رد صلاحیت حسن روحانی برای مجلس خبرگان؛ همان چیزی که در کره شمالی اتفاق افتاد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۴

حسن روحانی ردصلاحیت شد؛ همان چیزی که در کره شمالی اتفاق افتاد

وب‌سایت رسمی حسن روحانی روز چهارشنبه نوشت که طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکرده‌اند.

همان چیزی است که در کره شمالی شاهدش هستیم

محمد مهاجری فعال رسانه ای در روزنامه اعتماد نوشت: روزنامه جوان (وابسته به سپاه) نوشته است اینکه در انتخابات به چه کسی رای بدهیم تقلیل دادن مقوله انتخابات است. از نظر این روزنامه انتخابات هدف‌های دیگری، چون امنیت‌آوری، استمرار نظام، ایستادگی مردم در برابر تحریم‌ها، وحدت ملی و تجدید میثاق با شهیدان دارد.

به نظر می‌رسد آنچه بیان شده – صرف‌نظر از درست یا نبودنش – از موضع فرانظام بیان شده. یعنی نویسنده با اوج‌گیری از کف جامعه، بر جایگاهی رفیع نشسته و از آنجا به صحنه می‌نگرد و طبیعتا برخی موضوعات مانند رای مردم و صندوق انتخابات را ریز می‌بیند. به علاوه اگر از منظر به انتخابات بنگریم در واقع باید بپذیریم اصولا مشارکت و صندوق رای و برگزیدن افراد، اصلا موضوعیت ندارد و صرفا طریقیت دارد. یعنی انتخابات صرفا راه و طریقی است برای رسیدن به امنیت و استمرار نظام و نظایر آن. خب فرض کنیم این ایده درست باشد.

در چنین فرضی، اگر هر وسیله‌ای فراهم شود که با آن، امنیت و وحدت ملی و استمرار نظام تضمین گردد، می‌توان انتخابات را تعطیل کرد و از همان روش مورد نظر به هدف متعالی خود دست یافت. اگر انتخابات را به درختی تشبیه کنیم که با هدف میوه دادن کاشته شده، از دیگر نعمت‌های آن مانند سایه‌اش می‌توان استفاده کرد. انتخابات هم می‌تواند علاوه بر آنکه اراده مردم را در انتخاب نامزد‌ها متجلی می‌کند، مایه امنیت و وحدت و استمرار نظام هم بشود، اما از منظر افرادی که پای صندوق رای حضور می‌یابند، انتخاب فرد یا افراد خاص برای تحقق یافتن خواسته‌های آنهاست.

در واقع، آنچه کاملا موضوعیت دارد، رای آوردن نامزد خاص است. آنچه مدنظر نویسنده روزنامه مزبور (مهم نبودن یا کم اهمیت بودن انتخاب افراد) است همان چیزی است که در کره شمالی شاهدش هستیم. حکومت عده‌ای را به عنوان نمایندگان پارلمان به مردم معرفی می‌کند و شهروندان با یک رای آری یا نه به کل نامزد‌ها رای مثبت یا منفی می‌دهند.

روحانی ردصلاحیت شد

این سومین رئیس جمهور ایران است که شورای نگهبان او را ردصلاحیت می کند / قبل از این شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی را برای انتخابات ریاست جمهوری 1392 و احمدی نژاد را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ردصلاحیت کرده بود/ حسن روحانی علاوه بر عضویت در دوره فعلی مجلس خبرگان، در 2 دوره سوم و چهارم هم عضو  این مجلس بود.

روحانی برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رد صلاحیت شد. این موضوع از سوی شورای نگهبان به رئیس جمهوری سابق اعلام شده است.

به گزارش عصرایران، این موضوع در سایت رسمی حسن روحانی اعلام شده است.

سایت روحانی نوشت: “شورای نگهبان صلاحیت دکتر روحانی را تائید نکرد. طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکردند. گفتنی است این موضوع از طریق وزارت کشور نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد”.

این ردصلاحیت در حالی انجام می شود که روحانی 75 ساله هم اکنون عضو مجلس خبرگان است.
حسن روحانی علاوه بر دوره فعلی مجلس خبرگان، در 2 دوره سوم و چهارم هم عضو  این مجلس بود.

قرار است اسفند امسال همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شود.

حسن روحانی بین سال های 1392 تا 1400 نیز به مدت 2 دوره ( 8 سال)، رئیس جمهوری بود.
او همچنین در 5 دوره مجلس شورای اسلامی (دوره اول تا پنجم) ، نماینده مجلس بود. در دو دوره چهارم و پنجم مجلس نیز نائب رئیس اول بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ( 1368 تا 1384)، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ( 1370 تا 1392 )، مشاور رئیس جمهوری (1371 تا 1376 ) از دیگر سوابق اوست.

این سومین رئیس جمهوری ایران بعد از اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد است که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت می شود.
قبل از این شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی را برای انتخابات ریاست جمهوری 1392 و احمدی نژاد را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ردصلاحیت کرده بود.

رد صلاحیت روحانی برای مجلس خبرگان / چرا با ردِ دو رییس جمهور سابق دیگر متفاوت است؟

احتمال دیگر این است که حضور روحانی نو اصول گرایان را خشم‌گین می‌کرد و می‌خواهند به جای امتیاز به دیگران به طیف مصمم و پای کار آنها انگیزه مضاعف حضور بدهند.

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- خبر رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در عین این که قابل‌انتظار بوده شگفت‌آور است و این دو امر در این فقره متناقض نیست.

هر چند او اولین رییس جمهوری ایران نیست که برای انتخاباتی بعد از ریاست جمهوری تأیید نمی‌شود اما این رخداد از 10  منظر شگفت‌آورتر از فقرات قبل است. این توضیح را همین‌جا می‌توان آورد هر اتفاقی محتمل است چه ابطال این خبر و چه حتی پس از اعلام که آن را نباید نهایی دانست و چه بسا با دخالتی و حکمی مجال بازگشت او به انتخابات خبرگان رهبری فراهم آید. فرض این نوشته اما بر اجازه نیافتن است:

1. اگرچه صلاحیت دو رییس جمهوری پیشین ایران هم برای انتخابات بعد از ریاست جمهوری‌شان تأیید نشده بود اما روحانی برای خبرگان نامزد شده نه ریاست جمهوری. مجلسی که در سال دو اجلاسیه بیشتر ندارد و مانند ریاست جمهوری مستلزم حضور مستمر و 24 ساعته نیست تا توجیه رد هاشمی رفسنجانی در سال 92 درباره او قابل تکرار باشد و بگویند به دلیل شرایط سنی است. ضمن این که سن او هم از سن هاشمی در سال 92 کمتر است.

2. برخی از حامیان اصلاحات و اعتدال نگران آن بودند که روحانی تأیید شود اما چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان مانند قبل جذابیت ندارد مردم تنها به صرف نام او حاضر به رأی دادن نشوند و بعد بگویند انتخابات رقابتی بود و روحانی رأی نیاورد و  هم از کاندیداتوری او بهره ببرند و هم از رأی نیاوردن او. حذف روحانی این سناریو را منتفی می‌کند.

3. بعضی از رسانه های اصول‌گرا از فشار اصلاح‌طلبان به روحانی برای کناره‌گیری خبر داده بودند چون با حضور او در تصمیم درباره انتخابات دچار تشتت می شوند. فارغ از این که چنین خبری واقعی است یا ساختگی رد صلاحیت او تأمین نظر اصلاح طلبان و اعتدال گرایانِ ادعایی مخالف نامزدی روحانی است.

4. کسی که 24 سال عضو مجلس خبرگان بوده بعد از سه دوره صلاحیت علمی و اجتهاد خود را از دست نداده است. ریاست جمهوری هم نیست که به دلیل سن رد کنند. یک احتمال این است که اختلاف دیدگاه او با رهبری بر سر برجام و موارد دیگر و اعلام عمومی برخی دیدگاه ها در تریبون های رسمی دلیل این امر بوده باشد. این موارد هم شاید برای ریاست جمهوری مجدد موجه به نظر می رسید اما معمولا خبرگان از این مباحث برکنار بوده کما این که هاشمی رفسنجانی رییس این مجلس هم شد. احتمال دیگر این است که حضور روحانی نو اصول گرایان را خشم‌گین می‌کرد و می‌خواهند به جای امتیاز به دیگران به طیف مصمم و پای کار آنها انگیزه مضاعف حضور بدهند.

5. اصول گرایان افراطی و نواصول گرایان روحانی را غریبه ای در جمع خود می پندارند و حتی گاه بغض بیشتری علیه او به نسبت خاتمی دارند. وقتی در جزوه درس انقلاب اسلامی یکی از دانشگاه های مشهور در بیان این که شاه خدماتی هم داشته و تمام کارهای او خیانت نبوده به حسن روحانی تشبیه شده که در عین خطاها خدماتی هم داشته تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

6. شگفت آورتر است چون حضور روحانی در خبرگان و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات به جای قهر با صندوق چه بسا با تصمیم جبهه اصلاحات که از وجه معنی داشتن و نداشتن به این مقوله می نگرد اختلاف می انداخت و حالا هم سو می شوند.

7. رد صلاحیت نوه امام خمینی را به حساب امتناع از امتحان اجتهاد دانستند ولی از نماینده ای با سه دوره 8 ساله سابقه که نمی توان آزمون اجتهاد گرفت. چون روحانی همین حالا هم عضو خبرگان است شگفت‌آورتر است.

8. اگر نتیجه انتخابات مهم تر از مشارکت بالا باشد این رد صلاحیت شگفت آور نیست. اما از منظر بالابردن مشارکت هست. ضمن این که ابراهیم رییسی هم برای اجتناب از رقابت با روحانی و تکرار 96 و این بار در خبرگان از استان تهران کاندیدای خبرگان نشده است.

9. اگر روحانی با پیش بینی این اتفاق وارد این بازی شده باشد به سود اوست. اگر هم برگردد بی آن که مواضع خود را تعدیل کند نیز. آیا مخالفان روحانی به نفع او اقدامی انجام داده اند یا به این موضوع نیندیشیده و راه خود را می روند و موانع را از پیش پا برمی دارند.

10. با توجه به این که سال 2024 سال انتخابات متعدد در کشورهای دنیا و مهم ترین  آنها ریاست جمهوری آمریکا ست در آبان 1403 این که انتخابات ایران در کانون توجه اندیشکده هایی که به انتخابات مختلف اشاره کرده بود قرار نداشت قابل تأمل بود چرا که به نظر آن اندیشکده تغییری در ساختار سیاسی ایجاد نمی کند در حالی که انتخابات در جاهای دیگر به تغییرات وسیع می انجامد. این نادیده انگاشتن موجب تکاپوی بیشتر در میان اصول گرایان شده است.

حال با رد صلاحیت یک ریس جمهوری پیشین برای عضویت در مجلسی که نقش هیأت امنا را در جمهوری اسلامی ایفا می‌کند توجه جهان جلب می‌شود اما از جنبه منفی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *