نتایج یک نظرسنجی: مسکن، درآمد و تورم سه مساله مهم تهرانی‌ها هستند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۷

داده‌های یک نظرسنجی از تهرانی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین مساله شهروندان پایتخت، تامین مسکن است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با اشاره به پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، نوشت که مشکلاتی همچون سطح پایین درآمد و تورم عمومی در رده‌های بعدی مسایل و مشکلات شهروندان تهرانی قرار دارد.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد میانگین سهم اجاره‌‌‌بها در سبد هزینه خانوارهای تهرانی به بیش از ۵۰ ‌درصد رسیده است و ساکنان پایتخت به‌طور متوسط ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان برای اجاره خانه می‌پردازند.

بیش از ۵۰ ‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، حقوق و دستمزد ماهانه خود را کمتر از ۱۶ میلیون تومان اعلام کردند.

در این گزارش میانگین سهم اجاره‌بها در سبد هزینه خانوارهای سراسر ایران به نقل از علی فرنام، مدیر گروه عمران و شهرسازی مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، حدود ۳۹ درصد اعلام شده است.

سطح مطلوب هزینه مسکن بر اساس استانداردهای بین‌المللی حداکثر ۳۰ درصد است.

فرنام «کاهش قدرت خرید مسکن»، «رشد تقاضای غیر‌مصرفی به‌خصوص سفته‌‌‌بازی ملکی در سال‌‌‌های اخیر» و «کاهش تولید مسکن به واسطه رکود ساختمانی» را سه علت موثر افزایش فشار به خانوارها در بخش مسکن به‌خصوص در بازار اجاره اعلام کرد.

به گفته مدیر گروه عمران و شهرسازی مرکز پژوهش‌های مجلس، در وهله اول لازم است «قدرت خرید مسکن» افزایش یافته و ترمیم شود.

او مهم‌ترین مسیر برای دست‌یابی به این هدف را رشد درآمد واقعی خانوارها از مسیر رشد اقتصادی مطلوب و مستمر دانست.

انتشار گزارشی از کارنامه کاری صندوق ملی مسکن نشان می‌دهد بیشتر از ۷۵ درصد وام‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر به تهرانی‌ها تعلق گرفته است.

بر اساس این گزارش، عمده تسهیلات پرداختی در شهر پردیس تهران هزینه شده و مبلغ کمی هم به شهر پرند اختصاص یافته است.

بنا بر اعلام محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، از جمله دلایل سهم اندک دیگر استان‌های ایران از تسهیلات صندوق ملی مسکن این است که ساکنان دیگر مناطق نتوانسته‌اند منابع اولیه را برای ساخت خانه‌های دولتی پرداخت کنند تا به بانک معرفی شده و وام بگیرند.

به گفته اسماعیلی، در نزدیک به یک سال گذشته ۱۲‌ هزار‌ و ۸۵۰ میلیارد تومان منابع به صندوق واریز شده که از این مبلغ تاکنون شش‌ هزار‌ و ۶۳۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف هزینه شده است.

بر اساس وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی و تصریح قانون، در قالب طرح ملی مسکن قرار است تا به طور متوسط سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و وارد بازار شود اما آن‌طور که محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفته، پیشرفت فیزیکی این طرح فقط ۳۰ درصد بوده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *