آمریکا مجوز فروش هواپیماهای تجاری و واردات فرش و پسته و خاویار ایران را لغو کرد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۷

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ارتباط با تحریمهای آمریکا بعد از لغو برجام توسط دولت ترامپ نوشت، این دولت روز چهارشنبه کاهش تحریمها علیه رژیم ایران را که بعد از توافق اتمی سال ۲۰۱۵(برجام) شروع شده بود کنار گذاشت.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجوزهایی که به شرکتهای تحت کنترل آمریکا اجازه می‌داد قطعات هواپیماهای مسافربری، فرش، پسته و خاویار به ایران صادر کنند را فسخ کرده است.

در اطلاعیه خزانه‌داری آمریکا آمده است هر عملی در کادر این معاملات تا ششم ماه اوت لغو می‌شود و در غیراینصورت با تحریمهای آمریکا مواجه می‌شود.واشنگتن در نخستین گام مجوز فروش هواپیماهای تجاری با قطعات و مالکیت آمریکایی به ایران را لغو کرد.

لغو مجوز معامله با رژیم ایران
با توجه به این‌که به شرکتها تا چهارم نوامبر ضرب‌الاجل داده شده که معاملاتشان با ایران را به پایان برسانند یک سلسله مجوزهای دیگر برای سایر معاملات از جمله خرید نفت از ایران نیز در هفته‌های آینده فسخ می‌شوند.

دولت ترامپ تلاشهایش را برای منزوی کردن رژیم ایران و اقتصاد رو به وخامتش از نظامهای مالی و تجاری بین‌المللی افزایش داد و روز سه‌شنبه پنجم تیر۹۷ گفت به کشورهای خارجی فشار می‌آورد تا واردات نفتی‌شان از ایران تا ۴نوامبر را به صفر برسانند.

لغو مجوز واردات فرش و پسته و خاویار ایران
وزارت خزانه‌‌داری آمریکا علاوه بر لغو مجوز فروش هواپیماهای تجاری به رژیم ایران مجوز شرکتهای آمریکایی برای واردات فرش، پسته و خاویار ایران را نیز لغو کرده و طی اطلاعیه‌یی به شرکتهایی که در موارد فوق با رژیم ایران همکاری دارند هشدار داد که تا ۱۵مرداد امسال فعالیت‌های خود را متوقف کنند در غیراینصورت مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

در در اطلاعیه روز چهارشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که مجوزهای عمومی H و I که پس از توافق هسته‌یی با رژیم ایران صادر شده بود را باطل کرده است. مجوز عمومی H که بعد از اجرایی شدن برجام در روز ۱۶ژانویه سال ۲۰۱۶ صادر شده بود به مشخص کردن مبادلاتی می‌پرداخت که شرکتهای خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی مجاز بودند با ایران انجام دهند.مجوز عمومی I هم صادرات و بازصادرات هواپیمای مسافربری و قطعات و خدمات یدکی مرتبط با آن را به ایران مجاز می‌کرد.

با لغو مجوزهایی که روز چهارشنبه‌ صورت گرفت، فروش ۸۰فروند هواپیمای بوئینگ و ۹۷فروند ایرباس و ۱۲ فروند آی‌تی‌آر به ایران منتفی خواهد شد مگر این‌که این شرکتها بتوانند از دولت دونالد ترامپ معافیت بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *