کاهش آمار ازدواج در طول شش سال: ۴۴درصد در روستاها و ۳۱درصد در شهرها

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۸

-بر مبنای آمار سازمان ثبت و احوال کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ازدواج‌های کشور نزدیک به ۷۹۴هزار بوده که این میزان با کاهش ۳۳درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۵۳۰هزار و ۲۲۵ ازدواج رسیده است.
– گرایش به مهاجرت به خارج از ایران نیز افزایش یافته و سالانه ۱۰۰ هزار نفر که قاعدتا در سنین جوانی هستند کشور را ترک می‌کنند.

در حالی‌ که علی خامنه‌ای رهبر سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی همواره بر افزایش جمعیت کشور تأکید داشته، بر اساس آمارهای سازمان ثبت‌ و احوال کشور، آمار ازدواج در روستاها کاهش ۴۴درصدی و در شهرها کاهش ۳۱درصدی به نسبت به سال ۱۳۹۲ داشته است.

پیرو انتشار آمارهای کاهش شدید جمعیت در ایران و پیش‌بینی توقف رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ خورشیدی، حالا سازمان ثبت و احوال کشور آماری منتشر کرده که نشان می‌دهد نرخ ازدواج در روستاها کاهش ۴۴درصدی و در شهرها کاهش ۳۱درصدی به نسبت سال ۱۳۹۲ داشته است.

این در حالیست که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بر افزایش نرخ ازدواج با هدف افزایش زاد و ولد در ایران همواره تأکید داشته و از کاهش جمعیت انتقاد کرده است. آنگونه که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۳ تیرماه گزارش داد، خامنه‌ای تا کنون بیش از «۴۲ بار» بر ضرورت افزایش جمعیت و فرزندآوری در سخنرانی‌هایش تأکید کرده است!

خامنه‌ای در سخنرانی نوروز امسال نیز «حفظ اکثریت جوان» در جامعه را «زمینه‌ساز قوت سیاسی، استقلال سیاسی و قوت تبلیغی» توصیف کرد و گفت: «اگر چنانچه موالید در این کشور بقدر لازم و بقدر کافی تولید نشوند- که الان بقدر کافی نیست- چند صباح دیگر، چند سال دیگر نسل جوان در کشور کمیاب خواهد شد. آنوقت کشوری که در آن جوان کم است، پیشرفتش [هم] کم است.»

با این حال، بر مبنای آمار سازمان ثبت و احوال کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ازدواج‌های کشور نزدیک به ۷۹۴هزار بوده که این میزان با کاهش ۳۳درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۵۳۰هزار و ۲۲۵ ازدواج رسیده است.

طی این مدت، در مناطق شهری تعداد ازدواج‌ها از «۶۸۳ هزار در سال ۱۳۹۲» با کاهش ۳۱درصدی در سال گذشته به «۴۶۸ هزار و ۳۰۴» ازدواج رسیده و در مناطق روستایی نیز تعداد سالانه ازدواج‌ها از «۱۱۰هزار ازدواج در سال ۱۳۹۲» با کاهش ۴۴درصدی به حدود ۶۲هزار ازدواج رسیده است.

آنگونه که شورای عالی انقلاب فرهنگی در خردادماه امسال پیش‌بینی کرده بود، با روند رو به کاهش جمعیت در ایران، بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت کشور احتمالا به صفر برسد.

طبق این گزارش، گرایش به مهاجرت به خارج از ایران نیز افزایش یافته و سالانه ۱۰۰ هزار نفر که قاعدتا در سنین جوانی هستند کشور را ترک می‌کنند و همین نیز کاهش جمعیت را تشدید می‌کند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *