هک سایت وزارت علوم؛ انتشار اسنادی از جنبش اعتراضی دانشجویان در خیزش انقلابی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۲

وب‌سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی روز اول مهر به‌ دلیل «حملات سایبری» گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق از دسترس خارج شد. روابط‌عمومی این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت هدف این حمله «تلخ کردن کام دانشگاهیان» در آغاز سال تحصیلی بود.

گروه قیام تا سرنگونی اعلام کرد ۵۰۰ سرور، کامپیوتر، سایت و سامانه وزارت علوم را هک کرده و به بیش از ۲۰ هزار سند دسترسی پیدا کرده است.

این گروه در یک سال گذشته همچنین شهرداری تهران، وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارشاد، صدا و سیما و نهاد ریاست جمهوری را هک کرده است.

روابط‌عمومی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری بعد از ظهر شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «حمله خرابکارانه» امروز به منظور «تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی» در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها انجام گرفته است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده که حملات هکری با «هوشیاری کارشناسان فنی» دفع شده، اما سایت وزارتخانه تا زمان اطمینان کارشناسان فنی، به‌طور موقت از دسترس خارج شده است.

گروه قیام تا سرنگونی اسناد هک‌شده از این وزارتخانه از جمله درباره تصفیه، تعلیق و اخراج استادان منتقد، برنامه‌ریزی برای اخراج هزاران دانشجو با هدف سرکوب جنبش اعتراضی و پذیرش نیروهای حشد شعبی را منتشر کرد.

تغییر ساختار گزینش دانشجو با هدف خالص‌سازی، اجرای دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی مبنی بر استخدام ۱۵ هزار عضو هیات علمی هم‌سو با حکومت و امنیتی کردن دانشگاه‌ها تحت عنوان «انقلاب فرهنگی دوم» با دستور شورای امنیت کشور از دیگر مواردی است که قیام تا سرنگونی به عنوان سرفصل این اسناد یاد کرد.

جزییاتی از ترکیب سنی، جنسیتی، اعتقادی معترضان بازداشت‌شده

یکی از این اسناد با برچسب «خیلی محرمانه» مربوط به گزارش جلسه فوق‌العاده شورای معین در ۱۳ مهر ۱۴۰۱ است که تاکید دارد اغلب دستگیرشدگان در دو هفته نخست خیزش انقلابی «نوجوانان و جوانان متولد اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰» هستند.

در این سند که بر اساس گزارش دستگاه‌هایی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، فراجا و حراست وزارت علوم تهیه شده، آمده ۸۲ درصد از دستگیرشدگان زیر ۳۰ سال سن دارند و ۸۸ درصدشان مرد و ۱۲ درصد زن هستند.

بر اساس این گزارش همچنین ۸۳ درصد بازداشت‌شده‌ها مجرد و ۹۳ درصدشان «بدون هیچ سابقه‌ای در پلیس» بودند.

این صورت‌جلسه نشان می‌دهد که دستگیرشده‌ها «همگی ادبیات و شعاری مشترک» در زمینه «اعتراض، اعتصاب و انقلاب» داشتند.

دستگاه‌های گزارش‌دهنده همچنین تاکید کرده‌اند که نوجوانان و جوانان دستگیر شده در خیزش انقلابی «تقید دینی» ندارند.

در این سند همچنین آمده که «انزجار از جمهوری اسلامی و عناد و نافرمانی اجتماعی» در اعتراضات مشهود بود و از سوی دیگر، برخی استادان دانشگاه‌ها «حجاب را مرکز ثقل اعتراضات» به‌عنوان موتور پیش‌روی حرکت‌های اعتراضی قرار دادند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در این گزارش به فعال بودن «بازار، مترو و بی‌آرتی در ترویج نافرمانی مدنی»، تاکید کرده‌اند که شکل‌گیری خیزش انقلابی دارای علل پیشینی نظیر تجمع‌های صنفی ماه‌های پیش از آن است.

این نهادها در ادامه راهکارهای پیشنهادی خود را برای مقابله با اعتراضات شامل مواردی چون «محدودیت استفاده از موبایل و تبلت در مدارس»، «اتصال بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه با خانواده‌ها»، «کنترل معلمان» و «کنترل پیشینه دانشجویان» مطرح کرده است.

ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها در «میزان همکاری» با سرکوب دانشجویان معترض

قیام تا سرنگونی همچنین یک نامه محرمانه از محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم را خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر کرده که در آن به انتقاد از برخی روسای دانشگاه‌ها در همراهی نکردن با سرکوب دانشجویان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، معاون آموزشی، رییس پارک علم و فناوری و رییس کتابخانه دانشگاه زنجان از امضاکنندگان بیانیه‌های اعتراضی بودند و به همین دلیل عزل شدند.

زلفی‌گل در این نامه گفته دانشگاه صنعتی شریف «به‌طور کامل در اختیار اغتشاشگران قرار گرفت» و مدیریت دانشگاه هم همکاری لازم را با وزارت علوم به خوبی انجام نداد و برای همین شاک و شورای امنیت ملی «به شکل کتبی» خواهان تغییر رییس دانشگاه شدند.

وزیر علوم تاکید کرده است که دانشگاه شریف نیازمند «تحول اساسی» است و «در صورت بروز مشکلی مشابه» نمی‌توان آن را مهار کرد.

عملکرد روسای دانشگاه‌های امیرکبیر و خواجه نصیر هم در کنترل اعتراضات دانشجویی به ترتیب «متوسط» و «ضعیف» ارزیابی شده است.

سندی دیگر حاکی از راه‌اندازی ۷۴۰ دوربین فعال در دانشگاه علم و صنعت و طراحی و اجرای فاز اول نرم‌افزار تشخیص چهره دانشجویان معترض با همکاری استادان دانشگاه است.

نگرانی وزیر علوم از تهدیدها و تلاش برای تشدید اقدامات حفاظتی از خود

گروه هکری قیام تا سرنگونی همچنین نامه‌ای از زلفی‌گل را خطاب به رییس دیوان محاسبات کشور در مرداد امسال با موضوع «تشدید اقدامات حفاظتی» و تغییر در «تیم محافظان» در جریان خیزش انقلابی منتشر کرده است.

وزیر علوم در مرداد امسال همچنین در نامه‌ای به احمد وحیدی، وزیر کشور خواهان حفظ ترکیب و تعداد نفرات تیم حفاظت از خود شده است.

نگرانی و ترس زلفی‌گل از اعتراضات دانشجویی در نامه‌های متعدد دیگر او به مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود. به‌طوری‌که در یک نامه به حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در تاریخ ششم اسفند سال گذشته از او خواسته است تا با «اختصاص ۱۰ سلاح کمری به تیم محافظان وزیر علوم» موافقت کند.

وزیر علوم درخواست خود را در زمینه اختصاص سلاح، بعدتر و در نامه به معاونت پتشیبانی کل سپاه نیز تکرار کرده است.

یکی دیگر از اسناد هک‌شده وزارت علوم شامل نامه‌ای از فرمانده تیم حفاظت وزارتخانه خطاب به زلفی‌گل در فروردین ۱۴۰۲ مبنی بر به کار بردن اقدامات امنیتی با توجه به «تهدیدهای متصور و شرایط خاص کشور» است.

در جریان خیزش انقلابی، بر اساس گزارش مجموعه‌های حقوق بشری مانند هرانا، اعتراضاتی در دست‌کم ۱۵۰ دانشگاه کشور شکل گرفت.

همچنین طی زمانی کم‌تر از سه ماه نخست خیزش، ۶۱۵ تظاهرات اعتراضی در این دانشگاه‌ها برپا شد.

آذر ماه سال گذشته نیز خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هک شد که اطلاعات بولتن‌های داخلی و جلسات آن شامل اسنادی درباره اعتراضات دانشجویی بود.

بر اساس این اسناد به اذعان مقام‌های جمهوری اسلامی، دست‌کم ۵۱ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ۱۸ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تجمعات دانشجویی علیه حکومت حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *