فساد در قوه قضائیه به روایت رضا گلپور

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۴

شش فایل صوتی منتشر شده «رضا گلپور» سرشار از اطلاعات قابل پی‌گیری و قابل اعتنا درباره فساد در قوه قضاییه در دوران ریاست «صادق لاریجانی» است.

گلپور نویسنده‌ای است که پیش از این نزدیک به جریان‌های امنیتی و محافظه‌کار بود. او از همکاران سایت «عماریون»، منتسب به «حزب‌الله» بوده و در کتاب جنجالی خود به نام «شنود اشباح»، اتهامات سنگینی مثل «جاسوسی» را متوجه اصلاح‌طلبان کرده است. اما سال ۱۳۹۵ یک باره خبر بازداشت او منتشر و به «همکاری با دول متخاصم»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «نگه‎داری فشنگ جنگی» متهم و به بیش از ۲۸ سال حبس قطعی محکوم شد.

فایل‌های صوتی گلپور چند روز پیش از سوی «شهرزاد میرقلیخان»، بازرس سابق صداوسیما در دوران ریاست «محمد سرافراز» منتشر شده است. او در این فایل‌های صوتی، «ابراهیم رئیسی»، رییس قوه قضاییه را خطاب قرار داده و با نام بردن از برخی افراد، مقام‌ها و نهاد‌ها، گفته است آن‎ها به فساد مالی و اخلاقی آلوده شده‌‌اند و باید با آن‌ها برخورد شود. در گزارش اول از این فایل صوتی به ادعاهای گلپور درباره سازمان اطلاعات سپاه پرداختیم. در این گزارش به دو موضوع  فساد قوه قضاییه و شکنجه‌های او در زندان که در فایل‌های صوتی مطرح شده‎اند، می‌پردازیم.

برخی از مصادیقی که گلپور در این فایل‌های صوتی مطرح می‌کند، پیش‌تر برخی رسانه‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به آن‌ها پرداخته بودند اما گلپور با صراحت و شفافیت بیش‌تری درباره آن‌ها سخن گفته است.

ایران‌وایر: بهنام قلی‌پور

سه راس فساد در قوه قضاییه

صادق لاریجانی، رییس سابق قوه قضاییه کشور، «عباس جعفری دولت‌‌آبادی» دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران و «علی‌اکبر اتباعی‌ طبری» معاون اجرایی لاریجانی در زمان ریاست قوه قضاییه، سه مقام بلند‌پایه سابق قوه قضاییه هستند که رضا گلپور در تازه‌ترین فایل‌های صوتی خود از زندان «اوین»، آن‌ها را متهم به فساد مالی کرده است.

گلپور گفته صادق لاریجانی زمانی که رییس قوه قضاییه بود، برخلاف دستور آیت‌الله‏«علی خامنه‌ای» به برادران «نجفی» امتیاز‌های ویژه‌ای در «کلاک»، از مناطق خوش آب و هوای تهران داده است.

مالکان شهرک کلاک، برادران نجفی به نام‎های «مهدی»، «محسن» و «قاسم» هستند که مالکیت شرکت «فرساشیمی» را نیز برعهده دارند. آن‌ها هم‎چنین مالک «پتروشیمی باختر» و سهام‎دار «شیمی پوشینه» و «صنایع نخ پوشینه» (مهدی نجفی)، «نساجی رازی ابهر»، «صنایع پلاستیک پوشینه»(محسن نجفی)، شرکت «کاوش صنعت سپید» و ده‌ها شرکت ریز و درشت دیگر به شمار می‌روند. در برخی از رسانه‌ها، از فساد و زد و بند‌های اقتصادی آن‏ها با برخی مراکز قدرت و ثروت گزارش‌‌هایی منتشر شده است.

نام لاریجانی هم با پرونده کلاک که یکی از بزرگ‌ترین زمین‌خواری‌ها در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود، پیوند خورده و تلاش‌ها برای بررسی پرونده او در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

گلپور هم‌چون گروهی از جوانان موسوم به «عدالتخواهان»، از ابراهیم رئیسی خواسته است به تخلفات کلان لاریجانی در این زمینه رسیدگی کند.

نویسنده کتاب شنود اشباح هم‌چنین از فردی به نام «رسول دانیال‌زاده» سخن به میان آورده که به «سلطان فولاد ایران» مشهور است.

نام رسول دانیال‌زاده در اخبار مرتبط با زندانی شدن «حسین فریدون»، برادر «حسن روحانی»، رییس جمهوری ایران نیز مطرح شده بود.

گفته می‌شد ارتباط با رسول دانیال‌زاده که به دلیل بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهکاری به بانک‌ها بازداشت شده، از جمله اتهامات حسین فریدون اعلام شده است.

گلپور گفته است دانیال‌زاده را در زندان اوین دیده و او هم درباره روابط اقتصادی‌ خود با «حسین طائب»، رییس سازمان اطلاعات سپاه، صادق لاریجانی، عباس جعفری دولت‌آبادی و علی‌اکبر اتباعی طبری حرف‌هایی زده است.

گلپور به نقل از دانیال‌زاده که در زندان دچار سکته شده است و شرایط جسمی مناسبی ندارد، می‌گوید سلطان فولاد ایران در ساخت و ساز‌های صادق لاریجانی در قم با رییس سابق قوه قضاییه همکاری داشته است.

دانیال‌زاده هم‎چنین به گلپور گفته که به ساخت و ساز‌های عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران در محدوده میدان «هفت‌ تیر» کمک و آهن‌آلات آن‌ها را تامین کرده است.

نام علی‌اکبر طبری، معاون اجرایی لاریجانی در قوه قضاییه نیز در گفت‎وگوی گلپور با دانیال‌زاده مطرح شده و او هم گفته تنها در یک مورد، آپارتمانی به مساحت هزار و ۱۰۰ متر به طبری داده است.

ساخت سه برج «مریم»، «فلورا» و «روما» و اعطای بخشی از واحد‌های آن‏ها به جعفری‌ دولت آبادی و اتباعی طبری، از دیگر مسایل مطرح شده در این فایل‌های صوتی است.

«علیرضا زاکانی»، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نخستین فردی بود که از فساد اتباعی طبری سخن به میان آورد و گفت که این فرد دست‌کم دو رییس قوه قضاییه را بیچاره کرده است.

پس از مدتی اعلام شد که این فرد به همراه لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. اما دفتر لاریجانی با انتشار بیانیه‌ای، این خبر را تکذیب کرد و به منتقدان اتباعی طبری تاخت و آن‎ها را تهدید به شکایت کرد.

بازداشت و شکنجه گلپور

رضا گلپور در بخش‌های دیگری از این فایل‌های صوتی، به تشریح شکنجه‎ها و بلاهایی پرداخته که در زندان بر سرش آمده است.

او گفته تنها ۲۷ ماه در بند دو الف سپاه بازداشت موقت بوده است، در ملاقات با خانواده‌اش محدویت‌های فراوان دارد و در یک دوره‌ای به خاطر محدودیت‌های بهداشتی هم دچار بیماری‌ سخت شده است.

گلپور افزوده حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه برایش پرونده سازی کرده و در برگه‌های سری از قوه قضاییه، درخواست اعدامش را داشته است.

او از تحت تاثیر بودن قوه قضاییه در رابطه با ضابطین سازمان اطلاعات سپاه در پرونده‌ها انتقاد کرده و از رییسی خواسته است که به این مساله رسیدگی کند.

نویسنده شنود اشباح در بخش دیگری از این فایل‌های صوتی، به نصب شنود در اتاق خواب، حمام و دست‎شویی منزل خود از سوی سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرده و گفته است تمام این اقدامات، غیرقانونی و بدون مجوز انجام شده‎اند.

او گفته حسین طائب از همسر امریکایی وی به نام «کریستین لین دیلی» هم تصاویر خصوصی گرفته و در پرونده قرار داده و در بازجویی‌ها علیه وی استفاده کرده است.

رضا گلپور از سوی سازمان اطلاعات سپاه به ارایه اطلاعات موقعیت نیرو‌های نظامی افغان در «خان‌طومان» سوریه از طریق همسرش به «موساد» متهم شده است.

گلپور در این‌باره می‌‌گوید چنین اتهامی را قبول نکرده است اما در بازجویی‌ها، به وی اتهام دیگری مبنی بر این که همسرانش را در اختیار فرماندهان سپاه قرار می‌داده تا از آن‎ها اطلاعات کسب کند، زده‎اند.

 کریستین لین دیلی، شهروند امریکا، همسر سوم رضا گلپور است که ازدواج آن‎ها سال ۲۰۰۹ ثبت شده است.

کریستین سال‌ها همکار نشریه «دیلی‌استار» لبنان و «فارین پالیسی» بوده و چند سالی هم در ایران فعالیت خبرنگاری داشته است.

خبرگزاری «فارس» سال ۱۳۷۸، طی مراسمی از او تقدیر کرده بود که تنها یک تصویر از این مراسم موجود است و در آن «حمید‌رضا مقدم‌فر»، رییس وقت این خبرگزاری در آن دیده می‌شود.

گلپور درباره مقدم‌فر هم گفته است که او از معاونین داخلی سازمان اطلاعات سپاه بوده و با نام مستعار «ناصری» فعالیت می‌کرده است و برای مدتی هم رییس خبرگزاری فارس شده بود.

گلپور هم‎چنین به نام «مجید قلی‌زاده» به عنوان قائم‌مقام مقدم‌فر در سازمان اطلاعات سپاه اشاره می‎کند و می‌گوید قلی‌زاده خواهرزاده دکتر «حسن غفوری‌فرد» است.

حسن غفوری‌فرد، دبیرکل «جامعه اسلامی ورزشکاران»، عضو سابق شورای مرکزی حزب «مؤتلفه اسلامی» و رییس هیات بازرسی و نظارت «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است. او در حال حاضر مدیریت خبرگزاری «تسنیم» را برعهده دارد.

گلپور از این خبرگزاری به همراه فارس و سایت «مشرق‌نیوز» به عنوان سه بازوی رسانه‌ای سازمان اطلاعات سپاه نام برده است.

او در بخش‌های دیگری از فایل صوتی خود به برخورد‌های خشن با وی در زندان اوین اشاره کرده، نام برخی از هم‌بندی‌های خود را آورده و از رئیسی خواسته است به پرونده این افراد نیز رسیدگی کند.

گلپور هم‌چنین پرسش‌های دیگری درباره برخی پرونده‌های کلان اقتصادی مطرح کرده است که نام فرماندهان سپاه و مقام‌های قوه قضاییه در آن‌ها دیده می‌شود. او از رییس جدید قوه قضاییه خواستار پی‎گیری این فساد‌ها شده است.