وزیر اقتصاد: از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در نشست هم‌اندیشی کارآفرینان برتر کشور که امشب (۹ اردیبهشت) در محل وزارت اقتصاد برگزار شد با طرح این سوال که چرا از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری صادرکنندگان در سال گذشته تنها ۱۰ میلیارد دلار از آن برگشته است؟ خطاب به کارآفرینان گفت: آیا شما حاضرید شاهد سقوط ارزش پول ملی باشید؟ آن هم در حالی که ارزش پول ملی یک جزء اصلی از اقتصاد کشور است. می‌دانید اگر نصف این ارزی که به کشور نیامده است وارد می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار دارد، اظهار کرد: ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم که در آن تمام نیروها معطوف به بستن ورودی منابع به کشور می‌شود تا از این طریق مردم از حاکمیت فاصله بگیرند یا در برابر آن موضع بگیرند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال رشد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید باشیم، افزود: تنها از طریق رشد تولید است که می‌توان به افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی رسید. در این مسیر نیاز داریم با همراهی و همفکری کارآفرینان موانع موجود را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها از ۱۰۰ هم عبور کرده است، اضافه کرد: با این حال در برخی از بانک‌ها هم این نسبت بسیار پایین‌تر و حتی ۲۰ درصد است که باید برطرف شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به قابلیت‌های مالی بورس گفت که می‌توان از امکانات مالی بازار سرمایه و بورس برای تأمین مالی نیازهای تولیدکنندگان استفاده کرد.

مالیات؛ دغدغه اصلی کارآفرینان

پیش از سخنان دژپسند در این جلسه برخی کارآفرینان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند که مجموع این دغدغه‌ها حول محور مسائلی مانند فشارهای مالیاتی بر مولدها، عدم اتخاذ مالیات بر فعالیت غیرمولدها، فراهم‌آوردن شرایط قانونی برای سرمایه‌گذاری خارجی، عدم اعمال صحیح مالیات بر ارزش افزوده و عدم تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان می‌چرخید.

۷۶ درصد از کسانی که بار اول به زندان می‌افتند بیکار بوده‌اند

در جریان این جلسه همچنین علیرضا نبی یکی از کارآفرینان برتری که به استخدام افراد به شرط داشتن سابقه قضایی معروف است، به آمارهایی جالب از ارتباط آمار زندانیان با بیکاری اشاره کرد و گفت: ۷۶ درصد از کسانی که بار اول به زندان می‌افتند از بیکاران بوده‌اند. همچنین ۴۰ درصد از کسانی که مورد عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند، بعد از دو ماه به زندان برگشته‌اند. این مساله نشان‌دهنده تأثیر بیکاری بر ایجاد جرایم گوناگون است.