رافائل گروسی لغو مجوز بازرسان آژانس توسط جمهوری اسلامی را «ضربهٔ جدی» به توانایی راستی‌آزمایی خواند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۱

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، اول آذرماه، در نشست خبری خود بار دیگر از لغو مجوز ورود چند بازرس این سازمان برای ورود به ایران انتقاد کرد و‌ آن را «ضربه‌ای جدی» به کار سازمان خواند.

آقای گروسی در این نشست خبری که روز چهارشنبه پس از آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس برگزار شد اقدام ایران در لغو مجوز بازرسان را «ضربه‌ای جدی بر توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی» فعالیت اتمی ایران توصیف کرد.

او تأکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی مجوز «یک‌سوم گروه اصلی» بازرسان را لغو کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه، ۱۲ مهر، گفت جمهوری اسلامی در حالی که فعالیت ۱۲۷ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأیید کرده، «سه یا چهار بازرس اروپایی مغرض» را از ادامه فعالیت در سایت‌های ایران منع کرده است.

او بازرسانی را که از ادامه رصد تحرکات هسته‌ای جمهوری اسلامی و ورود به ایران منع شده‌اند، دارای پیشینه «رفتارهای تند سیاسی» توصیف کرد.

رافائل گروسی روز چهارشنبه، اول آذر، به این اتهام پاسخ نداد،‌ اما تاکید کرد که این بازرسان جزء «باتجربه‌ترین» بازرسان این آژانس هستند، و درنهایت ابراز امیدواری کرد که تصمیم ایران تغییر کند.

پیشتر در پایان شهریورماه گذشته هم بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که «فوراً» از تصمیم اخیر خود مبنی‌ بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف نظر کند.

محمد اسلامی با این حال امروز گفت که ۱۲۰ بازرش آژانس اجازه ورود به ایران را کسب کرده‌اند.

این دومین بار است که مدیرکل آژانس با تأکید فراوان بر لزوم ارائه مجوز به تمام بازرسان برای راستی‌آزمایی اقدامات جمهوری اسلامی پافشاری می‌کند.

او پیشتر با یادآوری اقدام کره‌ شمالی در «اخراج بازرسان سازمان ملل» پیش از انجام «آزمایش سلاح هسته‌ای» هشدار داده بود که جامعه جهانی باید مراقب باشد که تجربه شکست در مورد کره شمالی در مورد ایران تکرار نشود.

در بیانیه مقدماتی مدیرکل آژانس برای نشست فصلی شورای حکام این سازمان که روز چهارشنبه صبح منتشر شد آمده بود که ایران اکنون، بر اساس استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم کافی با غلظت ۶۰ درصدی برای تولید سه بمب اتمی را در اختیار دارد و کماکان به سوالات و ملاحظات کلیدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

در این بیانیه که خبرگزاری رویترز هفته گذشته متن آن را منتشر کرده بود آمده که از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی در ایران ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت آژانس و رادیو فردا؛ ف.دو/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *