ترمز جنگ را کدامیک می‌کِشند؟ «نظامیان حرفه‌ای» یا جیب خالی؟!

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۶

-رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‎گوید نظامیان ایران حرفه‎ای هستند و جرقه یک جنگ با آمریکایی‎ها را نمی‎زنند!
-«افول مشروعیت داخلی و بین‎المللی نظام»، «بحران اقتصادی، تحریم و کسری بودجه» و «اختلاف و شکاف درونی نظام» توانی برای رویارویی نظامی با آمریکا نمی‌گذارد.
-جان بولتون و مئیر بن‌شبات مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره‎ی مقابله با فعالیت‌های مخرّب رژیم ایران در منطقه گفتگو می‌کنند.

حضور فرماندهان ارتش و سپاه در مراسم بزرگداشت سالگرد ترور صیادشیرازی، ۲۱ فرودرین ۱۳۹۸

کیهان چاپ لندن:

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است نظامیان ایران حرفه‎ای هستند و جرقه یک جنگ با آمریکایی‎ها را نمی‎زنند.

دوشنبه ۲۶ فروردین، روزنامه آرمان یادداشتی از این نماینده منتشر کرده که در آن قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‎های تروریستی را یک جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی خوانده که موضع «مثلث جنگ روانی» یعنی دونالد ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون است. او می‎گوید هدف آنها بیشتر دور کردن سپاه از اقدامات در بخش سازندگی و عمران است.

فلاحت‎پیشه در این یادداشت تاکید کرده این اقدام آمریکا به این معنی نیست که طبل جنگ بین دو طرف به صدا درآمده بلکه به این معناست که حساسیت‌ها کمی بیشتر شده است.

او توضیح داده سیاست ترامپ در داخل آمریکا مخالفان جدی دارد و در همین رابطه به اختلافات حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا بین جمهوریخواهان و دموکرات‎ها اشاره کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، دوشنبه هشتم آوریل (۱۹ فروردین) از سوی آمریکا در فهرست سازمان‎های تروریستی قرار گرفت؛ به دنبال آن انواع و اقسام تهدیدات تلافی‎جویانه از سوی مقام‎ها و رسانه‌‏های جمهوری اسلامی علیه آمریکا مطرح شد. گروهی اسرائیل و عربستان و امارات را تهدید به موشک‎پرانی کردند، عده‎ای از بسته شدن تنگه هرمز گفتند و مدعی شدند خلیج فارس را گورستان نظامیان آمریکا خواهند کرد. آنها در نهایت نیروهای «سنتکام» را تروریست اعلام کردند و از ظرفیت‎های ویژه و ناشناخته‌ای برای تلافی سخن گفتند که واشنگتن از آن بی‎خبر است!

افول مشروعیت داخلی و بین‎المللی

اما با وجود همه این هیاهوها به نظر می‌رسد نه تنها سپاه پاسداران بلکه کل نظام دست و پا بسته‎تر از همیشه متوجه عاقبت این بلوف‎ها شده‌اند. جمهوری اسلامی شرایط و توان ورود به یک جنگ، آنهم در برابر آمریکا، را ندارد. یکی از مهمترین دلایل آن افول بی‎سابقه مشروعیت داخلی و بین‎المللی نظام است. یک رژیم سیاسی اگر عامل تعیین‌کننده‌ای مانند مشروعیت را از دست بدهد محال است بتواند برای یک رویارویی نظامی نیرو بسیج کند. «شرکای راهبردی» نظام یعنی چین و روسیه پس از قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‎های تروریستی ترجیح دادند منافع خود را فدای حمایت از این ارگان نظامی- سیاسی نکنند و وارد جدال با آمریکا نشوند.

دو روز پس از قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‎های تروریستی و با بالاگرفتن شدت تهدیدات از سوی رژیم ایران، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی به حسن روحانی هشدار داد از افزایش تنش‎ با آمریکا پرهیز کند. احتمالا عاقل‎ترها در تهران این پیام را دریافت کرده‌اند که در موقعیت حساسی قرار دارند.

طلاب و روحانیون حوزه‎های علمیه آخرین حامیان سازمان تروریستی سپاه پاسداران با شعارهایی که به دست گرفته‌اند

بحران اقتصادی، تحریم و کسری بودجه

اقتصاد ایران در تحریم است و گزارش‎ها حاکیست فروش نفت به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ عنوان کرده بود که دولت ۸۰ هزارمیلیارد تومان کاهش درآمد داشته است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ۲۵ فروردین، در جلسه علنی مجلس در گزارشی اعلام کرد سیل حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. درواقع کاهش درآمدهای ایران و وقوع سیل کسری شدید بودجه در سال ۹۸ را تضمین کرده‌اند.

باید افزود هزینه‎هایی که حدود هشت سال جنگ در سوریه و عراق روی دست نظام گذاشته رمق اقتصاد ایران را کشیده و دست جمهوری اسلامی چنان خالیست که باعث اخلال در حمایت‎های مالی از گروه‎های شبه‌نظامی مثل حزب‎الله و حماس شده است.

۳۰ دی ۱۳۹۷، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد دولت در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. همچنین مرکز آمار ایران در گزارشی که یکشنبه ۲۵ فروردین منتشر کرد، از رشد اقتصادی منفی ۳.۸ درصدی کشور طی ۹ ماهه سال ۹۷ خبر داد و بر اساس جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول با عنوان «چشم‌انداز اقتصادی جهان» نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ به منهای شش درصد خواهد رسید. درواقع فقط یک دیوانه می‎تواند در چنین شرایطی وارد جنگ شود!

اختلاف و شکاف درونی نظام

نکته‎ای که نباید از آن غافل بود شکاف عمیق در بدنه نظام است. غیبت ۱۰۱ نماینده در جلسه رای‎گیری بر سر اقدام متقابل ایران علیه آمریکا پس از تروریست خواندن سپاه رویدادی است که نباید به سادگی از آن گذشت. در بین آرای کسب شده نیز سه نماینده به اقدام علیه «سنتکام» رای ممتنع و منفی دادند.

با گذشت نزدیک به یک هفته از تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای ‎عالی امنیت ملی هنوز موضع خود را اعلام نکرده. این سکوت معنادار است به ویژه آنکه حشمت‎الله فلاحت‌پیشه، نهم فروردین، به عدم حضور شمخانی در کمیسیون امنیت ملی نیز انتقاد کرده بود. او گفت، این کمیسیون «بارها تلاش کرده که آقای شمخانی را به جلسات دعوت کند اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده و ایشان در جلسات کمیسیون حضور نمی‌یابد.»

همزمان، مانور مشترک نظامی آمریکا، فرانسه و بریتانیا در آب‎های خلیج فارس با عنوان «نیزه سه شاخ آرتمیس ۱۹» پیام دیگر غرب در مقابل هارت و پورت‎های سرداران زیاده‎گوی سپاه بود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی از دیدار با مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل در روز دوشنبه ۱۵ آوریل خبر داده و نوشته «ما موضوعات زیادی برای گفتگو داریم، از جمله تعهد مشترک‎مان برای مقابله با فعالیت‌های مخرّب ایران و دیگر بازیگرانی که [حضور آنها] در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان به بی‌ثباتی می‌انجامد.»

قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‎های تروریستی شرایط فوق‎العاده سختی را پیش پای تهران گذاشته است. هر قدمی که کاخ سفید برای فشار حداکثری به رژیم ایران برمی‎دارد در مرحله اول با هیاهوی توخالی کارگزاران نظام روبرو می‎شود و همگی تپانچه‎ می‎کشند اما خیلی زود غلاف می‎کنند! دولت آمریکا هم این را می‎داند. کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند در مورد رژیم ایران فقط «زور» جواب می‎دهد نه مماشات! چرا که جمهوری اسلامی اساسا یک نظام سیاسی عادی نیست بلکه بیشتر به یک فرقه تبهکار و سازمان مافیایی شبیه‎ است که کارش غارت است و حالا که جیب‌‌اش خالی شده و کفگیرش به ته دیگ خورده دیگر رمقی برای جنگ ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *