بحران امنیت غذایی در ایران؛ میانگین مصرف گوشت در سه دهک پایین ۲ کیلوگرم در سال

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۹

یک کارشناس اقتصاد در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در ایران ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه کمتر از ۲ کیلوگرم در سال است در حالی که استاندارد‌ جهانی مصرف این ماده پروتئینی ۱۲ کیلو در سال است.

مهدی سروی در این برنامه، نوسانات نرخ ارز و دیرکرد در تامین نهاد‌ه‌های تولید را باعث افزایش قیمت دام و در نهایت گران‌شدن گوشت در ایران دانست و افزود: «۹۵ درصد واحد‌های تولید دام در کشور به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و از علم روز دنیا و فناوری‌های پیش‌رفته به دور هستند.»

مرکز آمار ایران اوایل دی‌ماه، اعلام کرد که تورم سالانه گوشت قرمز در آبان امسال حدود ۹۱ درصد بوده و بیشترین رشد قیمت را در میان اقلام خوراکی داشته است.

جدیدترین گزارش این مرکز در مورد تولید گوشت در کشور نیز نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در مهر ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ٢٩ درصدی را ثبت کرده است.

قیمت هر کیلو گوشت قرمز در ایران اینک به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت گوشت در حالی رخ می‌دهد که رسانه‌های نزدیک به دولت و مقامات در ماه‌های اخیر همواره بر روند کاهش قیمت آن در بازار تاکید می‌کردند و حتی تهاتر گوشت با نیسان آبی نیز به‌عنوان یکی از دستاوردهای سفر ابراهیم رئیسی به کشورهای آفریقایی در تیرماه گذشته عنوان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *