نخست وزیر ژاپن ,شینزو آبه: ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۲۹

نخست وزیر ژاپن در دیدار با حسن روحانی از ایران خواست که به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بماند و نقشی سازنده در برقراری صلح و ثبات در منطقه ایفا کند. روحانی برای دیداری دو روزه در ژاپن به سر می‌برد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز جمعه، ۲۹ آبان با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در این کشور دیدار کرد.

روحانی برای دیداری دو روزه به ژاپن سفر کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ژاپن در آغاز دیدار با حسن روحانی گفت که قویا امیدواراست که ایران به تعهدات خود در تواقفنامه اتمی پایبند بماند و نقشی سازنده در برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه ایفا کند.

آبه همچنین گفت که ژاپن هر چه در توان دارد برای تضمین ثبات در خاورمیانه به کار خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ژاپن در آغاز دیدار با روحانی این سخنان را بر زبان آورده است.

روحانی نیز با تأکید بر اهمیت برجام برای ایران و انتقاد از خروج یکجانبه‌ آمریکا از برجام، اظهار امیدواری کرد که  ژاپن و سایر کشورها تمام تلاششان را برای حفظ برجام به کار ببندند.

ژاپن از متحدان آمریکاست که روابط خوبی هم با ایران دارد. این کشور تا پیش از بازگشت تحریم‌های وضع شده علیه ایران، سال‌ها یکی از عمده‌ترین کشورهای واردکننده‌ی نفت ایران به شمار می‌رفت. ژاپن یکی از هشت کشوری بود که به مدت شش ماه از سوی آمریکا به آنها معافیت داده شده بود تا خرید نفت ایران را به طور محدود ادامه دهند.

در سال ۲۰۱۵ آمریکا و پنج کشور دیگر (چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و روسیه) بر سر برنامه جامعه اقدام مشترک موسوم به برجام به توافق رسیدند. در چارچوب این توافق هسته‌ای، ایران تعهداتی را از جمله در مورد تولید و کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود پذیرفت. نتیجه این تعهد و اجرایی شدن توافق هسته‌ای برای ایران، لغو تحریم‌ها علیه این کشور بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اما در ماه مه سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷) رسما از برجام خارج شد و تحریم‌های خود علیه ایران را شدت بخشید.

ایران نیز در اردیبهشت ماه امسال همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، در اعتراض به این خروج و بازگشت همه تحریم‌های اتمی آمریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهدات، اعلام کرد که گام به گام تعهدات خود را کاهش خواهد داد. ایران تاکنون در چهار گام اقدام به کاهش تعهدات خودکرده است. اقدام ایران با واکنش منفی و انتقاد کشورهای اروپایی عضو برجام روبرو شده است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *