وزیر انرژی روسیه وعده حمایت از صنایع نفت ایران را داد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۴

روسیه قصد دارد از صنایع نفت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا حمایت کند. روسیه پیشتر گفته بود که مایل به سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های نفتی ایران است.

روز پنجشنبه ۱۴ شهریور (پنجم سپتامبر) الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد کشورش قصد حمایت آتی از صنایع انرژی جمهوری اسلامی را دارد. او روز ۱۱ شهریور نیز با همتای ایرانی خود رضا اردکانیان دیدار داشت. پس از این دیدار وزیر نیروی ایران، از آمادگی روسیه برای مذاکره درباره «سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های نفتی ایران» خبر داد.

ایران و روسیه هر دو زیر فشار تحریم‌های آمریکا هستند. روسیه در عین حال تلاش می‌کند مناسبات اقتصادی و سیاسی خود را با اسرائیل نیز  گرم نگهدارد.

دویچه وله :

وعده روسیه برای ایفای نقش هرچه بیشتر در صنایع ایران در حالی است اتحادیه اروپا هم‌چنان در تلاش است راهی برای نجات برجام بیابد. کارلوس مارتین روئیز گوردخوئلا، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد که ایران قدم‌های دیگری برای خروج از برجام بر ندارد.

این در حالی است که بنیامنین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سفرش به لندن برای دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است: «اکنون زمان مذاکره با ایران نیست، بلکه وقت فشار آوردن بر ایران است.»

روز چهارشنبه ۱۳ شهریور (چهارم سپتامبر) حسن روحانی خبر از آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران داد. او گفت جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه ۱۵ شهریور گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز خواهد کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به کاهش گام به گام تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای از سوی ایران ابراز نگرانی کرد‌ه‌اند.

در واکنش به این خبر از سوی روحانی، وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و نوشت هرگونه کاهش تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در برجام می‌تواند تاثیری منفی در تلاش‌های فرانسه در عرصه میانجیگری و کاهش تنش داشته باشد.