رییس  موساد: سرقت اسناد هسته‌ای ایران، عملیات جیمز باند در دنیای واقعی بود

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۰

یوسی کوهن، رییس سرویس اطلاعاتی اسرائیل موسوم به موساد، عملیاتی را که این سازمان می‌گوید طی آن اسناد مهم مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را دزدید به عملیات جیمز باند در دنیای واقعی تشبیه کرد.

کوهن روز دوشنبه دهم تیرماه در یک سخنرانی گفت: «در جیمز باند، یک نفر جهان را نجات می‌دهد. در دنیای حقیقی، تعداد کثیری از ماموران عملیاتی موساد، افراد فنی، مهندسان و متخصصان عملیات سایبری با همکاری یکدیگر، دروغ‌های رهبران ایران را افشا کردند و نشان دادند ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

حدود یک سال پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیی اسرائیل، اعلام کرد عوامل موساد طی یک عملیات شبانه موفق شدند اسناد محرمانه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را از این کشور خارج کنند. مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش مشخصی به این ادعاها ندادند.
ایران اینترنشنال:

کوهن گفت عملیات مذکور نشان داد «غیرممکن ممکن است و چیزهای غیرقابل‌باور شدنی‌اند.»

او گفت افرد دخیل در این عملیات به خاطر موفقیتشان فردا سه‌شنبه از دست رییس‌جمهور اسرائیل جایزه دریافت کند.

کوهن اضافه کرد که عملیات موساد در ایران  سبب شد که جهان برنامه هسته‌ای ایران را از زاویه دیگری بنگرد.

مدت کوتاهی قبل از افشا شدن عملیات موساد، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، کشورش را از توافق هسته‌ای برجام خارج کرد. اسرائیل از ابتدای انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ با آن مخالف بود و برجام را پوششی برای برنامه هسته‌ای نظامی ایران می‌دانست.

کوهن گفت اسناد خارج‌شده از ایران حاوی مطالبی است که در آینده عمومی خواهد شد.

به گفته رییس موساد، غنی‌سازی اورانیوم در ایران هدفی غیر از پزشکی دارد. کوهن گقت ایران در صدد ارسال به موشک‌های دقیق پیشرفته به حزب‌الله لبنان در سوریه برای حمله به اسرائیل است.

او خواستار همکاری نزدیک آمریکا، روسیه و کشورهای عرب با اسرائیل علیه ایران به منظور ایجاد صلح در منطقه شد.

کوهن همچنین گفت ایران حامی گروه‌های تروریستی فعال در هلند، آلمان، ترکیه و فرانسه است. او افزود ایران ۳۰۰ نیرو در عراق و سوریه آموزش داده تا در راستای منافعش در آفریقا فعالیت کنند.

رییس موساد همچنین گفت حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان، هدف قرار دادن فرودگاه‌های عربستان سعودی و نقاطی در بغداد با تایید رهبران ایران بوده و بیشتر آنها را سپاه پاسداران و عوامل نیابتی‌اش انجام داده‌اند.

او گفت ایران از طریق انجام این حمله‌ها «سعی می‌کند به دنیا بگوید از افزایش تنش‌ها نمی‌ترسد و اگر تحریم‌ها متوقف و برطرف نشوند، صدمه جدی به بازار جهانی نفت وارد می‌کند.»