سه هواپیمای بازنشسته «ترکیش» که جمهوری اسلامی خریداری کرده به علت کمبود موتور و قطعات در مهرآباد زمینگیر هستند!

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۱

-سال گذشته جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های بین‌المللی با کمک دلال‌ها در آفریقای جنوبی چهار فروند ایرباس۳۰۰-۳۴۰ خریداری کرد که در گذشته متعلق به شرکت «ترکیش ایرلاینز» بودند که منابع غیررسمی گزارش دادند در اختیار شرکت «ماهان ایر» قرار می‌گیرد.
-این هواپیماها ساخت سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ و عملاً پس از ۲۳ تا ۲۷ سال پرواز عمر مفید آنها به پایان رسیده و بازنشسته هستند.
-حساب اینستاگرام «aviationcenter news» گزارش داد طی ماه‌های اخیر یک فروند از این هواپیما فعال شد اما سایر این هواپیماها به دلیل مشکلاتی همچون موتور، فعلاً فقط رنگ زده می‌شوند تا موتور برای آنها فراهم شود. این ایرباس‌های غول‌پیکر چهارموتوره هستند و پیدا کردن موتور برای آنها با توجه به تحریم‌ها کار بسیار دشواری است.
-در بخشی از این گزارش آمده مشهورترین عضو ایرباس‌های ۳۴۰ سابق «ترکیش ایرلاینز» دارای رجیستر TC-JDM است که به دلیل اتفاقات عجیب و بی‌دلیل معروف به «مایک دیوانه» است. بطور مثال چراغ‌های بیرونی هواپیما روشن می‌شد و هنگامی که مهندسین می‌خواستند هواپیما را چک کنند ناگهان چراغ‌ها خاموش می‌شدند!

حساب اینستاگرام «aviationcenter news» گزارش داده است که از چهار فروند هواپیمای ایرباس بازنشسته که دی‌ماه ۱۴۰۱ از طریق آفریقای جنوبی خریداری شدند، سه فروند به دلیل کمبود قطعات و لوازم اساسی از جمله موتور در فرودگاه مهرآباد تهران زمینگیر هستند.

رنگ زدن بدنه ایرباس‌های سابق «ترکیش ایر» در مهرآباد / عکس: aviationcenter news

سال گذشته جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های بین‌المللی با کمک دلال‌ها در آفریقای جنوبی چهار فروند ایرباس۳۰۰-۳۴۰ خریداری کرد که در گذشته متعلق به شرکت «ترکیش ایرلاینز» بودند.

این هواپیماها ساخت سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ هستند و عملاً پس از ۲۳ تا ۲۷ سال پرواز عمر مفید آنها به پایان رسیده و بازنشسته می‌شوند.

منابع غیررسمی گزارش دادند این هواپیماها برای شرکت «ماهان ایر» خریداری شده. این شرکت اصلی‌ترین شریک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمل نیرو و محموله‌های ممنوعه از جمله تسلیحات برای نیروهای نیابتی و شبه‌نظامی در منطقه است.

طی ماه‌های اخیر یک فروند از این هواپیما فعال شد اما سایر این هواپیماها به دلیل مشکلاتی همچون موتور، فعلاً فقط  رنگ‌ زده می‌شوند تا موتور برای آنها فراهم شود. این ایرباس‌های غول‌پیکر چهارموتوره هستند و پیدا کردن موتور برای آنها با توجه به تحریم‌ها کار بسیار دشواری است.

در بخشی از این گزارش آمده مشهورترین عضو ایرباس‌های ۳۴۰ سابق «ترکیش ایرلاینز» دارای رجیستر TC-JDM است که به دلیل اتفاقات عجیب و بی‌دلیل معروف به «مایک دیوانه» است. بطور مثال چراغ‌های بیرونی هواپیما روشن می‌شد و هنگامی که مهندسین می‌خواستند هواپیما را چک کنند ناگهان چراغ‌ها خاموش می‌شدند! گاهی چراغ‌های خروجی اضطراری کابین مسافرین بدون دلیل خاصی به صورت موج مکزیکی خاموش و روشن می‌شدند.

بین مهندسین پرواز یک شوخی رایج در مورد این هواپیما وجود دارد که که وقتی دچار مشکلی می‌شد با گفتن حرف‌های مثل «چه اتفاقی برات افتاده مرد بزرگ» هواپیما را بدون مشکل درست می‌کردند!

در بین خدمه شرکت خطوط هواپیمایی ترکیه نیز مشهور بود که «مایک دیوانه» اگر بخواهد می‌تواند بدون هیچ مشکلی به آنسوی دنیا پرواز کند. اگر حوصله نداشته باشد، حتا یک متر روزی زمین حرکت نمی‌کند. این هواپیما به دلیل نقص‌هایی که داشت چندین بار توسط شرکت ایرباس مورد بازبینی و تعویض قطعات قرار گرفت اما باز هم بدون اینکه مشکلی پیدا شود،  هواپیما دچار اتفاقات عجیب می‌شد.

منابع غیردولتی که پروازها را رصد می‌کنند دسامبر ۲۰۲۲ گزارش دادند این هواپیماها از ژوهانسبورگ به تهران پرواز کرده‌اند.

مشخص نیست برای خرید این هواپیما چقدر هزینه شده است اما روزنامه «اعتماد» دی‌ماه ۱۴۰۱ به نقل از یک منبع آگاه در گزارشی نوشت با توجه به اینکه ایرلاین‌های ایرانی در فهرست تحریم بودند و طرفین خارجی حاضر به مذاکره نشدند، گروه Screw به عنوان میانجی مراحل خرید این هواپیماهای فرسوده را پیش برد و در نهایت هواپیماها را به ایران تحویل داد.

برخی منابع گزارش داده بودند شرکت «ترکیش ایرلاینز» در سال ۲۰۱۸ تا ٢٠١٩ هواپیماهای ایرباس A340 را بازنشسته کرد اما چهار فروند آن توسط شرکت کوچک و گمنام «آورو گلوبال» هنگ‌کنگ خریداری و از استانبول به ژوهانسبورگ منتقل شدند که سرانجام جمهوری اسلامی ایران آنها را خرید.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *