چهار کشتی ایرانی در بنادر برزیل «بلاتکلیف» هستند

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۹

دو کشتی باری دیگر ایرانی که با محموله اوره به برزیل رفته بودند و انتظار می‌رفت همراه با بار ذرت به خانه بازگردند، بدون سوخت کافی در سواحل برزیل متوقف شده‌اند. شرکت دولتی نفت برزیل از فروش سوخت به این کشتی‌ها خودداری کرده است. دو روز پیش نیز خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که دو کشتی تجاری ایران حامل بار ذرت به دلیل تحریم‌ها در برزیل متوقف شده‌اند.

کشتی باری دلربا در روتردام، هلند / عکس از shipspotting

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، داده‌های رصد کشتی‌ها نشان می‌دهد که کشتی‌های «دلربا» و «گنج» از نوع موتوری پاناماگذر، در حال حاضر نزدیک بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل متوقف شده اند. این دو کشتی قرار بود که مسیری مشابه با دو کشتی باوند و ترمه را در بازگشت به ایران طی کنند. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر نیز گزارش داده بود که دو کشتی ایرانی با نام‌های «ترمه» و «باوند» به دلیل خودداری شرکت دولتی نفت برزیل از ارائه سوخت به آنها متوقف شده اند.

هر چهار کشتی متعلق به دولت ایران هستند و بنابراین مشمول تحریم‌های ایالات متحده می‌شوند. شرکت نفتی پتروبراس (petrobras) برزیل به بهانه تحریم‌ها از فروش سوخت خودداری کرده است. این شرکت دولتی گفته است که اگر سوخت را بفروشند، ممکن است از سوی ایالات متحده متحمل تحریم و پرداخت خسارت شوند.

این چهار کشتی و یک کشتی پنجم به نام دریابر که موفق شد برزیل را با محموله ذرت ترک کند، بخشی از یک مسیر تجاری جدید هستند که دولت ایران در جستجوی بازارهای جدید برای محصولات پتروشیمی خود گشوده است. هر پنج کشتی محموله اوره به برزیل برده‌اند. اوره و آمونیاک از تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی در ایران هستند و این کشور تلاش می‌کند که با فروش محصولات پتروشیمی ضرر ناشی از کاهش فروش نفت را تا حدی جبران کند.

اوره در برزیل در تولید کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و با اینکه واردات اوره شامل تحریم‌های آمریکا می‌شود یک شرکت محلی تصمیم گرفته است که این معامله را با ایران انجام دهد.

ایران یکی از بزرگترین خریداران کالاهای کشاورزی برزیل است که در سال جاری بیش از ۲.۵ میلیون تن ذرت از برزیل وارد کرده است. اما در روال عادی واردات غذا با کشتی‌های خود ایران انجام نمی‌شود. هنگامی که کشتی‌ها با پرچم ایران حرکت می‌کنند معمولا به اندازه کافی سوخت برای بازگشت به ایران دارند.

یکی از مطلعان صنعت کشتی‌رانی به شرط فاش نشدن نامش گفته است: «دولت ایران به وضوح دارد خطر می‌کند. دولت همه این کشتی‌ها را به اینجا می‌فرستد بدون اینکه بداند آیا قادر هستند که دوباره سوخت‌گیری کرده و برگردند.»

این فرد گفته است، گرچه شرکت پتروبراس ادعا کرده که شرکت‌های دیگر می‌تونند به کشتی‌های ایرانی سوخت بفروشند، اما در عمل این کار چندان ممکن نیست، زیرا پتروبراس بر خدمات سوخت‌رسانی در بندرهای برزیل انحصار دارد.

دریابار نیز محموله اوره به برزیل برده بود. مشخص نیست که این کشتی چگونه سوخت خود را تامین کرده تا به خانه بازگردد. اطلاعات رصد کشتی‌ها نشان می‌دهد که دریابار اکنون نزدیک آفریقای جنوبی است.

فرندشیپ (دوستی) نام شرکت کشتی‌رانی است که در برزیل به کشتی‌های ایرانی کمک می‌کند. این شرکت در مورد وضعیت سوخت‌رسانی به دلربا و گنج سکوت کرد و گفت که مالک کشتی، شرکت دولتی سپید، اجازه صحبت درباره این موضوع را نداده است.

شرکت کشتیرانی سپید از پتروبراس به دادگاهی در برزیل شکایت کرده است اما موفق نشده که پتروبراس را که در آمریکا سهام دارد مجبور کند که به کشتی‌های ایرانی سوخت بفروشد.
رادیو زمانه: