اتحادیه مشاوران املاک ایران از خروج سازندگان از بازار مسکن خبر داد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

داود بیگی‌نژاد، نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک، از خروج سازندگان از بازار مسکن خبر داد. به گفته او، اصلی‌ترین دلیل خروج سازندگان از بازار مسکن، هزینه‌های سنگین تولید مسکن است، به طوری که دیگر، تولید مسکن از توان افراد خارج شده است.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود با افزایش هزینه‌های تولید مسکن، قیمت تمام شده نیز رشد کرده و خریداران توان خرید ندارند و در جنین شرایطی خواب سرمایه برای تولید کننده افزایش می‌یابد.

روزنامه همشهری نیز در گزارشی با تایید رکود در بخش مسکن و ساختمان نوشت، بازار مسکن بعد از جهش غیرمعقول قیمت‌ها در زمستان ۱۴۰۱، وارد یکی از سخت‌ترین دوره‌های رکودی خود شده است.

بیش از ۹‌ ماه است آمار رسمی در مورد تحولات بازار مسکن منتشر نمی‌شود و روند بازار مشخص نیست. با این حال گزارش میدانی روزنامه همشهری از بازار مسکن و گفت‌وگو با فعالان این بازار و مسئولان صنفی حاکی از این است که حداقل در ۶ ماهه امسال، وضعیت بازار مسکن چیزی جز رکود و کسادی نبوده است.

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه شرایط فعلی بازار مسکن از رکود کامل حکایت دارد، گفت تعداد معاملات خریدوفروش به‌شدت پایین آمده است.

گودرزی دلیل این اتفاق را رشد عجیب و نامعقول قیمت‌ها در بهمن و اسفند سال قبل می‌داند.

اما رکود در بخش مسکن و ساختمان به بازار مسکن محدود نمانده و بخش تولید نیز از این رکود اثر پذیرفته است.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به افت گردش نقدینگی در بازار مسکن گفت برخی از سازندگان از ادامه ساخت‌وساز ناتوان هستند.

او همچنین از متوقف شدن تزریق نقدینگی از سمت نظام بانکی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل رکود در ساخت‌ و ساز اشاره کرده است.

بانک مرکزی با هدف کنترل رشد نقدینگی، تسهیلات دهی بانک‌ها را محدود کرده است که این سیاست بر تمام بخش‌های اقتصادی اثر گذاشته است به طوری که فعالان اقتصادی حوزه‌های مختلف از کمبود سرمایه در گردش و فقدان نقدینگی مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی خود گلایه می‌کنند.

علاوه بر این عوامل، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به عامل دیگری برای ایجاد رکود در بخش مسکن و ساختمان اشاره کرده است.

بر اساس اعلام دنیای اقتصاد، فاصله میان قیمت زمین و مسکن در شهر تهران تشدید شده و برآورد می‌شود نسبت قیمت زمین به مسکن رکورد جدیدی به ثبت رسانده باشد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، عدد برآوردی شاخص نسبت قیمت زمین به مسکن در حال حاضر به ۱.۷ رسیده که رکورد جدیدی برای این نسبت به حساب می‌آید.

شاخص «نسبت قیمت زمین به مسکن» در سال ۱۴۰۰ که برای آخرین بار آمار رسمی درباره تغییرات قیمت ملک کلنگی در تهران اعلام شد، عدد ۱.۵ بود.

در این گزارش با تاکید بر تشدید گسل زمین-مسکن آمده است: این وضعیت به معنای محدودتر شدن فضای بازار برای فعالان ساختمانی است.

بر اساس اعلام دنیای اقتصاد، تورم زمین از سال ۹۶ تاکنون، با شیب تند تری نسبت به تورم مسکن، افزایش یافته است.

در حالی که قیمت مسکن در پایتخت از سال ۹۶ تاکنون ۱۴ برابر شده است، در همین فاصله رشد میانگین قیمت زمین بین ۲۶ تا ۲۷ برابر برآورد می‌شود.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *