افزایش قیمت دلار به بالاترین میزان در هفته‌های اخیر

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۱

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران با افزایش روبه‌رو شد، از مرز ۵۰ هزار تومان گذشت و به بیشترین میزان در سه هفته اخیر رسید. هم‌زمان بانک مرکزی موافقت‌نامه تاسیس کانون صرافان را باطل کرد.

تا پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۰ مرداد) وب‌سایت‌های اعلام نرخ طلا و ارز، قیمت دلار آمریکا را در محدوده ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌کردند اما در ادامه روز این بها از ۵۰ هزار تومان گذشت.

سکه طلا هم با گذر از سطح ۲۹ میلیون تومان، بالاترین قیمت خود در ۲۵ روز اخیر را ثبت کرد.

قیمت دولتی دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نیز بیشترین افزایش قیمت طی دو ماهه اخیر را به ثبت رساند و به بیش از ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

هم‌زمان روز سه‌شنبه روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال موافقت‌نامه تاسیس کانون صرافان ایران، خبر داد که انحلال این کانون در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است.

در این اطلاعیه، بروز تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، دلیل این تصمیم اعلام شده است.

بانک مرکزی پیشتر از برگزاری مجمع عمومی کانون صرافان جلوگیری کرده و اعلام کرده بود به دلیل رعایت نکردن الزامات قانونی، برگزاری مجمع این کانون لغو شده است.

مجتبی توانگر، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به رویارویی بانک مرکزی و صرافان گفت: «بسیاری از صرافی‌ها در شرایط تحریمی توانستند ارز به داخل کشور وارد کنند اما اکنون با اقدام نسنجیده بانک مرکزی در حذف تعداد بسیاری از صرافی‌ها، این توانمندی نادیده گرفته شد.»

در پی تعطیلی نیمی از صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی در یک سال گذشته و اعمال محدودیت بر فعالیت شبکه صرافی‌ها در روزهای اخیر، تنش بین بانک مرکزی و صرافان بالا گرفته‌ است.

در پی انتشار خبر تصمیم بانک مرکزی ایران برای انحلال کانون صرافان، این نهاد صنفی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بانک مرکزی وجاهت قانونی برای انحلال آن را ندارد.

بر اساس اطلاعیه کانون صرافان ایرانیان، انحلال این کانون از اختیارات مجمع عمومی آن است.

افزایش قیمت دلار در ایران در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته پول‌های بلوکه‌شده خود در خارج کشور را آزاد کند.

از سوی دیگر کمیته دارایی پارلمان عراق به تازگی از قاچاق دلار به ایران به واسطه کشور آرژانتین خبر داد.

محمد نوری عزیز، عضو کمیته دارایی پارلمان عراق، در یک برنامه تلویزیونی گفت میلیون‌ها دینار عراقی در آرژانتین چاپ و پس از تبدیل آن به دلار آمریکا با کامیون به ایران منتقل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *