احضار دوباره ۲۸ بازداشتی اعتراضات در آبدانان با وجود «عفو» و مختومه شدن پرونده

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۹

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز چهارشنبه، هشتم شهریور، گزارش داد که دست‌‌کم ۲۸ معترض در شهرستان آبدانان با وجود مختومه شدن پرونده آن‌ها، بار دیگر احضار شده‌اند.

به گزارش این سایت، دادگاه انقلاب ایلام این افراد را احضار کرده و یک برگ از حکم قضایی مربوط به اعتراضات «زن زندگی آزادی» مربوط به سال گذشته را نیز همراه احضاریه پیوست کرده است.

بر اساس این گزارش، جز یکی از احضارشدگان به نام احمد علیزاده، پرونده سایر بازداشت‌شدگان در سال گذشته با بخشنامه موسوم به «عفو» مختومه اعلام شده بود.

عکس مربوط به تخریب مجسمه میدان بسیج آبدانان توسط معترضان در نیمه بهمن ۱۴۰۱ است

شعبه اول دادگاه انقلاب ایلام پیشتر آقای علیزاده را بابت اتهامات «تشکیل دسته و گروه بیش از دو نفر به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» به شش سال و یک روز و «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم کرده بود.

همزمان با نزدیک شدن به سالروز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، جمهوری اسلامی موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، معترضان و خانواده‌های کشته‌شدگان را از بیم جرقه دوباره اعتراضات آغاز کرده است.

آبدانان از شهرستان‌های استان ایلام در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ یکی از مراکز مهم تجمع‌های اعتراضی بود.

این تجمع‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یافت. از جمله شهروندان چند شب پیاپی در خرداد امسال در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

گزارش‌ها حاکی است که بامشاد سلیمان‌خانی به‌دلیل مسمومیت در بیمارستان جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بامشاد سلیمان‌خانی، دانشجوی ۲۱ ساله و از بازداشتی‌های اعتراضات، «بعد از آزادی آثار ضرب و جرح شدید، شکستگی‌های متعدد و همچنین اثر خاموش کردن سیگار بر روی بدنش وجود داشت.»

این در حالی بود که رئیس کل دادگستری ایلام اعلام کرده بود که آقای سلیمان‌خانی «از سوی هیچ‌یک از دستگاه‌ها و نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی و همچنین دستگاه قضایی» به‌عنوان متهم احضار و بازداشت نشده بود.

عمران علی‌محمدی اضافه کرده بود که این شهروند آبدانان «که در شهرستان دهلران اقامت داشته بنا بر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرد.»

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو./م.ا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *