزارش‌های شهروندان در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش ون‌های حامل مأموران گشت ارشاد در خیابان‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ است.

از سوی دیگر دو ماه مانده به سالروز مرگ مهسا امینی، شمار ویدئوهایی که پلیس یا کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و حاوی تهدید و ارعاب و درگیری با مخالفان حجاب اجباری است، نیز افزایش یافته است.

پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد که به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به عنوان گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی دامن زد، موج فزاینده مخالفت زنان با حجاب اجباری آغاز شد.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *