پایان طراحی زیردریایی سنگین ایران؛ «بعثت» وارد مرحله تولید شد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۷

 امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که کارهای مطالعاتی، طراحی‌های اولیه و طراحی دقیق زیردریایی بعثت به پایان رسیده است و ساخت اولین فروند از آن در سال جاری شروع خواهد شد.

هر چند پیش‌تر اعلام شده بود که زیردریایی «بعثت» با وزن بیش از ۱۳۰۰ تُن، پُر کننده فاصله میان زیرسطحی‌های نیمه سنگین ایرانی(کلاس فاتح) با زیردریایی‌های سنگین ۲۳۰۰ تُنی (کلاس طارق) خواهد بود ولی تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که زیر دریایی جدید ایران جزء نسل جدید زیردریایی‌های سنگین یا کلاس کیلوی این کشور با وزن ۳۲۰۰ تُن است که حدود ۸۷ متر طول و ۱۰ متر قطر دارد.

مطابق اطلاعات منتشر شده بر پایه طراحی اولیه، این زیر دریایی دارای حداقل ۶ لانچر پرتاب اژدر و قابلیت مین‌ریزی است که علاوه بر شلیک اژدر، پرتاب کننده موشک‌های کروز دریایی ساخت ایران از جمله «نور» با برد ۱۲۰ کیلومتر و قادر با بُرد ۲۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد.

امیر رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ایران نیز در تشریح ویژگی این زیردریایی به خبرگزاری مهر گفته بود بعثت زیر دریایی سنگین محسوب می‌شود و از کلاسی است که ایران نداشته؛ در حال حاضر ایران زیر دریایی کلاس طارق را دارد که کلاس سنگین ایران محسوب می‌شود، کلاس فاتح نیز کلاس میانی و زیر دریایی غدیر کلاس سبک محسوب می‌شود.

به گفته آقای رستگاری ایران جزو ۱۱ کشور برتر دنیاست که به توانایی ساخت زیردریایی دست پیدا کرده‌ و ساخت نسل جدید زیردریایی‌های سنگین جهش بزرگی در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی‌ها محسوب می‌شود.

زیر دریایی‌های کلاس کیلو ساخت روسیه است که اوایل دهه ۷۰ از سوی ایران خریداری شدند و سنگین‌ترین زیردریایی‌های حال حاضر در نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شوند.

زیردریایی کلاس کیلو نوعی زیردریایی نظامی با موتور دیزلی-الکتریکی است؛ در مجموع ۵۷ فروند از این زیردریایی ساخته شده که ۴۷ فروند از آن‌ها در نیروی دریایی هشت کشور روسیه، چین، ایران، ویتنام، لهستان، الجزایر، رومانی و هند فعال هستند.

وزن این زیردریایی با بارگیری کامل در زیر آب به سه هزار تا سه هزار و ۹۰۰ تن می‌رسد و طول آن ۷۰ تا ۷۴ متر است.
یورونیوز :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *