یک نماینده مجلس: روزانه «دو تُن» مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۳

یک نماینده مجلس به نقل از اسکندر مؤمنی، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرد که روزانه بیش از دو تُن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، روز یکشنبه ۲۳ تیرماه با اشاره به حضور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در این کمیسیون، به نقل از او گفت: «روزانه دو هزار و ۸۰ کیلو مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود».

وی به خبرگزاری فارس گفت که رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در این کمیسیون «گزارشی را در رابطه با میزان قاچاق مواد مخدر و همچنین مصرف مواد مخدر در کشورهای همسایه ارائه کرد».‎

بر اساس آمارهای دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، ایران یکی از بزرگترین شاهراه‌های ترانزیت مواد مخدر در کنار آسیای مرکزی، پاکستان و هند است.

ایران همچنین بزرگترین توقیف‌کننده تریاک در جهان است، به طوری که سهمی بیش از ۹۰ درصدی در کل کشف و توقیف تریاک در جهان دارد. در دیگر انواع مواد مخدر (به غیر از داروهای روانگردان، ماریجوانا، کوکائین، قات) نیز ایران در رده‌های بالای جدول است.

ناصر اصلانی، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۱۹ تیرماه اعلام کرد: «۷۰ درصد مجرمین زندان‌ها را حوزه مواد مخدر تشکیل می‌دهد».

وی شمار کسانی که به صورت دائمی مواد مخدر استفاده می‌کنند بالای ۲.۸ میلیون نفر اعلام کرد و گفت طبق آمار سال ۹۶ حدود ۵.۴ درصد مردم از سنین ۵ تا ۶۴ سال اعتیاد دارند.

وی شمار زنان معتاد را ۱۵۶ هزار نفر اعلام کرد.

اصلانی در ادامه اظهار داشت بیش از ۸۰ درصد مصرف مواد در حوزه کارگری است.

به‌گفته وی، در سه ماهه سال جاری خورشیدی ۲۱۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است. اصلانی می‌گوید ایران سهمی ۷۵ درصدی در کشف مواد مخدر در جهان دارد.

البته، بر اساس آمارهای بین‌المللی، این رقم مربوط به کشف تریاک و هروئین است، نه مواد مخدر دیگر.

کشف مواد مخدر در ایران (تن در سال):

اصلانی نیز می‌گوید سالانه ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط می‌شود.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در ایران بیش از ۵۳ نفر در سال به ازای هر میلیون نفر است که بالاترین میزان در منطقه، حتی در خود افغانستان است.

در ایران ۶۷ درصد مصرف‌کننده‌های مواد مخدر، هروئین و تریاک استعمال می‌کنند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۷۰ درصد کسانی که به مراکز ترک اعتیاد در ایران رجوع می‌کنند، گرفتار این مواد هستند.

اصلانی می‌گوید طی سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی بیش از ۵۲ هزار و ۳۵۶ نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان طی سال ۲۰۱۷ با ۸۷ درصد جهش نسبت به سال قبل آن، به حدود ۹ هزار تن رسیده است.

۳۲۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در همین سال برای کشت خشخاش اختصاص یافته بود که نسبت به سال قبل آن ۶۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخیرا محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران اعلام کرد: «اگر تحریم‌ها ادامه یابد، ایران بیش از این، هزینه جلوگیری از ورود مواد مخدر به اروپا را نمی‌پردازد».

منابع: خبرگزاری فارس، سازمان بهداشت جهانی، دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان مل/ ف.ق/ ک.ر