فریبا عادل‌خواه به فرانسه بازگشت

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۷

همچنان حدود ۱۰ شهروند خارجی دیگر از جمله سسیل کولر، معلم فرانسوی و ژاک پاری، شریک زندگی‌اش، لوئیس آرنو که خانواده‌اش او را مسافری بی‌گناه می‌خوانند و مردی که تنها با نام الیور مطرح شده است، در زندان‌های ایران محبوس‌اند

فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی-فرانسوی و پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس

بنابر اعلام روز چهارشنبه دانشگاه سیانس‌پوی پاریس، فریبا عادل‌خواه، با تابعیت ایرانی-فرانسوی پس از چهار سال و نیم بازداشت در ایران که به افزایش تنش میان تهران و کاخ الیزه انجامید، به پاریس بازگشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل‌خواه در ژوئن ۲۰۱۹ بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد.
او در ماه فوریه از زندان آزاد شد اما به‌نظر می‌رسد که تاکنون ممنوع‌الخروج بود.

فریبا عادلخواه که روز سه‌شنبه به پاریس بازگشت، محقق در زمینه مذهب شیعه و سیاست در دانشگاه سیانس‌پوی پاریس است.

ماتیاس ویشورا، رئیس این دانشگاه در بیانیه‌ای به مناسبت آزادی فریبا عادل‌خواه گفت: «پس از سال‌ها محرومیت از آزادی، درنهایت استقبال از همکارمان فریبا، نماد مبارزه ما برای دستیابی به آزادی آکادمیک، چه حسی دارد.»

فریبا عدل‌خواه یکی از ده‌ها شهروند کشورهایی غربی بود که در ایران بازداشت شد. فعالان غربی بازداشت آن‌ها را «استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیاز در ازای آزادی گروگان‌ها» می‌دانند. در ماه‌های اخیر برخی از این زندانیان از جمله پنج آمریکایی آزاد شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس، بنجامن بریر، شهروند فرانسوی و برنار فلان، شهروند فرانسوی ایرلندی را پس از وخامت اوضاع سلامتشان در پی اعتصاب غذا آزاد کرد.

با این حال همچنان حدود ۱۰ شهروند خارجی دیگر از جمله سسیل کولر، معلم فرانسوی و ژاک پاری، شریک زندگی‌اش، لوئیس آرنو که خانواده‌اش او را مسافری بی‌گناه می‌خوانند و مردی که تنها با نام الیور مطرح شده است، در زندان‌های ایران محبوس‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *