بیانیه خبرگان پیش از دیدار با خامنه‌ای: پیوستن به پالرمو خطای استراتژیک است 

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۳

اعضای مجلس خبرگان در بیانیه پایانی اجلاس دو روزه‌ خود نسبت به پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو هشدار داده‌اند.

بی بی سی،

اعضای مجلس خبرگان در بیانیه پایانی اجلاس دو روزه‌ خود نسبت به پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو هشدار داده‌اند.

در بند ششم این بیانیه که مربوط به کنوانسیون‌های مرتبط با قوانین FATF است، نوشته شده “پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین المللی مانند پالرمو، CFT و غیره اگر به قصد گرفتن بهانه از دشمن باشد، خطای استراتژیک محسوب می‌شود”.

حسن روحانی رئیس جمهوری و از اعضای مجلس خبرگان که بر امضا و تصویب قوانین FATF اصرار دارد، در نشست دو روزه مجلس خبرگان غایب بود.

اعضای مجلس خبرگان پس دو روز جلسه و صدور بیانیه پایانی، امروز به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران رفتند که حسن روحانی در این دیدار حضور داشت.

مجلس خبرگان در بیانیه خود از قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته نسبت به “نفوذ بیگانگان” در مسائل مالی و غیر مالی جمهوری اسلامی با همپیمانانش با دقت پیش بروند.

مخالفان لوایح لایحه پالرمو نگرانند تصویب و اجرای این کنوانسیون، کمک‌های ایران به گروه‌های شبه‌نظامی خارجی را با مشکل مواجه کند.

لایحه پالرمو از لوایح مرتبط با قوانین گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است. هدف از این کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی است.

پس از اختلاف شورای نگهبان و مجلس، بررسی این لایحه، در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت. هر چند، این مجمع نیز در جلسات هفته‌های گذشته خود نتوانسته درباره این کنوانسیون تصمیم بگیرد.

از چهار پیشنهاد گروه اف ای تی اف برای اصلاح قوانین در ایران فعلا دو پیشنهاد (اصلاح قانون مبارزه با تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی) به طور نهایی تصویب شده است.

به جز کنوانسیون پالرمو که هنوز سرنوشت نهایی آن روشن نیست، لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا سی اف تی نیز همچنان بلاتکلیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *