خط و نشان رهبری و توقیف نفت‌کش انگلیسی

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۹

«انگلیس خبیث که واقعا خبث او واضح است، دزدی دریایی می‌کند و کشتی ما را می‌دزد در واقع این دزدی است اما معمولا رفتارشان اینجوری است که جنایت را می‌کنند اما می‌خواهند به جنایت خودشان قالب قانونی دهند یک چیزی هم درست می‌کنند و {می‌گویند آره، علتش این بوده اما واقع قضیه همین است دزدی دریایی. البته ان‌شاءالله جمهوری اسلامی و عناصر مومن در جمهوری این کارها و خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند و در فرصت خود و جایگاه خود پاسخ خواهند داد.»

آیت‌الله خامنه‌ای روز سه شنبه ۲۵ تیرماه این سخنان را در دیدار با امامان جمعه بیان کرد. سخنانی که چراغ سبزی برای اقدام سپاه علیه کشتی‌های انگلیسی به شمار می‌رفت. تنها ۷۲ ساعت پس ازبیان این جملات از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، خبر توقیف دو نفت‌کش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.
ایران وایر:

منظور آیت‌الله خامنه‌ای از دزدی دریایی انگلیس، اشاره به توقیف یک نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق توسط انگلیس بود. دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک نفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت. بریتانیا می‌گوید شواهد نشان می‌دهد مقصد این نفت‌کش ایرانی، بندر بانیاس سوریه بوده است. سوریه به دلیل نقض حقوق بشر از سال ۲۰۱۱ مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

روز جمعه، ۲۸ تیر، دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که دادگاه عالی این کشور در یک نشست غیرعلنی، درخواست دادستان کل برای تمدید زمان توقیف نفتکش گریس-۱ به مدت سی روز دیگر را پذیرفته و روز ۱۵ اوت را به عنوان تاریخ رسیدگی به پرونده این نفتکش تعیین کرده است.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی انگلیسی خبر داد. در بیانیه نوشته شده که نفت‌کش مذکور هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. در بخش دیگر بیانیه آمده است: «نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.»

پس از انتشار این بیانیه، شرکت کشتیرانی «استنا بالک» در بیانیه‌ای توقیف یک نفت‌کش به نام استنا ایمپرو را تائید کرد: «ساعت ۶ بعداز ظهر به وقت محلی نفتکش استنا ایمپرو، ثبت شده در بریتانیا، به هنگام حرکت در آب‌های بین المللی در تنگه هرمز توسط چند قایق تندرو و یک هلیکوپتر به داخل آبهای ایران هدایت شده است.» این شرکت اعلام کرده که ارتباطش با نفتکش استنا امپرو و ۲۳ خدمه آن قطع شده است.

تنها چند ساعت پس از انتشار خبر توقیف این نفت‌کش، خبرگزاری‌های خارجی از توقیف یک نفت‌کش دیگر توسط سپاه پاسداران خبر دادند. رویترز و سی ان. ان به نقل از منابع مطلع از توقیف نفتکش «مِصدَر»، خبر دادند. نفت‌کشی که با پرچم لیبریا و در اختیار بریتانیا، قرار دارد. گفته می‌شد این نفت‌کش به سمت بندری در عربستان در حرکت بوده اما عصر جمعه در تنگه هرمز یکباره به سوی آب‌های ایران تغییر مسیر داده است.

چند ساعت بعد اما خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت که تنها یک نفت‌کش توسط سپاه پاسداران توقیف شده است. این خبرگزاری در ادامه توضیح داده که نفتکش مصدر توسط گشتی‌های نیروهای مسلح ایران در منطقه خلیج فارس، تنها توجیه شده است: «کشتی مصدر در چارچوب ماموریت جاری گشتی‌های نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی‌ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.» ایرنا نیز، با انتشار تصویری از ترافیک دریایی منطقه عنوان کرده که «کشتی مصدر در چارچوب مأموریت خود به سمت بندر رأس تنوره عربستان در حال حرکت است». به گزارش بی‌بی سی «شرکت کشتیرانی نوربالک یو کی» در گلاسکو که مصدر تحت مدیریت آن است گفت که ارتباط با این کشتی دوباره برقرار شده و خدمه آن «ایمن و سالم هستند.»

انتشار اخبار مربوط به توقیف نفت‌کش‌ها از سوی سپاه پاسداران از روز گذشته با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. در آخرین واکنش بریتانیا به ایران هشدار داده که در صورت عدم رهایی فوری نفت‌کش با عواقب جدی رو به رو خواهند شد. جرمی‌هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته: «ما کاملا واضح می‌گوییم که اگر این وضعیت فورا حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت.» او توضیح داده که به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنند و دنبال راه حل دیپلماتیک هستند اما در ادامه گفته: «هرچند خیلی واضح می‌گویم که این موضوع باید حل شود.» از سوی دیگر بریتانیا به کشتی‌های انگلیسی توصیه کرده موقتا از تنگه هرمز دوری کنند

پیشتر دونالد ترامپ هم به خبر توقیف کشتی انگلیسی واکنش نشان داده بود. او بریتانیا را متحد آمریکا خوانده بود و گفته بود: «این تازه‌ترین مورد از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه ایران بر ضد شناورهای در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی است. ایالات متحده حق دفاع از پرسنل، تاسیسات، و منافع خود را محفوظ می‌داند و از همه کشورها می‌خواهد تا تلاش‌های ایران برای مختل کردن آزادی کشتیرانی و بازرگانی جهان را محکوم کنند. من همچنین از همه کشورها می‌خواهم از کشتی‌هایشان به هنگام گذشتن از این تنگه محافظت کنند و در آینده با ما همکاری کنند.»  او در بخش دیگری از حرفهایش گفته: «این نشان می‌دهد آنچه درباره ایران گفتم درست بود. دردسر و فقط دردسر»

بحث توقیف کشتی انگلیسی در سپاه هنوز داغ است. بحثی که بحث‌های متناقض درباره انهدام پهپاد ایرانی را به حاشیه رانده است. روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از انهدام یک پهپاد متعلق به ایران در تنگه هرمز و توسط ناو آمریکایی «یواس‌اس باکسر» خبر داد. این خبر اما از سوی مسئولان جمهوری اسلامی تکذیب شد. سپاه پاسداران با انتشار یک ویدئو اعلام کرد پهپادهای ایرانی در تنگه هرمز ماموریت‌شان را به شکل کامل انجام داده و به آشیانه بازگشته‌اند و ناو آمریکایی «یواس‌اس باکسر» سه ساعت تحت‌نظر پهپادهای سپاه بوده است.

ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با عناوینی مثل «سند رسوایی ترامپ»، «سند واهی بودن ادعای ترامپ»، «دروغ‌گویی ترامپ» با این حال به نظر می‌رسد فقط چند ثانیه از تصاویر منتشر شده متعلق به ناو آمریکایی است. پس از انتشار ویدئو اما دونالد ترامپ بار دیگر بر موضعش اصرار کرد و گفت: یقین دارد که نیروهای آمریکایی پهپاد ایران را سرنگون کرده‌اند. با این حال امریکا هنوز سندی برای این ادعا منتشر نکرده است.

این ادعای آمریکا در حالی مطرح می‌شود که روز سی‌ام خردادماه جمهوری اسلامی اعلام کرد که یگان موشکی سپاه یک پهپاد آمریکایی را «که وارد حریم هوایی ایران شده بود» در تنگه هرمز ساقط کرده است؛ اما آمریکا با رد این ادعا گفت که این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است. همان زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرده بود، اما وقتی شنیده که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرده است

در روزهای اخیر تنش در تنگه هرمز به اوج خود رسیده و نگرانی تبدیل این تنش‌ها به رویارویی نظامی بزرگتر و جنگ وجود دارد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز هم نسبت به اتفاقات اخیر در تنگه هزمز ابراز نگرانی کرده و ازتمامی طرف‌ها خواسته از اقدامات تنش‌زا پرهیز کنند. با این حال خط و نشان‌ها ادامه دارد.