بازداشت اعضای «گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی» در سمنان

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۷

مقامات استان سمنان از بازداشت شماری از اعضای «یک گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی» به اتهام «ساخت و انتشار» یک ویدیو خبر دادند و اتهام این رپرها را «توهین به مقدسات» عنوان کردند.

اکبر قاسمی، رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان، روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور ماه، گفت: «در پی حرمت‌شکنی یک گروه ۱۰۰ نفره از رپرهای زیرزمینی که اقدام به تولید و انتشار یک کلیپ توهین‌آمیز به مقدسات کرده بودند»، عوامل تولید این کلیپ «در کمتر از چهار ساعت پس از انتشار آن» شناسایی و بازداشت شدند.

او همچنین عنوان کرد که این کلیپ که با عنوان «۱۰۰» منتشر شده در «برج تجاری ققنوس سمنان» ساخته شده و به همین دلیل، ماموران انتظامی «چهار واحد صنفی» را نیز در این برج تجاری «پلمب» کردند.

رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان به اسامی هیچ یک از رپرهای بازداشت شده اشاره نکرد اما گفت: «تعداد عوامل اصلی این کلیپ ۱۰ نفر بودند که همگی با اشراف اطلاعاتی پلیس» بازداشت شدند.

آقای قاسمی همچنین اعضای این گروه رپ زیرزمینی را «هنجارشکن و سازنده کلیپ موهن» نامید و بازداشت آنها طی «چهار ساعت» پس از انتشار این کلیپ رپ را نشان «هوشیاری و اشراف اطلاعاتی نیروهای سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان» خواند.

رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان همچنین ادعا کرد که افراد بازداشت شده «در بازجویی‌ها به بزه ارتکابی خود اعتراف» کرده‌اند.

همزمان نیروی انتظامی اقدام به انتشار ویدیویی از «اعترافات اجباری» چند تن از عوامل ساخت این کلیپ رپ کرد که در آن چهره این افراد مات شده و مشخص نیست.

با این حال در ویدیوی منتشر شده از این اعترافات اجباری، یکی از رپرهای بازداشت شده می‌گوید: «ما قانون را رعایت می‌کنیم و هرچه به ما می‌گویند، می‌گوییم چشم.»

یکی دیگر از این رپرهای زیرزمینی بازداشت شده نیز می‌گوید: «اگر واقعا کسی از این کلیپ شاکی است، حاضرم از او عذرخواهی کنم.»

او در ادامه می‌گوید: از این پس «سعی می‌کنم محتوایی که تولید می‌کنم در چارچوب قابل هضم‌تری باشد، چه برای مخاطبان خودم و چه برای ارگان‌های دولتی، تا هم برای خودم مشکلی ایجاد نشود و هم روی مخاطب تاثیر منفی نگذارد.»

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی در ایران نیز در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به بازداشت «خواننده‌های رپی که در سمنان کلیپی به نام “۱۰۰” تولید کرده بودند»، نوشت که مقام‌های انتظامی سمنان «تعداد خواننده‌های بازداشتی را ۱۰ نفر» عنوان کرده‌اند.

خوانندگان رپ و موسیقی اعتراضی در ایران طی سال‌های گذشته همواره تحت فشار دستگاه‌های حکومتی قرار داشته و شماری از آنها نیز به دفعات بازداشت شده‌اند.

در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی هم دست‌کم دو خواننده سرشناس رپ، توماج صالحی و سامان یاسین(صیدی)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سامان صیدی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت داشته است، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد.

دادگاه انقلاب تهران ابتدا سامان یاسین را به «اعدام» محکوم کرد اما دیوان عالی کشور اعاده دادرسی سامان یاسین را پذیرفت و پرونده این خواننده معترض را برای «رسیدگی مجدد» بار دیگر به دادگاه انقلاب ارجاع داد و او هم‌اکنون در زندان قزل‌حصار زندانی است.

توماج صالحی نیز هشتم آبان پارسال به دنبال حمایت از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و پس از حدود دو ماه زندگی پنهانی در روستای گِردبیشه استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت و با ‌اتهاماتی چون «افساد فی‌الارض» مواجه شد که می‌توانست برای او حکم اعدام در پی داشته باشد.

بنابر اعلام وکلای توماج صالحی، دادگاه انقلاب اصفهان این خواننده رپ را به «شش سال و سه ماه حبس» محکوم کرده و او اکنون زندانی است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *