مدیرکل جدید آژانس: تعیین مهلت برای ایران ممکن است بهترین روش نباشد

By | ۱۳۹۸-۰۹-۱۳

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۲ آذر گفت تعیین مهلت برای توضیح ایران در مورد کشف آثار ذرات اورانیوم در یک انبار اعلام نشده، ممکن است سازنده نباشد.

رافائل گروسی ابراز امیدواری کرد که این اختلاف از طریق گفت‌وگو حل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به احتمال زیاد بزرگترین چالش رافائل گروسی، دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی که روز ۱۱ آذر به ریاست آژانس انتخاب شد، نظارت بر نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خواهد بود.

ایران تاکنون در مورد ذرات پیدا شده اورانیم در انبار تورقوزآباد توسط بازرسان آژانس توضیحات قانع کننده‌ای ارائه نکرده است. بنیامین نتانیاهو پارسال با اشاره به وجود این انبار آن‌ را «یک انبار اتمی پنهانی» توصیف کرد.

سرپرست موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر به ایران گفت که «زمان توضیح درباره این مسئله حیاتی است». ولی از آن زمان تاکنون نشانه‌ای از بهبود همکاری ایران با این نهاد دیده نمی‌شود.

رافائل گروسی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در پاسخ به سؤالی در مورد فرصت زمانی که در اختیار ایران قرار خواهد داد تا در مورد این اورانیوم که فرآوری شده اما غنی نشده است توضیح دهد، گفت: «تعیین مهلت ممکن است بهترین روش نباشد».

آقای گروسی افزود: «از نظر من تعیین مهلت به این معنا خواهد بود که ما مناسبات خصومت‌آمیزی داریم و یک طرف در حال مقاومت است و من به عنوان مدیرکل باید مهلت تعیین کنم. ولی ما باید با هم همکاری کنیم و زمان همیشه حیاتی است».

رافائل گروسی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از مقامات ارشد آژانس بوده روز دوشنبه گفت برخی از تصمیم‌گیران ایرانی را می‌شناسد ولی در مقام جدیدش باید با سایر مقامات بلندپایه ایرانی آشنا شود.

او ابراز امیدواری کرد که در ملاقات‌های رو در رو با مقامات ایرانی در حاشیه جلسه نمایندگان کشورهای عضو برجام که قرار است هفته جاری در وین برگزار شود فضای جدیدی در مناسبات با ایران ایجاد کند. ریاست هیات نمایندگی ایران در این جلسات معمولاً بر عهده عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزرات خارجه، است.

آقای گروسی افزود: «من در این مناسبات فرد جدیدی هستم. آنها (طرف ایرانی) از مدت‌ها پیش در این مذاکرات بوده‌اند. بنابراین باید با یکدیگر ملاقات کنیم و از آنجا شروع کنیم».

«بگذارید ابتدا با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنم. به نظرم نه مناسب است و نه منصفانه که قبل از ملاقات و مذاکره نظرم را در مورد رفتار آنها بیان کنم».

رافائل گروسی گفته است که در زمینه تمامی بازرسی‌های آژانس، از جمله در مورد ایران «قاطعانه و منصفانه» عمل خواهد کرد ولی توضیح نداده که این به چه معنا خواهد بود. او به خبرگزاری رویترز گفت از بازرسی‌های آژانس کاملا رضایت دارد.

با وجود اینکه آقای گروسی گفته است تصمیم دارد به نسبت یوکیا آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بیشتر اظهارنظر کند ولی همچون آقای آمانو قصد ندارد نظراتش در مورد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را بیان کند.

او تاکید کرد که وظیفه آژانس فقط راستی‌آزمایی و ارائه گزارش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

آقای گروسی گفت در زمینه‌های دیگر، از جمله نقش انرژی هسته‌ای در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نقش فعالتری ایفا خواهد کرد و قرار است در کنفرانس زیست‌محیطی سازمان ملل متحد که در مادرید برگزار می‌شود شرکت کند.

بر اساس مصاحبه خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر, رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *