محمود مهرابی؛ پرونده‌سازی و اتهامات سنگین به خاطر افشاگری فساد مسوولان شهری

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۷

«محمود مهرابی»، شهروند اهل مبارکه که از ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در بازداشت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، با اتهام «افساد فی‌الارض» روبه‌رو است. گفته شده این اتهام به دلیل فعالیت اعتراضی او در شبکه‌های مجازی است. اما  یک منبع آگاه به «ایران‌وایر» می‌گوید افشاگری مهرابی از فساد مسوولان شهری منجر به پرونده‌سازی و مطرح شدن اتهامات سنگین علیه این شهروند شده است.

قوه قضاییه یک بار ۴۳ روز بعد از بازداشت، یعنی ۲۵ اسفندماه او را با وثیقه آزاد کرد ولی چند ساعت بعد از آزادی، ماموران از در و دیوار خانه‌‌اش سرازیر شدند و او را دوباره با خود بردند. از آن زمان، محمود مهرابی هنوز در بازداشت است.

اخیرا هم شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مبارکه در پرونده‌ای مشترک با چند نفر دیگر، به او ۱۸۷ مورد اتهامی را تفهیم کرده و گفته است حالا ۷۷ شاکی خصوصی هم دارد.

یک فرد آگاه درباره او به «ایران‌وایر» می‌گوید مهرابی فقط در شبکه‌های اجتماعی از درد مردم می‌نوشت و هیچ سلاحی جز نوشتن نداشت.

محمود مهرابی کیست و چرا در زندان است؟

مهرابی ۳۵ ساله است و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از «دانشگاه علامه مجلسی» اصفهان. او قبلا در پروژه قطار شهری اصفهان-مبارکه مشغول به‌کار بود. همان‌جا بود که با دیدن فساد مسوولان شهری در این پروژه، اسراری را که از فساد مالی و اخلاقی دیده بود، هویدا کرد.

در پی آن افشاگری‌ها، اول شهریور ۱۳۹۶، ماموران امنیتی به محل کارش در شهرداری رفته و او را بازداشت کردند.

به گزارش «اطلس‌ زندان‌های ایران»، در آن بازداشت، ماموران او را از دست آویزان کرده بودند و با ضربات متعدد شلاق تحت شکنجه قرار می‌دادند تا برگه‌هایی که مشخص نبود محتویات آن‌ها چیست را امضا کند.

مهرابی در پی این بازداشت، مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد اما دوباره در خرداد ۱۳۹۷ به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی «الف-ط» در زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. در توضیح مصادیق اتهامات به او یک تصویر که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان عکس امام اول شیعیان بازنشر می‌شده است را نشان داده بودند و بازپرس مدعی شده بود که او در انتشار این تصویر نقش داشته است.

محمود مهرابی فروردین ۱۳۹۸ در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان مبارکه به ریاست قاضی «اقبال سعید» با اتهام «توهین به مقدسات اسلام از طریق اهانت به امام علی، امام نقی و قرآن» و هم‌چین «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گفته منبع آگاهی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است ولی نمی خواهد نامش فاش شود، او از آن زمان با قید وثیقه آزاد بوده تا ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ که با یورش ماموران امنیتی به منزل خود و مادرش بازداشت شده است.

۴ ماشین پر از مامور آمده بودند

محمود مهرابی با شروع اعتراضات به قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی»، مانند بسیاری دیگر اعتراض خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده بود. به همین بهانه، ساعت هشت صبح روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در پارکینگ منزلش بازداشت شد.

بر اساس اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر»، او با مادرش در پارکینگ خانه‌اش بود و به محض باز کردن در پارکینگ، چندین مامور که بعد مشخص شد از اطلاعات سپاه بوده‌اند، با خشونت بر سر او ریخته و او را دست‌بند زده بودند، به نحوی که مادرش شوکه شده بود و نمی‌توانسته صحبت کند.

پس از آن، مدت سه هفته را در بند «الف-ط»، بند امنیتی زندان دستگرد اصفهان و در سلول انفرادی بود.

فرد مطلعی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، می‌گوید بازجوهایش او را از دست‌هایش آویزان کرده بودند و با چوب و مشت به شکمش ضربه می‌زدند و همین باعث پارگی فتق او شده بود.

این فرد آگاه می‌گوید: «در این ۹ ماه فقط چند بار و برای چند دقیقه کوتاه فرصت ملاقات به او داده‌اند و برای همین هم قاعدتا خانواده و نزدیکانش نمی‌دانند که چه بر سرش آمده است ولی این را می‌دانیم که جلویش برگه سفید گذاشته بودند که امضا کند.»

پس از آن، در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، محمود مهرابی با قید وثیقه از زندان آزاد می‌شود. در این مدت یکی از خواهران او بابت پی‌گیری وضعیت پرونده برادرش، توسط بازپرس پرونده، «مصطفی کرباسی»، تهدید به مرگ می‌شود و در نهایت چند روزی نیز او را بازداشت می کنند که هم‌اکنون با قرار کفالت بیرون از زندان است.

بازداشت دوباره چند ساعت بعد از آزادی موقت

آزادی موقت با قید وثیقه محمود مهرابی در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ چند ساعت بیشتر طول نکشید. او بامداد روز ۲۶ اسفند، در حالی که فقط چهار یا پنج ساعت بود به خانه رسیده بود، با هجوم ماموران امنیتی و سرازیر شدن آن‌ها از دیوارهای خانه، دوباره بازداشت شد.

فرد آگاهی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، این شیوه بازداشت را به ورود دزدها به خانه مهرابی‌ها تشبیه کرده و می‌گوید: «چه اتفاقی در آن چند ساعت افتاده بود که مثل دزدها از در و دیوار سرازیر شدند و دوباره او را گرفتند؟ فقط خدا می‌داند توی سرشان چه می‌گذرد؟»

بازداشت دوباره محمود تا امروز ادامه داشته است. او تیرماه در زندان ۳۵ ساله شد. در این مدت، دست‌کم دو ماه را در بند جرایم خطرناک گذرانده و به گفته منبع آگاه «ایران‌وایر»، هر روز از سوی افرادی که حتی در آن بند نبوده‌اند نیز تهدید به مرگ شده است.

بنا بر اطلاعاتی که به «ایران‌وایر» رسیده است، در همان تیرماه اتهام افساد فی‌الارض و تبلیغ علیه نظام رسما به او تفهیم شده بود. به گفته یک منبع آگاه، مصداق این اتهام، فعالیت او در فضای مجازی بوده است.

هم‌چنین اسنادی به «ایران‌وایر» رسیده که نشان می‌دهند این جوان ۳۵ ساله به همراه چند نفر دیگر در یک پرونده با حدود ۱۸۷ اتهام روبه‌رو است. در یکی از این اسناد که مربوط به «قرار نهایی دادسرا» از شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مبارکه است، ذکر شده که او و دیگر متهمان این پرونده که «ایران‌وایر» اجازه نام بردن از آن‌ها را ندارد، ۷۷ شاکی خصوصی دارند.

برخی از این اتهامات شامل «تهدید»، «نشر اکاذیب»، «افترا»، «تبیلغ علیه نظام»، «محاربه و افساد فی‌الارض»، «هتک حیثیت یا اضرار به دیگری از طریق انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی بدون رضایت از طریق سیستم یارانه‌ای» و «قذف» عنوان شده است.

در قوانین ایران، اتهام قذف که بسیار شبیه توهین و افترا است، زمانی به کار برده می‌شود که نسبت ناروای «زنا» یا «لواط» به شخصی داده شود.

فرد آگاهی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، می‌گوید این اتهام‌ها علیه مهرابی همگی پرونده‌سازی هستند و او فقط به افشاگری در زمینه فساد مالی و اخلاقی برخی از اعضای شورای شهر مبارکه و پاداش‌های نجومی آن‌ها پرداخته بود.

این شخص تاکید می‌کند که تمام این ۷۷ نفر، دست‌کم در ۱۰ سال گذشته همه از وابستگان به حکومت بوده یا در سمت‌هایی شامل مقامات شهری و امنیتی استان اصفهان مشغول به کار بوده‌اند.

او با تاکید بر این‌ که محمود مهرابی با دست خالی و با شرف خود جلوی سیستم فاسد شهرداری و شورای شهر مبارکه ایستاده است، می‌گوید: «به او اتهام توهین به خمینی، تبلیغ علیه نظام، تشویق مردم به شورش و کشتار از طریق تشویق به شورش نظامیان و پیوستن به مردم و گذاشتن اسلحه بر زمین را زده‌اند. گفته‌اند نشر اکاذیب کرده که منجر به تخریب اموال عمومی در سطح گسترده شده و اخلال نظم عمومی ایجاد کرده چون در اینترنت فعال بوده است!»

این فرد که خود اهل شهر مبارکه در استان اصفهان است، هم‌چنین می‌گوید: «شهر مبارکه آدم‌های خاکستری دارد و در تمام این سال‌ها اصلا در این شهر حرکتی نشده است. اگر محمود فراخوان داده و الان بابت آن به افساد فی‌الارض متهم شده است، بگویند کدام مردم ریخته‌اند در خیابان و سطل زباله‌ای را آتش زده‌اند که این اتهامات را به او زده‌اند. اصلا مردمی به خیابان آمدند مگر؟»

شکنجه با ندادن مجوز عمل جراحی و کف‌خوابی

با گذشت بیش از هشت ماه، محمود مهرابی هنوز در زندان دستگرد، کف‌خواب است. او حتی در دورانی که به دلیل ضربات مشت و چوب در شکمش در دوران بازجوهایی اولیه در بند «الف- ط» دچار پارگی فتق شده بود نیز ناچار بود کف زمین بخوابد.

شخص مطلعی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، می‌گوید ماموران زندان به او اجازه عمل جراحی نمی‌دادند و تنها بعد از انتشار فایل صوتی مادرش مبنی بر وضعیت وخیم پسرش بوده که به یک‌باره و بدون اطلاع به مهرابی و خانواده‌اش، او را به بیمارستان «الزهرا» در اصفهان منتقل کرده، عمل می‌کنند و همان شب نیز به زندان باز می‌گردانند.

او می‌گوید: «حتی با شکم پاره هم مجبور بوده است روی زمین بخوابد.»

به گفته این شخص، مهرابی تاکنون چند بار نیز توسط بازپرس پرونده‌اش تهدید به اعدام شده است. آخرین بار، زمان قرار نهایی دادسرا بوده است که «مصطفی کرباسی»، بازپرس شعبه دو دادسرای عمومی و انقلاب مبارکه بعد از اعلام اتهامات جدید، وقتی محمود در جواب لبخند می‌زند، به او می‌گوید خنده‌ات را پای چوبه‌دار می‌بینم!

وکیل آقای مهرابی تاکنون نتوانسته پرونده موکلش را مطالعه کند.

«زهرا کاظمی»، وکیل محمود مهرابی است که از پنج ماه پیش وکالت‌نامه خود را به دادسرا تحویل داده است. اما زمانی که برای مطالعه پرونده به دادگاه انقلاب مراجعه می‌کند، به او گفته می‌شود: «روی پرونده چیزی نیست که نشان دهد شما وکالت را قبول کرده‌اید.»
رقیه رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *