روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال: سپاه چراغ سبز حمله حماس به اسرائیل را صادر کرده بود

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۷

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد سپاه پاسداران و اعضای حماس و حزب‌الله از ماه میلادی اوت جلسه‌های متعددی برای حمله به اسرائیل در بیروت ترتیب دادند که در برخی از آنان اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه،‌ و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز شرکت کردند.

زیاد نخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی، و صالح العاروری، معاون رییس دفتر سیاسی حماس، هم در برخی از این جلسات حضور داشته‌اند.

این روزنامه به نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله لبنان گزارش داد سپاه پاسداران از آن زمان به حماس برای طراحی حمله زمینی، هوایی و دریایی به اسرائیل کمک کرده‌ و افزود چراغ سبز این حمله‌ها طی جلسه‌ای در دوشنبه هفته گذشته در بیروت داده شد.

بر اساس این گزارش، کار بر روی جزئیات این حملات در جلسه‌های متعددی با حضور افسران سپاه پاسداران و نمایندگان چهار گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در پایتخت لبنان انجام شده.

به گفته اعضای حماس و حزب الله و یک مقام جمهوری اسلامی، طرح گسترده‌تر سپاه ایجاد تهدیدی چندجانبه است که بتواند اسرائیل را از همه طرف هدف قرار دهد: حزب‌الله و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از شمال، و جهاد اسلامی و حماس از غزه و کرانه باختری.

مقام جمهوری اسلامی‌ گفت، «اکنون آزاد هستیم» که روی اسرائیل تمرکز کنیم که به گفته او «حالا بسیار منزوی شده.»

هم‌زمان، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داد این کشور در حال اعزام جت‌های جنگنده بیشتری به خاورمیانه به عنوان بخشی از طرح تقویت موقعیت نیروهای خود در این منطقه است. به گفته این مقام، هدف از استقرار جنگنده‌های بیشتر در خاورمیانه جلوگیری از هرگونه حملات ایران یا گسترش جنگ در خارج از مرزهای اسرائیل است.

یک مقام اروپایی و یک مشاور دولت سوریه هم دخالت جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل را تایید کرده‌اند. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل نیز در سازمان ملل متحد با انتشار ویدیویی از سخنرانی مقام‌های حماس مبنی بر تایید دریافت پشتیبانی تسلیحاتی از جمهوری اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر تردید دارید که چه کسی از این حمله تروریستی وحشیانه حمایت مالی و پشتیبانی می‌کند… رژیم آیت‌الله سر اختاپوس است.»

در همین حین، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال، در توییتی نوشت: «بایدن بیش از ۴۰ میلیون دلار به شکل پول نقد و لغو تحریم نفتی به ایران داده است و این (نقش سپاه در حمله) چیزی است که این دلارها آورده است.»

این در حالی‌ست که شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دولت جو بایدن هنوز شواهدی پیدا نکرده که نشان دهد ایران مستقیما با برنامه‌ریزی و اجرای حمله حماس به اسرائیل مرتبط باشد. یکی از این مقام‌ها به سی‌ان‌ان گفت: «ایران سال‌ها از حماس و حزب‌الله حمایت کرده است.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم پیش‌تر گفت واشینگتن شواهدی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی پشت حمله حماس به اسرائیل باشد، ندیده‌.

محمود میروای، یک مقام حماس، نیز در پاسخ به پرسشی درباره دیدارها بین اعضای سپاه و گروه‌های شبه‌نظامی، به وال‌استریت ژورنال گفت: «تصمیم، تصمیم فلسطینی‌ها و حماس است.»

در همین حال، حماس شامگاه یکشنبه مدعی شده ۱۰۰ راکت به سمت اشکلون پرتاب کرده و سی‌ان‌ان از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در مرکز اسرائیل و حومه تل‌آویو گزارش داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد حماس از آغاز حملاتش سه هزار و ۲۸۴ راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

حماس همچنین مدعی شده فرودگاه بن‌گوریون را در تل‌آویو هدف قرار داده در حالی که آژیرهای خطر موشک در ده‌ها محله در مرکز اسرائیل به صدا درآمد.

طبق جدیدترین آمار رسانه‌ها در اسرائیل، شمار کشته‌شدگان در جریان حملات شبه‌نظامیان حماس در این کشور به ۷۰۰ نفر افزایش یافته است.رویترز هم گزارش داد که شمار کل کشته‌شدگان درگیری نظامی از هزار و ۱۰۰ نفر عبور کرده است. وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد از زمان آغاز حمله حماس تاکنون دست‌کم دو هزار و ۳۱۵ نفر در بیمارستان‌های اسرائیل تحت درمان قرار گرفتند.

شبکه سی‌ان‌ان‌ به نقل از چندین عضو شورای امنیت نوشت که در جریان نشست اضطراری این نهاد درباره حمله به اسرائیل هیچ اقدامی انجام نشده.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، بار دیگر با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت‌وگو و تاکید کرد اسرائیل در این جنگ علیه حماس پیروز خواهد شد.

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده که این گروه بیش از ۳۰ اسیر اسرائیلی را در اختیار دارد و آن‌ها را تنها در صورت آزاد شدن اسرای فلسطینی آزاد می‌کند.از سویی دیگر، الحدث عصر یکشنبه به نقل از موسی ابومرزوق، از مقامات ارشد حماس، اعلام کرد این گروه بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی از جمله مقام‌های بلندپایه ارتش را در اختیار دارد.

در واکنش به گروگانگیری‌های حماس، موزه یادبود هولوکاست آمریکا حمله اسرائیل را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری گروگان‌هایی شد که در غزه نگهداری می‌شوند. وزیر خارجه آمریکا نیز در تماسی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بر تداوم تعامل این کشور درباره وضعیت اسرائیل و تمرکز آمریکا بر توقف حملات حماس و تامین امنیت آزادی همه گروگان‌ها تاکید کرد.

در همین حال، وزرای خارجه ترکیه و امارات متحده عربی در تماسی تلفنی درباره درگیری بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینی گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه امارات نیز کمی بعد حملات انجام شده حماس به شهرهای اسرائیل را تنشی «جدی و شدید» توصیف کرد.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند حسین امیرعبداللهیان و فواد حسین، وزرای خارجه ایران و عراق، در گفت‌وگویی تلفنی بر برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در زمینه حمله به اسرائیل تاکید کردند.

‌شبکه سی‌ان‌ان بر اساس مشاهده یک گزارش داخلی دولت آمریکا، خبر داد که دست‌کم سه آمریکایی در جریان حمله نظامی حماس به اسرایٔیل کشته شده‌اند.آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی تعداد این کشته‌شدگان را چهار نفر ذکر کرده‌ است.
افزایش آمار کشته‌شدگان اسرائیلی پس از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های امدادی یکشنبه ۱۶ مهر اجساد شهروندان اسرائیلی را در مناطق مرزی با نوار غزه کشف کردند. در سوی دیگر نیز مقام‌های بهداشتی فلسطینی می‌گویند در پی حملات اسرائیل ۴۱۳ نفر کشته و بیش از دو هزار ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اسرایٔیلی نیز به نقل از سخنگوی یک گروه غیردولتی فعال در حوزه جمع‌آوری اجساد پس از حوادث، نوشتند تاکنون بیش از ۲۵۰ جسد از محل برگزاری جشنواره موسیقی در جنوب اسرایٔیل که مورد حمله حماس قرار گرفت، جمع‌آوری شده است.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد همچنان در حال «مبارزه با تروریست‌های نفوذی» در خاک این کشور است. این نهاد همجنین اعلام کرد که نیروی دریایی اسرائیل معاون فرمانده واحد جنوبی نیروی دریایی حماس را در غزه بازداشت کرده است. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، هم مدعی شد درگیری‌ها در چندین منطقه نزدیک مرز شمالی غزه با اسرائیل همچنان ادامه دارد.

در سوی دیگر تایمز اسرائیل هم گزارش داد روی لوی، نظامی ارشد اسرائیلی و فرمانده واحد موسوم به «شبح» نیز در بین کشته‌شدگان قرار دارد.

همزمان، دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، گفت صدها هزار نیروی جایگزین برای انجام عملیات نظامی علیه حماس فراخوانده شده‌اند.

این بزرگترین فراخوان نیروهای جایگزین ارتش اسرائیل در چند دهه گذشته است که هم‌زمان با اعلام رسمی جنگ از سوی کابینه امنیتی اسرائیل صورت می‌گیرد.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، از کشته شدن چند آمریکایی در حمله حماس خبر داد و گفت شهروندانی از آمریکا نیز گروگان گرفته شده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در اظهاراتی مشابه به کشته شدن شهروندانی از آمریکا اشاره کرد.

بلینکن در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان گفت واشینگتن در حال راستی‌آزمایی گزارش‌هایی درباره کشته یا اسیر شدن چندین آمریکایی در اسرائیل است.

او تاکید کرد اکنون در سراسر اسرائیل آرامش نسبی حاکم شده، اما درگیری‌های شدید در نوار غزه ادامه دارد. این دیپلمات ارشد آمریکایی حمله به اسرائیل را یک حمله تروریستی توسط یک سازمان تروریستی خواند.

در این حال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به گروه ناو هواپیمابر «فورد» دستور داده به شرق مدیترانه حرکت کند تا برای کمک به اسرایٔیل آماده شود. آسوشیتدپرس نوشته این جدیدترین و پیشرفته ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا با حدود پنج هزار ملوان و عرشه هواپیمای جنگی است.
هم‌زمان رییس‌جمهوری اسرائیل حمله حماس به این کشور را «گناه نابخشودنی» خواند و گفت: «این گناه نه تنها توسط یک سازمان تروریستی، بلکه توسط یک محور شیطانی که پایگاه آن در ایران است هدایت می‌شود و نیروهای نیابتی آن خستگی‌ناپذیر برای تضعیف ما تلاش می‌کنند.»

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا هم به فاکس‌نیوز گفت هنوز خیلی زود است که مشخص شود حمله حماس به اسرایٔیل چگونه رخ داده و ایران ممکن است چه نقشی در این حمله داشته باشد. او افزود: «تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین اسرایٔیل و عربستان سعودی باید ادامه یابد.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هم گفت: «در صورت حمله حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های نیابتی ایران، اسرائیل و آمریکا باید به سراغ پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های نفتی که رگ حیات اقتصاد ایران است، بروند.»

پیشتر سخنگوی حماس تایید کرده بود حمله‌ گسترده این گروه به اسرائیل با حمایت جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بلینکن همچنین با اشاره به انتقادها در مورد آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی و نقش تهران در تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه مانند حماس گفت جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته از این مبلغ استفاده کند.

بلینکن تاکید کرد این شش میلیارد دلار تنها برای مصارف بشردوستانه قابل هزینه است.

اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا هم در شبکه‌ اجتماعی ایکس نوشت: «تمام ابعاد وحشیانه حمله تروریستی حماس نفس ما را بند می‌آورد. مردم بی دفاع، با خونسردی در خیابان‌ها به قتل رسیدند. ما محکم در کنار اسرائیل و مردمش ایستاده ایم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صبح یکشنبه ۱۶ مهر از ساکنان نوار غزه خواست پیش از آنکه ارتش اسرائیل این منطقه را به «جزیره‌ای متروک» تبدیل کند، از آن خارج شوند.

او ساعاتی بعد اعلام کرد دوباره با بایدن صحبت کرده و رییس جمهوری آمریکا بر حمایت کامل از اسرائیل تاکید کرده است.

پیش‌تر، گزارش‌ها همچنین از حرکت ده‌ها تانک به سمت جنوب اسرائیل خبر می‌دهند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت همچنان نیروهای دشمن در خاک اسرائیل حضور دارند و بخشی از آنها کوشیدند به درون نوار غزه فرار کنند که به دست ارتش کشته شدند.

کابینه امنیتی اسرائیل شب گذشته، ۱۵ مهر، به صورت رسمی این کشور را در حال جنگ اعلام کرد.

طبق اعلام مقام‌های اسرائیلی، تاکنون ۴۰۰ شبه‌نظامی حماس نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

همزمان، هاشم صفی‌الدین، رییس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به واشینگتن و آمریکا هشدار داد دامنه درگیری‌ها ممکن است گسترده‌تر شود.

اظهارات صفی‌الدین ساعاتی پس از آن مطرح می‌شوند که حزب‌الله سه مرکز نظامی در شمال اسرائیل را با راکت و آتش توپخانه هدف قرار داد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای تصریح کرد در همبستکی با «مقاومت فلسطین» دست به این اقدام زده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرد در حال تخلیه غیرنظامیان از شهرهای نزدیک به مرز این کشور با نوار غزه است. این عملیات در طول ۲۴ ساعت آینده انجام خواهد گرفت.

مقام‌های اسرائیل هم‌چنین تایید کردند حداقل ۱۰۰ شهروند این کشور در نوار غزه اسیر هستند.

دولت اسرائیل گزارش رسانه‌ها را مبنی بر مذاکره غیرمستقیم با حماس از طریق مصر در مورد آزادسازی اسیران اسرائیلی رد کرد.

طبق اعلام مقام‌های اسرائیلی، مدارس در سراسر این کشور در طول روزهای آینده تعطیل خواهند بود. همچنین تمجعات در فضای باز تنها تا سقف ۱۰ نفر و در فضای بسته تنها تا سقف ۵۰ نفر مجاز خواهد بود.

ایریت لیلیان، سفیر اسرائیل در ترکیه نیز گفت صحبت از میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس «بسیار زود» است.

او تاکید کرد حملات حماس نشان داد که این گروه مسلح نباید هیچ حضوری در ترکیه یا سایر کشورها داشته باشند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *