گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۲

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۱

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ۱۴۰۲ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:
اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ۱۴۰۲ با قریب به ۲۴ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام
شهریور با قریب به ۲۴ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام محبوبه روشن دل، بیست و هفت ساله و مادر یک فرزند شش ساله در زندان وکیل آباد مشهد اشاره کرد. خانم روشن دل پیشتر از بابت اتهام قتل مادر همسر خود بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود. او طی سال های حبس به دلیل مخالفت خانواده از ملاقات با فرزند خود محروم ماند. این امر به تدریج منجر به ابتلای خانم روشن دل به بیماری افسردگی در زندان شد. با اینحال، مسئولان زندان هیچ اقدامی در راستای درمان این زندانی انجام ندادند.

در ماه سپری شده، حکم اعدام رحمان ابراهیمی، کیومرث رضایی و بهروز رحمانی در زندان قزلحصار کرج، میلاد یزدان پناه در زندان زرند، وفا خرامانی در زندان سقز، سبحان افتخارالدین در زندان الیگودرز، حامد سرگزی و اسماعیل حاجی زاده در زندان همدان، هوشنگ مقتدری در زندان سپیدار اهواز، علی‌ عباس نجاری و سعید (نام خانوادگی نامشخص) در زندان های عادل آباد شیراز و تبریز، یک زندانی زن در زندان قم، محمد نارویی و دو زندانی دیگر در زندان زاهدان، سعید سنجرانی در زندان بیرجند و علی‌ منصور خاکزاد در زندان بروجرد به اجرا درآمد.

در ضمن، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور حکم ۲ بار اعدام برای متهم ردیف اول پرونده موسوم به “واقعه حرم شاهچراغ” از بابت اتهامات “محاربه و بغی”، خبر داد.

گفتنی است، دو متهم به قتل در تهران، از بابت اتهام قتل و سرقت، توسط دادگاه کیفری این استان به تحمل ضربات شلاق و اعدام محکوم شدند.

همینطور، یوسف احمدی، شهروند اهل بانه توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، به ریاست قاضی سعیدی به اتهام “بغی” به اعدام محکوم شد. مصادیق اتهامی وی همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده است.

همچنین، دو متهم توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک آذربایجان شرقی و یک متهم توسط شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

به علاوه، حکم یک متهم زن در تهران که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان
در شهریورماه، امجد امینی و صفا عائلی در سقز، خالد پیرزاده در اهواز، جابر نجفی، امیرحسین نجفی، شیرین نجفی و نگین نجفی و پیام باستانی پاریزی در کرج، معید ساعدی و ریزان ساعدی در سنندج، خسرو فتحی در دیواندره، نسرین علیزاده در اصفهان، معصومه آذری، هلیا، وحید و امیر کیا، در نوشهر، فهیمه مرادی، مهدی یراحی، نازیلا معروفیان، زهرا صفایی، پرستو معینی و محمدمسعود معینی، آرمین رستمی، سمانه اصغری، هانیه توسلی و لیلا نقدی‌ پری در تهران، روح الله حیدری در قزوین، شیدا صابری در یاسوج، محمدحسین قیصری در ایلام، معصومه قاسمی پور در آمل احمد حسن‌ زاده و سولماز حسن‌ زاده در بوکان، امید قدیمی در دیواندره، پارسا قبادی در کرمانشاه، حمید دادرس در دهدشت، محبوبه موسوی در اهواز، امید نیازی در دهگلان، یاشار تبریزی در تبریز، بتول امیدی و فخری امیدی در ایلام، مصطفی محمدحسینی، بنیامین افرا، علیرضا فروهر، صمد پورشه، سام بیژن‌ نژاد، رضا مرادی‌ نژاد، امیر ناطق، فرزانه معینی، محمد معینی، فرهاد چرامین، داریوش پریسایی و داوود حدادی در یاسوج، دهدشت و بهمئی و بیست و چهار شهروند در رشت، رضوانشهر، املش، فومن، لاهیجان، صومعه سرا، رودسر، لنگرود و آستانه اشرفیه بازداشت شدند.

گفتنی است، مهدی شیبانی، معلم ابوالفضل آدینه زاده از جان باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در این گزارش آمده است؛ مهدی شیبانی پس از برگزاری جشن تولد و حضور در مراسم سالگرد ابوالفضل بازداشت شده است. ویدیویی از این معلم در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن وی با تهیه کیک به مناسبت تولد ابوالفضل آدینه زاده، یاد او را گرامی داشته است.

همچنین، یک شهروند به دلیل “نشر فراخوان و دعوت به تجمع” برای اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان هندیجان بازداشت شد.

در ضمن، روز شنبه بیست و پنجم شهریور، یک شهروند که در یکی از خیابان های اردبیل پلاکاردی با مضامین اعتراضی در دست داشت، توسط ماموران انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همینطور، شانزده شهروند در جریان اعتراضات مردمی در اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی در شهر دهدشت بازداشت شدند.

به علاوه، جانشین انتظامی شهرستان بهشهر از بازداشت گرداننده یک صفحه اینستاگرامی به دلیل آنچه “فروش البسه نامتعارف” عنوان کرده، خبر داد.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت مصطفی احمدزاده به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی، الناز محمدی و نگین باقری هر کدام به سه سال حبس تعلیقی و شرکت در یک دوره آموزشی اخلاق حرفه ای خبرنگاری با هماهنگی و نظارت ضابطین وزارت اطلاعات، ۵ سال ممنوع الخروجی و منع از فعالیت حرفه ای مرتبط با جرم ارتکابی و وسایل موثر در آن و ارتباط و معاشرت با افرادی که در رسانه های خارجی اشتغال یا ارتباط دارد، رامتین ادریسی، مصطفی کمانی و محمدرضا اسدی، ابوالفضل خوران، محمد سلطانی هرکدام به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و مجید نیک عهد، وحیدرضا عربی و مهدی نیک عهد، هرکدام به ۳ سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق، نازیلا معروفیان به یک سال حبس تعزیری و پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی، علیرضا رمضانی به یک سال و ده ماه و شانزده روز حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان نیک شهر و ممنوعیت خروج از کشور و محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی، به ترتیب به ۲۵، ۲۰ و ۲۰ سال حبس تعزیری، اشاره کرد.

گفتنی است، حکم چهار سال و سه ماه حبس تعزیری آرش صادقی، شش سال حبس تعزیری و مجازات های تکمیلی مجید توکلی و هشت سال حبس تعزیری فرهاد حافظی سمنانی (آزرم) توسط شعبه سی و ششم دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد.

به علاوه، بابک کریمی، توسط شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان ایلام به ۴ سال و ٩ ماه و یک روز حبس تعزیری، وحید کریمی توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس و سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران هر کدام به بیش از چهار سال حبس محکوم شدند.

در ضمن، زینب زمان، شهروند ساکن تهران توسط داداگاه تجدیدنظر استان تهران از اتهامات انتسابی تبرئه و پرونده وی مختومه شد.

به علاوه، شیلان یوسفی، دبیر آموزش و پرورش در سقز و علیرضا عظیمی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز به بازنشستگی اجباری محکوم شدند.

همینطور، آمنه عالی و حمیده خادمی دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، رهام افغانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه صنعتی شریف و داریوش رحمانیان، دانشیار دانشگاه تهران از محل کار خود اخراج شدند.

گفتنی است، امیر دبیری مهر، مدرس مرکز آموزش سازمان صدا و سیما، از تدریس منع شد. آقای دبیری مهر ضمن اعلام این خبر، نوشت: “بعد از تعطیلی برنامه رادیویی بنده به بهای حقیقت گویی و دفاع از منافع ملی در بهمن سال گذشته، اخیرا اطلاع یافتم کلاس های تدریس من در مراکز آموزش صدا و سیما و بطور خاص در تلویزیون هم ملغی شده است.”

همچنین، حسن باقری نیا، عضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری از تدریس در دانشگاه تعلیق شد.

در ضمن، بهروز چمن آرا، از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان از هیات علمی این دانشگاه برکنار شد. به گفته وی، این اقدام با دستور “اداره کل اطلاعات استان” صورت گرفته است.

به علاوه، ژینا مدرس گرجی در دادگاه انقلاب سنندج، بهروز ایزدی راد در شعبه اول دادگاه انقلاب علی آباد کتول، صالح نیکبخت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، یونس آزادبر در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنگر، گلاله وطن‌ دوست در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، مهدی یراحی در دادسرای امنیت اخلاقی ناحیه ۳۸ تهران، نسرین حسنی در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای بجنورد، حبیب موسوی در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو گرگان، سمیه کاظمی در دادگاه کیفری ۲ برخوار، مریم عباسی نیکو در شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری شاهین شهر، پیمان فرهنگیان در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو آستانه اشرفیه، کوثر افتخاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و منوچهر بختیاری در شعبه هشتم دادیاری عمومی و انقلاب قزوین محاکمه شدند.

در ضمن، وزارت ارشاد از تشکیل پرونده برای یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی “دافی”، به دلیل آنچه “تبلیغ با یک آهنگ مبتذل و غیرمجاز” عنوان شده، خبر داد.

به علاوه، جعفر ابراهیمی و کامیار فکور زندانیان سیاسی، در پی شکایت اداره کل زندان های استان تهران با پرونده ای جدید علیه خود مواجه شدند.

گفتنی است، درخواست واخواهی احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و عضو شورای سردبیری روزنامه هم‌ میهن در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری اراک پذیرفته شد. آقای زیدآبادی پیشتر توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی-جزایی اراک به یک سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

همینطور، روز پنجشنبه سی شهریور، جلسه رسیدگی به اتهام مجید دانا، مدیر مسوول هفته نامه “شریعت نامه” در دادگاه مطبوعات استان خراسان رضوی برگزار شد.

در ضمن، فارس، رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی اعلام کرد که پایگاه اطلاع‌ رسانی انتخاب به دلیل آنچه “نشر مطالب مغایر با منافع ملی” عنوان شده، با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

همینطور، رضا رمضان زاده، جمال علیزاده، ایوب آغالیانی، کیوان نبی و حاصل آذرمیان جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان های تهران بزرگ، نقده و ارومیه شدند.

به علاوه، حمید قره‌ حسنلو، رضا آریا، حسین محمدی، مهدی محمدی، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی، فرزانه قره حسنلو و علی معظمی گودرزی از متهمان پرونده موسوم به «قتل بسیجی روح الله عجمیان»، جهت اجرای حکم حبس و تبعید، راهی زندان های مشهد، کرمان، یزد و قم شدند.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، در این ماه، لیلا مهدوی به دادسرای اوین، شیدا حسین‌ پوری، شهروز حسین‌ پوری و عبدالله ابوبکری به اداره اطلاعات مهاباد، صمد دولت خواه به شعبه پنجم دادیاری دهدشت، اسماعیل باوبر، علی رضا سلیمانی، بابک دانیالی، مجید حاجیان، یدالله جندی پورشابلونی، علی محمدی، خالد شاه محمدی، علی اورانه، حسین کولیوندی، حمید بوجانی، روح الله رحیمی، بهروز شیخی، جلال عبداللهی، حسن لاله زاری، رضا مرادخانی، موسی سبزواری، علی کولیوندی، سجاد رحمانی، امیر حسین ولی زاده، رامین خبری، سجاد خبری، احمد علیزاده، بهزاد خبری، محمد بوجانی، کورش رحمتی، محمد دارابی، احسان سلیمانی و مصطفی علیزاده حبوری به دادسرای آبدانان، آرمیتا پاویر به دادسرای آذرشهر و دادسرای تبریز، ایمان مسلمی پور به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای گرگان، احمد حسن‌ زاده و سولماز حسن‌ زاده به اداره اطلاعات بوکان، نصیبه نامی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب گچساران، کوثر افتخاری به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و حاتم خزائی، ندا کارگر، احسان خزائی و یزدان خزائی به اداره اطلاعات شهریار احضار شدند.

به علاوه، فرمانده سپاه شهر چهاردانگه واقع در اسلامشهر تهران، از احضار و بازجویی پنجاه شهروند معترض به دلیل نشر فراخوان هایی در فضای مجازی، خبر داد.

همچنین، عباس شریفی و مجید توکلی جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب ساری و شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.

لازم به ذکر است، در شهریورماه، منازل، لیلا مهدوی، پریسا صالحی، محبوبه موسوی، احسان احراری، کاوه امیری، حسین شهرویی، معصومه یاوری، فرزین رضایی روشن و حجت اله رافعی مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفت.

گفتنی است، روز جمعه ۲۴شهریورماه، همزمان با پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو یک جلسه جانبی در محل این سازمان برگزار شد. این نشست متمرکز بر جنبش رو به رشد “زن، زندگی، آزادی” و سرکوب متعاقب مخالفان در ایران بود. کارشناسان مختلف از جمله گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در این نشست به ایراد سخن پرداختند.

همینطور، هرانا، روز شنبه بیست و پنجم شهریور، گزارشی از جزئیات اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی را منتشر کرد.

در ضمن، مصطفی رجایی لنگرودی، وزنه‌ بردار پیشکسوت ایرانی به دلیل گرفتن عکس یادگاری با نماینده اسرائیل بر روی سکوی نفر اول مسابقات اخیر وزنه‌ برداری پیشکسوتان جهان در لهستان، به صورت مادام‌ العمر از حضور در کلیه اماکن ورزشی محروم شد. همزمان فدراسیون وزنه‌ برداری، حمید صالحی‌ نیا سرپرست تیم اعزامی را نیز از سمت خود برکنار کرد.

زندان
بامداد روز پنج‎شنبه ۹ شهریورماه، جواد روحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در زندان نوشهر محبوس بود، به صورت پرابهامی جان خود را از دست داد. مرکز رسانه قوه قضاییه مدعی شده که آقای روحی به دلیل نامشخص دچار تشنج شده و پس از انتقال به بیمارستان “شهید بهشتی” نوشهر، جان باخته است. جواد روحی در دادگاه پیشین به سه بار اعدام محکوم شده بود اما با نقض حکم در انتظار دادرسی مجدد بود.

به علاوه، چهارشنبه شب هشتم شهریور، یک زندانی محبوس در زندان قزلحصار کرج به نام حامد محمدی، از طریق بلعیدن مواد مخدر مت‌آمفتامین (شیشه) به زندگی خود پایان داد. گفتنی است، مرکز رسانه قوه قضاییه در واکنش به خبر هرانا مبنی بر فوت “حامد محمدی”، با انتشار اظهار نظری، آن را رد کرد. با اینحال هرانا با بررسی های بیشتر، مجددا بر صحت گزارش منتشره مورد اشاره تاکید کرد و رد صحت گزارش توسط قوه قضاییه را اقدامی برای پاک کردن صورت مسئله و عدم پاسخگویی دانست.

در ضمن، شنبه ۲۵شهریورماه، بخشی از زندان زنان قرچک ورامین دچار آتش سوزی شد. خانواده یکی از زندانیان محبوس در این زندان در تماس با هرانا گفت: حریق از قسمت هواخوری آغاز شد. نیروهای گارد زندان در مقابل اندرزگاه ها مستقر شدند و اجازه خروج زندانیان از اندرزگاه ها داده نشد. حریق تا نزدیکی اندرزگاه پنج پیش روی کرد. همزمان خانواده یکی دیگر از زندانیان در تماس با هرانا، منبع این آتش سوزی را آشپزخانه زندان عنوان کرد.

گفتنی است، لقمان امین‌ پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌ جمعه، زرتشت احمدی راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، کامیار فکور، احمدرضا حائری، رضا سلمان زاده، جعفر ابراهیمی و مسعود رضا ابراهیمی نژاد، زندانیان سیاسی، روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه به واحد ۴ این زندان که محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر است، منتقل شدند. این افراد از آن روز تاکنون، به دستور رئیس زندان مذکور، اجازه برقراری تماس تلفنی با خانواده و بستگان خود را ندارند. امری که منجر به افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان آنها شده است.

همچنین، توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان دستگرد اصفهان سپری میکند.

همینطور، نرگس محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، روز دوشنبه بیست شهریور، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در بهداری این زندان، توسط یکی از مسئولان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به علاوه، امکان برقراری تماس تلفنی و یا ملاقات با خانواده از مریم جلال حسینی در زندان کچویی کرج و آنیشا اسداللهی، رضا شهابی، آرش جوهری و وحید سرخ گل در زندان اوین سلب شده است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در شهریورماه، لقمان امین‌ پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌ جمعه، زرتشت احمدی راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، کامیار فکور، احمدرضا حائری، رضا سلمان زاده، جعفر ابراهیمی و مسعود رضا ابراهیمی نژاد در زندان قزلحصار کرج، سیدجواد سیدی و بهاره هدایت در زندان اوین و وحید چاوران در بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام دست به اعتصاب غذا زدند.

گفتنی است، جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی مناسب، در زندان قزلحصار کرج دست به اعتصاب دارو زد.

در این ماه، کیوان مهتدی و سیدجواد سیدی در زندان اوین و حبیب پیرمحمدی در زندان وکیل آباد مشهد به یکی از سلول‌ های انفرادی زندان منتقل شدند.

همینطور، روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور ۱۴۰۲، سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، منیره ترز بصیر و یک زندانی دیگر تبعه آمریکا، در جریان تبادل زندانیان میان دو کشور، ایران را به مقصد قطر ترک کردند.

همینطور، روز دوشنبه بیست و هفتم شهریورماه، خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی از زندان ایلام به مکان نامعلومی منتقل شده و روز سه شنبه بیست و هشتم شهریورماه، به زندان ایلام بازگردانده شد.

از طرفی، علی رضوی و علی رضایی در زندان تهران بزرگ، وحید چاوران در بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام، رضا نوروزی، مهدی یراحی، کیوان رحیمیان و دنیا حسینی (آزاد) در زندان اوین، علی مصلحی در زندان کاشان، امید قدیمی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان، پیمان ابراهیمی در زندان تبریز، فرزانه برزه کار و مهسا یزدانی در زندان قائم شهر، حسن خیرخواه در زندان بانه و کریم اسماعیل زاده در زندان تبریز در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

همچنین، ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده، علیرغم گذشت یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت آقای کرمی، موجب افزایش نگرانی خانواده و بستگان او شده است.

همینطور، مهدی اعتمادسعید، بازیگر و نمایش‌ پرداز علیرغم گذشت بیش از سه ماه و همسرش نرگس سرداری، دانش آموخته روانشناسی پس از گذشت بیست و هفت روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. علیرغم پیگیری های خانواده این زوج، مراجع قضایی و امنیتی از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده این شهروندان امتناع می کنند. این شهروندان از دسترسی به وکیل تعیینی و ملاقات با خانواده، محروم مانده اند. آنها فقط چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته اند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، در این ماه، علی معزی و آذر کوروندی موسی زاده و فاطمه ضیایی آزاد در زندان اوین، عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد و کریم اسماعیل زاده در زندان تبریز از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به توماج صالحی در زندان دستگرد اصفهان و زهره سرو، الهه محمدی، جعفر ابراهیمی و مطلب احمدیان در زندان اوین اشاره کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی
اتنیک ها در شهریورماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، بابک رحمتی، فعال ترک (آذربایجانی)، روز شنبه بیست و پنجم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بناب واقع در استان آذربایجان شرقی بازداشت شد.

به علاوه، محمود اوجاقلو، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به یازده سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد.

در ضمن، یک نوزاد در شبستر به دلیل مخالفت اداره ثبت احوال این شهرستان با نام انتخابی “هونای”، از داشتن شناسنامه محروم مانده است.

همینطور، روز یکشنبه پنجم شهریورماه، شاهین برزگر و محسن ابراهیمی‌ دینور، شهروندان اهل تبریز به صورت تلفنی به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

در ضمن، قرار جلب به دادرسی برای یونس قلی زاده و ابراهیم آسمانی، فعالین ترک (آذربایجانی) توسط مرجع قضایی صادر شد. همچنین برای چهارده متهم دیگر این پرونده به نامهای وحید مختاری، مهسا پورداداش، عباس بخت آور، جلال انتظاری اسفنجانی، محمد محصلی، حمید پورولی، جلال دهقانی، علی رضا بکوک، علیرضا مقصودی، مهدی میری، حسین علیمحمدی گاوگانی، علیرضا فتح ونداالنق، علیرضا مقصودی و مهدیه عباس پور، قرار منع تعقیب صادر شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در این ماه، محمد شریفی و شیخ نادر سفاری روحانیون اهل سنت در بوکان و لافت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

گفتنی است، نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل محمد شریفی، لپ‌تاپ و تلفن همراه وی و همسرش، دوربین مدار بسته منزل و همچنین برخی از کتاب های وی را ضبط کردند.

همچنین، روز شنبه بیست و پنجم شهریور، هوشمند روزبهان و فرود بهامین، شهروندان بهائی ساکن اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به علاوه، هادی احمدی، روحانی اهل سنت، توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

گفتنی است، نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی ساکن گرگان، در پی اعمال فشار نهادهای امنیتی از محل کار خود اخراج شد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “خانم سعادت نیا پانزده سال به عنوان نماینده علمی در یک شرکت خصوصی مشغول به فعالیت بود. پس از بازداشت و آزادی وی، نیروهای اطلاعات سپاه، مدیران این شرکت را احضار و آنها را مجبور کردند که خانم سعادت نیا را اخراج کنند. نهایتا مدیران شرکت نیز مجبور به قطع همکاری با این شهروند بهائی شدند.”

در ضمن، جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات شش شهروند بهائی به نام‌های سعیده خضوعی، صبا سفیدی، ایرج شکور، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر و ارسلان یزدانی، روز سه‌ شنبه هفتم شهریورماه، در شعبه‌ ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به علاوه، رئیس کل دادگستری مازندران از پلمب دوازده مرکز آموزشی و ورزشی در شهرستان بابل به دلیل آنچه “تبلیغ دیانت بهائی” عنوان کرده است، خبر داد. به گفته اکبری، در این راستا دو شهروند بهائی نیز بازداشت و به زندان منتقل شده اند.

همچنین، ادیب ولی، فرزند پیام ولی شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج، به دلیل مواجهه با یک پیغام خطا در سایت سازمان سنجش، از ثبت نام در دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی محروم ماند.

حقوق کودک
در این ماه، یک دختر شانزده ساله در شهرستان مراغه توسط نامزدش به قتل رسید. متهم پس از بازداشت اختلافات خانوادگی را دلیل این اقدام عنوان کرد.

همچنین، اواسط شهریور ماه، یک دختر دوازده ساله در شهرستان سرپل ذهاب توسط خانواده اش با انگیزه ناموسی به قتل رسید.

در ضمن، زنی در اهواز کودک چهار ساله خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت، عدم پذیرفته شدن فرزندش از جانب خواستگاری که قصد ازدواج با وی را داشته انگیزه این اقدام عنوان کرد.

از طرفی، دو متهم در کرج به اتهام آزار جنسی یک پسر دوازده ساله، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند.

همینطور، کاوان رضایی و الهه خیرخواه ۱۵ ساله در سنندج و بانه و عرفان براتی و بهنام سموری ۱۷ ساله در بجنورد و دهلران بازداشت شدند.

گفتنی است، روز شنبه بیست و پنجم شهریورماه، روژان ملکی، نوجوان شانزده ساله ساکن مریوان توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

به علاوه، روز پنجشنبه بیست و سوم شهریور ماه، نیروهای مرزبانی یک کولبر نوجوان را در بازارچه مرزی میلک در توابع شهرستان هیرمند، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

همچنین، روز جمعه سوم شهریورماه، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی به سمت خودروی یک شهروند در شهرستان راسک، یک کودک سه ساله زخمی شد.

لازم به ذکر است، یک نوزاد در شبستر به دلیل مخالفت اداره ثبت احوال این شهرستان با نام انتخابی “هونای”، از داشتن شناسنامه محروم مانده است.

همینطور، یک نوزاد دختر در کنار یک سطل زباله واقع در یکی از خیابان های نیشابور پیدا شد. این نوزاد شش روزه پس از بستری در بخش مراقبت های ویژه، از بیمارستانی به اداره بهزیستی شهرستان نیشابور منتقل شد.

زنان
در این ماه، یک زن در ماهدشت به دلیل شدت جراحات ناشی از ضربات چاقو توسط همسرش به قتل رسید. متهم پس از بازداشت دلیل این اقدام را ناموسی و ظن او نسبت به خیانت همسرش عنوان کرد.

همینطور، سه زن در کرج، ساوه و تهران توسط همسرانشان به دلیل اختلافات خانوادگی به قتل رسیدند.

در شهریورماه، یک زن در تهران توسط خواستگارش مورد اسیدپاشی قرار گرفت. متهم پس از بازداشت، انگیزه خود از اقدام مذکور را مخالفت این زن با پیشنهاد ازدواج وی عنوان کرد.

در ماهی که گذشت، سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید کچویی تهران به ریاست قاضی شمس الدین جلیلی پیران از بابت “کشف حجاب و فراهم آوردن موحبات فساد و فحشا و اصرار وی بر ارتکاب جرم موصوف در جلسات دادگاه” به یک سال و سه ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

لازم به ذکر است، شیوا عاملی راد، عضو انجمن صنفی معلمان مریوان پس از آنکه بدون حجاب اجباری در یک مراسم بین المللی حضور یافت، با حکم اداره آموزش و پرورش مریوان، از محل کار اخراج شد.

در ضمن، الهام فرشاد، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری نوشهر به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد.

همینطور، مدیر روابط عمومی فرمانداری کلاردشت به دلیل انتشار تصویر بی‌حجاب یک ورزشکار در دیدار با فرماندار این شهر، از کار برکنار شد​​​​​​​.

به علاوه، زینب کاظمی، شهروند معترض به حجاب اجباری، توسط دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد این شهر به هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم شد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

همچنین، رئیس کل دادگستری استان مازندران اعلام کرد که پنج متهم به آزار جنسی زنان در شهرستان بابل، بازداشت شدند.

لازم به ذکر است که یک زن جوان در تهران به دلیل رقص در خیابان توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد.

در ضمن، سازمان اطلاعات فراجا از بازداشت یک زن در تهران به دلیل نشر تصاویر بدون حجاب خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، خبر داد.

به علاوه، حکم یک زن که پیشتر به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری به پرداخت جزای نقدی بدل از مجازات حبس و شستن میت در غسالخانه تهران محکوم شده بود، توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

همینطور، هتل سرخه ای در تبریز، کافه واحه در فومن، یک سفره خانه و رستوران نامبر سیکس در تهران و مجموعه آبی ‌موج‌ های خروشان در مشهد به دلیل “عدم رعایت عفاف و حجاب” پلمپ شدند.

در ضمن، روز چهارشنبه بیست و نهم شهریورماه، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اجرای لایحه “عفاف و حجاب” به مدت سه سال به صورت آزمایشی موافقت کردند.

بهداشت و محیط زیست
گفتنی است، در پی درگیری قاچاقچیان چوب با جنگلبان، چهار جنگلبان در منطقه لفور واقع در شهرستان سوادکوه، منطقه دست کاشت سجزی اصفهان و روستای دیوا منطقه بندپی غربی بابل دچار جراحت شدند.

در ضمن، روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه، یک همیار طبعیت در مازنداران، در جریان عملیات اطفاء حریق در جنگل گورت واقع در ارتفاعات شهرستان کلاردشت دچار مصدومیت شد.

به علاوه، روز یکشنبه نوزدهم شهریور، دستکم سیزده تن از اعضای انجمن زیست محیطی “سبز چیا” به نام های سالار آذری، کمال کونه‌ پوشی، لقمان کهنه‌ پوشی، مادح خوشنواز، کاوه داستان، سیروان ملارحیم، محمد افسری، عبدالله بلواسی، کاوه کریمیان، جمال قادری، هیوا بابایی، علی عنایت و شاهو طلوعی توسط نیروهای امنیتی در مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

کارگران و اصناف
در ماهی که سپری شد ۱۵۹ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در شهریورماه، عدم رعایت ایمنی کار ۱۰۳ کارگر را مصدوم و۵۶ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مصدومیت ۲۳ کارگر در شیراز، مرگ دو کارگر در مشهد و نیشابور، مرگ و مصدومیت ۱۴ کارگر در مشهد، تهران، شیراز و شهرستان بهار، مرگ یک کارگر پتروشیمی در بوشهر، مرگ و مصدومیت ۱۰ کارگر در رشت و پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، مرگ و مصدومیت ۸ کارگر در تهران، بوشهر و کرمانشاه، مرگ دو کارگر در پیرانشهر و نورآباد ممسنی، مرگ یک معدنچی در معدن زغال سنگ گله توت، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در تهران و اشتهارد، مرگ و مصدومیت ۱۰ کارگر در مهاباد، کرمان، همدان، شیراز، صفاشهر، بناب، عجب شیر، آذرشهر و سردرود و مرگ و مصدومیت ۳۵ کارگر در قم، همدان، تویسرکان و مشهد اشاره کرد.

در شهریورماه، دستکم ۱۵۵ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی گروهی از کارگران بخش خصوصی شرکت واحد در تهران، کارکنان شرکت فروشگاه‌های رفاه در تهران، جمعی از کارگران معدن زغال سنگ طبس در بیرجند و شماری از کارگران کارخانه ماشین سازی اراک، جمعی از دامداران مجتمع دامپروری دام گستر در ری، گروهی از پرسنل انتظامات شرکت بهره برداری مترو در تهران، جمعی از پاکبانان و رفتگران شهرداری زاهدان، کارگران پتروشیمی آدیش جنوبی در کنگان، شماری از کارکنان کارخانه قند قزوین و شماری از کارگران ابنیه فنی راه آهن محور ریلی بافق-زرند کرمان اشاره کرد.

همینطور، جمعی از وکلای دادگستری در کرمانشاه، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی، شماری از مدیران کانون های وکلا و اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، جمعی از بازنشستگان شرکت سایپا و گروهی از پرسنل بیمارستان ها در اصفهان، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش، رشت، کرمانشاه، شوشتر، دزفول و اهواز، شماری از بازنشستگان فولاد اصفهان، جمعی از کارکنان بیمارستان میلاد تهران و شماری از بازنشستگان فولاد منطقه البرز غربی، شماری از بازنشستگان مخابرات در اهواز، اصفهان، کرمانشاه، یاسوج، اراک، مشهد، گرگان، رشت، تهران، اردبیل، شیراز، بندرعباس، تبریز، سنندج، خرم آباد، زنجان و زاهدان، جمعی از بازنشستگان کشوری در اردبیل، کرمانشاه، یزد، کرج، تهران، همدان، ساری، رشت، تبریز، قزوین و سنندج، شماری از پرسنل بیمارستان الزهرا اصفهان و جمعی از بازنشستگان صدا و سیما در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به علاوه، شماری از کارگران کارخانه ماشین سازی اراک در سه روز متوالی در روزهای هفتم، هشتم و نهم شهریورماه، جمعی از کارگران شرکت جهان پارس در عسلویه و کارگران پتروشیمی آدیش جنوبی در شهرستان کنگان دست به اعتصاب زدند.

همچنین، روز یکشنبه بیست و ششم شهریور، جمعی از پرستاران بیمارستان “آیت الله کاشانی” اصفهان در محوطه این بیمارستان دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات این پرستاران صورت گرفت.

گفتنی است، روز شنبه بیست و پنجم شهریور، در اولین سالگرد جانباختن مهسا (ژینا) امینی، کسبه و بازاریان در برخی از شهرهای کردستان همچون سنندج، سقز، دیواندره، دهگلان و بانه، با امتناع از انجام فعالیت های روزانه خود، دست به اعتصاب زدند.

همینطور، کارگران شهرداری نوش آباد واقع در شهرستان آران و بیدگل و کارگران قراردادی سد کارون چهار در لردگان، کارگران ابنیه فنی راه‌ آهن قم، کارگران شهرداری ایرانشهر، کارگران شرکت پارس جنوبی و کارگران ابنیه فنی راه‌ آهن، کارگران پروژه راه سازی یزد و کارگران شهرداری چابهار و خاش از معوقات مزدی و یا بیمه ای خود خبر دادند.

از سوی دیگر، غلامرضا اکبرزاده باغبان، تیمور باقری کودکانی، حسین مهدی زاده فلکدهی و طهماسب سهرابی، چهار فعال صنفی معلمان گیلان توسط دادگاه انقلاب رشت هر کدام به پرداخت سه میلیون و سیصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

در ضمن، عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش این استان به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم شد.

گفتنی است، بهاره عسکری زاده، فعال صنفی معلمان، به دلیل شرکت در تجمعات صنفی معلمان در سال ۱۴۰۱، توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان به چهار ماه انفصال موقت از خدمت محکوم شد.

همینطور، سارا سیاه پور، فعال صنفی معلمان با حکم هیات تخلفات آموزش پرورش استان البرز از کار برکنار شد.

به علاوه، شیلان یوسفی، دبیر آموزش و پرورش در شهرستان سقز و زهرا عوض زاده، از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی به بازنشستگی اجباری محکوم شدند.

گفتنی است، علیرضا عظیمی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز، توسط هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش به بازنشستگی اجباری محکوم شد. آقای عظیمی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز، اواخر سال گذشته توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کل کارمندان وزارت آموزش و پرورش البرز به بازنشستگی اجباری با تقلیل گروه محکوم شده است. این حکم نهایتا توسط هیات وزارت آموزش و پرورش عینا تایید شد.

در ضمن، در پی تجمعات بازنشستگان در شهرستان یزد، محمد صادق فهیمی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان این استان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همینطور، رئیس کل دادگستری مازندران از پلمب دوازده مرکز آموزشی و ورزشی در شهرستان بابل به دلیل آنچه “تبلیغ دیانت بهائی” عنوان کرده است، خبر داد.

در ضمن، شرکت تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی سیلانه سبز در تهران به دلیل آنچه “انتشار تیزر هنجارشکنانه تبلیغاتی” عنوان شده، توسط پلیس نظارت بر اماکن این شهر پلمب شد.

به علاوه، پنج واحد صنفی در اهواز، سه واحد صنفی (فروشگاه ابزار آلات ساختمان‌ سازی و در و پنجره‌ سازی و لباس‌ فروشی ویژه بانوان) در شیروان، کافه واحه در فومن، یک سفره خانه و رستوران نامبر سیکس در تهران، دو کافی شاپ در اسفراین و مجموعه آبی ‌موج‌ های خروشان در مشهد، یک رستوران و یک کافه در اسلامشهر، یک کافه در ساوه و هتل سرخه ای در تبریز به دلیل “عدم رعایت عفاف، حجاب و شئونات اخلاقی و اسلامی” پلمب شدند.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان
کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در ماهی که سپری شد، احمد عثمان محمدیان در مناطق مرزی هورامان، اسماعیل (نام خانوادگی نامشخص)، حامد فرج‌ پور و امید کریمی در مناطق مرزی بانه و شهرام رسول زاده در مناطق مرزی سردشت در پی تیراندازی نیروهای نظامی کشته و یا زخمی شدند.

همچنین، روز شنبه یازدهم شهریورماه، یک کولبر توسط نیروهای نظامی در مناطق مرزی چالدران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مجروح شد.

در ضمن، روز پنجشنبه بیست و سوم شهریور ماه، نیروهای مرزبانی یک کولبر نوجوان را در بازارچه مرزی میلک در توابع شهرستان هیرمند، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

از سوی دیگر، در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در محور سهل‌ آباد به سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی و منطقه مرزی سراوان دو سوختبر زخمی و یک سوختبر کشته شد.

گفتنی است، روز شنبه بیست و پنجم شهریورماه، فردین جعفری، شهروند اهل سقز، به ضرب گلوله زخمی شد. همزمان معاون سیاسی استانداری کردستان ضمن اعلام این خبر عنوان کرد که وی پس از ورود به منطقه ممنوعه مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

به علاوه، حسین ریگی و سه شهروند در زاهدان و صابخان گمشادزهی در سراوان، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی جان خود را از دست دادند.

در ضمن، شامگاه دوشنبه بیست شهریورماه، در پی تیراندازی نیروهای نظامی به سمت یک خودرو در اطراف شهر بزمان واقع در استان سیستان و بلوچستان، چهار عضو یک خانواده شامل پدر، مادر و دو فرزند جان خود را از دست دادند.

همچنین، روز جمعه سوم شهریورماه، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی به سمت خودروی یک شهروند در شهرستان راسک، یک کودک سه ساله زخمی شد.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

گفتنی است، دو متهم به قتل در تهران، از بابت اتهام قتل و سرقت، توسط دادگاه کیفری این استان به تحمل ضربات شلاق و اعدام محکوم شدند.

به علاوه، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از صدور حکم شلاق تعزیری در کنار سایر مجازات ها برای شانزده متهم اقتصادی در بوکان خبر داد.

همچنین، یک شهروند در یزد به دلیل برگزاری مهمانی خصوصی مختلط، توسط مرجع قضایی به پنج سال حبس محکوم شد.

در ضمن، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی از بازداشت عوامل اذیت و آزار معلولان در مرکز نگهداری از افراد دارای معلولیت نیکان واقع در مشهد، خبر داد.

همینطور، به دنبال انتشار ویدیویی از آزار و اذیت افراد دارای معلولیت در مرکز پسرانه شبانه روزی معلولان ذهنی نیکان، مدیر اداره بهزیستی مشهد از تشکیل پرونده قضایی برای فرد خاطی خبر داد. به گفته وی، انتشار دهنده ویدیو مذکور نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد
در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در شهریور که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می توان به جان باختن جواد روحی در زندان نوشهر، عدم رسیدگی پزشکی و بلاتکایفی الهه محمدی در زندان اوین، اعتصاب دارو جعفر ابراهیمی در زندان قزلحصار، ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان اوین، محکومیت الهام فرشاد به سه سال و هشت ماه حبس و زینب کاظمی به هفتاد و چهار ضربه شلاق، موافقت نمایندگان مجلس با لایحه “عفاف و حجاب” و اجرای آزمایشی به مدت سه سال، عدم رسیدگی پزشکی توماج صالحی در زندان دستگرد اصفهان و بازداشت امجد امینی، صفا عائلی، دورچی، تاک داون، مهدی یراحی و سپهر علیخانی اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند
در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به قتل یک دختر شانزده ساله توسط نامزدش در مراغه، اسیدپاشی یک زن در تهران توسط خواستگار خود، خودکشی یک زندانی در زندان قزلحصار کرج، ضرب و‌ شتم یک کولبر نوجوان در مناطق مرزی هیرمند، کشته شدن چهار عضو یک خانواده در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی در شهر بزمان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *