مخالفت ده‌ها کُنشگر با پیشنهاد «حمله به ایران»؛ هشدار درباره سیاست‌های «ضدملی» علی خامنه‌ای

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۲

هشتاد فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای با پیشنهاد حمله نظامی به ایران مخالفت کردند و گفتند که چنین حمله‌ای به «تقویت استبداد حاکم» در ایران منجر می‌شود.

این فعالان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسید، نوشتند: «از دید ما طرح مواضعی همچون «کوبیدن» سر مار در ایران، در اثنای حملات خونین اسرائیل به نوار غزه، از سوی بخشی از اپوزیسیون، هرچند اینک در عمل بی‌اثر است، اما معنایی جز علنی کردن تمایلات نهان و آشکار این افراد و نهادها، در تأیید حمله نظامی به ایران ندارد.»

بیانیه این فعالان به گروه یا بیانیه خاصی اشاره نمی‌کند، اما پس از حمله مرگبار حماس در اسرائیل، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) خواستار واکنش نظامی به اهدافی در ایران شد.

فعالان ایرانی نوشتند علی خامنه‌ای حق ندارد با تحریک نیروهای نیابتی، سفره مردم ایران را فدای سیاست‌های «مخرب» خود کند

این گروه خواهان تمرکز اصلی این حمله‌ به مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سایت‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی و نیز مراکزی است که به‌گفتۀ مدیران گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، ژوزف لیبرمن و مارک والاس، در آن‌ها نیروهایی برای جنگ‌های نیابتی شبکه‌های مورد پشتیبانی ایران تربیت می‌شوند.

اما فعالان ایرانی در بیانیه خود اضافه کردند که حمله به ایران «ثمری جز ویرانی ایران، تقویت استبداد حاکم، تشدید سیاست‌های سرکوب جامعه مدنی و سیاسی و کوچک تر کردن سفره کوچکِ اکثریت مردم ایران ندارد.»

آنان تاکید کردند: «ما با این سیاست ویرانگر، ضد ملی و خیالپردازانه اما تفرقه‌افکنانه، مرزبندی قاطعی داشته و داریم.»

الهه امیرانتظام، بهروز بیات، حسن نایب هاشم، رضا علیجانی، عبدالعلی بازرگان، علی اکبر موسوی (خوئینی)، منصور فرهنگ و یوسف محمدی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

امضاکنندگان همچنین به علی خامنه‌ای هشدار داده‌اند که نباید «با سیاست‌های ماجراجویانه، نابخردانه و ضدملی» کشور را به جنگ بکشد.

آنان نوشتند: «علی خامنه‌ای حق ندارد با بی‌اعتنایی به خواست اکثریت ملت ایران و اولویت دهی به توهماتش در رابطه با منطقه و از آن بدتر با تحریک نیروهای نیابتی موسوم به جبهه مقاومت برای ورود به درگیری‌های جاری و پرخطرتر از آن، با ورود مستقیم به این درگیری‌ها، خطر تحمیل جنگ را به مردم و سرزمین ما نزدیک و امنیت و سفره مردم ایران را فدای سیاست‌های مخرب و لجبازی‌های ضدملی خود کند.»

از نظر این فعالان، «حماس در عملیات نظامی اخیرش مبارزۀ مشروع مردم فلسطین را نسبت به اشغالگری اسرائیل به کژراهه تروریسم کور سوق داد».

با این حال، آنان حملات اسرائیل در غزه را «انتقام‌گیری کور» خواندند و خواستار آتش‌بس شدند.

چند روز پیش نیز ده‌ها تن از فعالان سیاسی که گفتند از گرایش‌های متفاوت هستند، با امضای نامه‌ای درباره‌ دعوت مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران هشدار دادند.

فرهاد خسروخاور، مهرانگیز کار، پرستو فروهر، حسن یوسفی اشکوری، فرج سرکوهی، مهدیه گلرو، فاطمه حقیقت‌جو و حسن شریعتمداری از جمله امضاکنندگان آن نامه بودند.

بر اساس بیانیه‌ فعالان ایرانی و گزارش‌های رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *