پرونده ویژه فساد | مجلس؛ برادران کریمی قدوسی ; رقابت سیاسی، شراکت اقتصادی 

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۳

 جواد کریمی قدوسی، در جایگاه نماینده چهار دوره اخیر مجلس از مشهد، سعی کرد از خود چهره‌ای «ضدفساد» بسازد و بارها خواستار برخورد با مفاسد اقتصادی مسئولین دولتی و حکومتی شد. تاکنون درباره اتهامات فساد اقتصادی برادران و بستگان بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی سخن گفته و اعلام کرده که آنان تنها نبوده‌اند و با حمایت سیاسیِ متنفذین نزدیک خود این اقدامات را انجام داده‌اند.

قدوسی هر چند نتوانست آنگونه که می‌خواست به چهره ضد فساد بدل شود اما شهرتی که در این بین به دست آورد بر سر تعداد بالای اظهارات خلاف واقع و تکذیب‌شده‌اش بود.

علی کریمی قدوسی برادر جواد کریمی قدوسی

با وجود این او تاکنون درباره برادرش سخن نگفته است. برادری که ۱۷ سال در زمان عباس واعظ طبسی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بوده و در فعالیت‌های اقتصادی زیادی نیز نقش دارد. جواد کریمی قدوسی جایگاه فعلی خود را نیز تا حدودی مدیون برادر است.

از واعظ طبسی تا جهانگیری

از جمله افرادی که کریمی قدوسی درباره او زیاد سخن گفته مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، است. او سعی کرده که اتهامات فساد درباره مهدی جهانگیری را به به برادرش و دولت حسن روحانی نیز نسبت دهد.

با وجود سخنان جنجالی کریمی قدوسی درباره مهدی جهانگیری با بررسی دقیق‌تر پرونده فساد جهانگیری، به شراکت برادر جواد کریمی قدوسی در برخی از پروژه‌ها برمی‌‌خوریم.

جواد کریمی قدوسی

یکی از پروژه‌های چند صد میلیاردی که در اختیار مهدی جهانگیری قرار گرفته است، پروژه هتل سیرجان است. طی قراردادی با شهرداری سیرجان زمینی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع به این پروژه اختصاص داده شده است. زیربنای کل این مجموعه حدود ۶۵ هزار مترمربع  در ۵ بلوک با کاربری‌های هتل، تجاری، تالار پذیرایی در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان هنوز هم در حال ساخت است.

برای راه اندازی پروژه هتل سیرجان، وام یکصد میلیون دلاری هم از صندوق ذخیره ملی از سوی، مرتضی شهیدزاده که این روزها پرونده اخلال ارزی‌اش در مورد کارخانه نیشکر هفت تپه در جریان است، در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

در مشخصات فنی این پروژه مالک پروژه، «شرکت توسعه مجتمع های خدماتی و رفاهی پارس زیگورات» ذکر شده و پیمانکار آن «شرکت تندیس تجارت باختر» که هر دو شرکت زیر مجموعه گروه مالی گردشگری هستند. مجموعه گروه مالی گردشگری نیز در اختیار جهانگیری است.

اما نکته قابل تامل، حضور علی کریمی قدوسی، برادر جواد کریمی قدوسی، به عنوان عضو هیات مدیره در «شرکت پدید آوران پارس» است. این شرکت کارگزاری فروش واحدهای تجاری و همچنین مدیریت راه‌اندازی و  بهره‌برداری این مجموعه را بر عهده دارد.

البته فعالیت‌های علی کریمی قدوسی به همین جا ختم نمی‌شود. او به عنوان قائم مقام تولیت آستان قدس در زمان واعظ طبسی با پسر وی ناصر نیز ارتباطات ویژه‌ای داشته است. علی کریمی قدوسی علاوه بر اینکه در ۱۵ شرکت مهم تجاری متعلق به بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی حضور دارد، در این اواخر بعد از پرونده معروف پدیده شاندیز نیز به عضویت هیئت مدیره این شرکت درآمده است.

علی کریمی قدوسی با حضور در شرکت‌هایی همچون سرمایه‌گذاری خدمات نوین گردشگری سپهر جم، ساختمان شهرسازی هشتم، پدیدآوران اطلس پارس، طرح و ساخت میهن گستر، سازمان اقتصادی رضوی، عمران سپهر وکیل آباد، ساختمانی درگاهی ضامن، مهندسی شمس سپهر هشتم، سرمایه گذاری توسعه عمران سپهر هشتم و سرمایه توسعه عمران سپهر تهران تمرکز ویژه‌ای در حضور در شرکت‌های بزرگ ساختمانی کشور داشته است.

در این میان، شرکت سرمایه گذاری خدمات نوین گردشگری سپهرجم ، دراسفندماه ۱۳۸۹ و به شماره ثبت رسمی  ۳۹۹۰۷۵ با مشارکت بانک صادرات ایران و همراهی برخی شخصیت‌های حقوقی به ثبت رسیده است. هدف از تاسیس این شرکت، سیاستگذاری در زمینه نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات گردشگری عنوان شده است.

شرکت ساختمان شهرسازی هشتم که بیش از ۸۲ درصد سهام آن متعلق به شرکت «آینده نگر توسعه خاورمیانه» بوده و وزرای سابق مسکن و شهرسازی مانند علی عبدالعلی زاده و مدیران ارشد بانکی مانند علی سلیمانی شایسته در آن حضور دارند و پروژه های انبوه سازی بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع در مشهد و مهر شهر کرج و تهران انجام داده است.

این در حالی است که علی کریمی قدوسی در ظاهر با توجه به حضور در مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ اقتصادی مانند سازمان اقتصادی رضوی و همکاری با فرزندان واعظ طبسی و شرکت‌هایی وابسته به نیروی مسلح با علی جنتی نیز در سرمایه گذاری «خدمات نوین گردشگری سپهر جم» و «خیریه عصر نور» حضور فعالی دارد که در ظاهر در طیف سیاسی مقابل برادر خود قرار دارد.

«پدیده»ی شاندیز

در سال‌های گذشته، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران پرونده پدیده شاندیز بود، محسن پهلوان بنیان‌گذار این پروژه، در حالی که همه اتهامات خود را رد می‌کرد، در مرداد ماه سال ۹۸ بر سر این پرونده به حبس ابد محکوم شد. پهلوان یکی از افراد  ناشناخته‌ای است که با حمایت برخی مسئولان ارشد دولت احمدی نژاد رشد کرد.

در همان زمان در محافل رسانه‌ای از ارتباط جواد کریمی قدوسی با محسن پهلوان مواردی مطرح شد. جواد کریمی قدوسی، در جریان این محاکمه و حواشی آن حضور فعال داشته و  در جلسه‌ای که دادستان مشهد و مقام‌های اطلاعاتی این شهر در آن حضور داشتند اعلام کرد که این حکم قطعی شده اما پرونده دیگر متهمان پدیده شاندیز مفتوح است. کمی بعد از برخورد قضایی با محسن پهلوان، سکان مدیر عاملی مجموعه پدیده شاندیز، به علی کریمی قدوسی برادر وی رسیده است.

با وجود صدور حکم حبس ابد برای پهلوان، ۴ ماه پیش اما عکسی از او در رسانه‌های ایران منتشر شد که به نظر می‌رسید در فرودگاه کیش باشد و در ادامه‌ پیگیری‌ها و نامه‌نگاری میان قوه قضاییه و «سرپرست گروه شرکت‌های پدیده شاندیز» کاشف به عمل آمد که، سرپرست گروه شرکت‌های پدیده شاندیز «با هدف حل و فصل مشکلات و رفع موانع فعالیت‌های پدیده» می‌خواهد از «خدمات مرتبط و سوابق کاری» پهلوان استفاده کند.

*این مطلب توسط موسسه نمای آینده برای زیتون تهیه شده است.
زیتون ـ فریبرز کلانتری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *