افزایش مهاجرت پرستاران از ایران در دوران کرونا

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱

تهران حدود ۷ هزار پرستار کم دارد

کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی(کانادا) و استرالیا بیشترین آمار جذب پرستار ایرانی را دارند

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران می‌گوید از زمان شیوع کرونا در ایران بیش از هزار پرستار درخواست مهاجرت از ایران را داده‌اند که نشان از افزایش مهاجرت پرستاران دارد. این در حالی است که تهران حدود ۷ هزار پرستار کم دارد.

سازمان نظام پرستاری ایران در تاریخ دهم مهرماه اعلام کرد از مجموع ۱۱۰ هزار پرستار کشور،‌ ۲۰ هزار نفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده و پنج هزار نفر نیز از گردونه فعالیت خارج شده‌اند. براساس این گزارش،‌ ۵۰ نفر از پرستاران جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران، از زمان شیوع کرونا در دنیا بسیاری از کشورهای اروپائی برای جذب پرستار شرایط مهاجرت با این عنوان شغلی را به کشورهای خود راحت‌تر از قبل کرده‌اند و حتی شرط تسلط به زبان کشور میزبان به عنوان یکی از شروط مهاجرت حذف شده است.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران همچنین می‌گوید طی جلساتی که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دولت داشته، بارها به فرسودگی و فشار کاری که بر پرستاران وارد شده اشاره کرده و نسبت به عدم توجه به این موضوع هشدار داده است.

آقای زارعیان می گوید: بارها با مقام های مسوول در وزارت بهداشت مطرح کرده که توجه نکردن به فرسودگی کادر پرستاری در کشور می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند اما علی رغم تمام هشدارها شاهد بی‌توجهی به قشر پرستارها بوده است.

به گفته رئیس هیات مدیره نظام پرستاری ایران، کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی(کانادا) و استرالیا بیشترین آمار جذب پرستار ایرانی را دارند.

معوقات حقوق پرستاران، عدم دریافت به موقع و دقیق پاداش کرونا، بی تدبیری در زمینه حفظ منابع انسانی، عدم جذب نیروهای ۸۹ روزه از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران است که به گفته آقای زارعیان معیشت این گروه را تحت تاثیر قرار داده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت سال گذشته از جذب ۹ هزار پرستار تا پایان سال ۹۸، خبر داد. وعده ای که محقق نشد. در اردیبهشت ماه سال جاری ، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از جذب تنها ۳هزار پرستار خبر داد و پس از گذشت دو ماه در تیرماه دو هزار و ۲۰۰ پرستار جذب سیستم درمانی در ایران شدند.

الناز ایمانی کارشناس رسمی مهاجرت از کانادا با اشاره به اینکه شغل پرستاری همیشه متقاصی زیادی برای مهاجرت به خارج از ایران داشته است به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «شرایط کاری پرستارها در خارج از ایران به ویژه در کانادا و آمریکا بسیار متفاوت است با آنچه در ایران می‌گذرد. در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا پرستارها در آمد بیشتر و شرایط بهتر کاری نسبت به ایران دارند. به همین دلیل است که هم خودشان تمایل بسیار زیادی به مهاجرت دارند و هم مثلا در مورد کشور کانادا ردیف های مهاجرتی جدا برای آنها فراهم است که کار مهاجرت آنها راحت تر به جریان بیافتد و امکان خروج از ایران را داشته باشند.»

خانم ایمانی با اشاره به افزایش درخواست مهاجرت کسب و کارهای کوچک در ایران در ایام شیوع کرونا همچنین توضیح میدهد: «در دروان کرونا درخواست مهاجرت صاحبان تجارت‌های کوچک به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.»

در حالی که دستمزد پرستاران در آمریکای شمالی(کانادا) از میانگین سایر مشاغل هم رده آن بیشتر است ولی به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت در ایران، ساعت کار دانشجویان پرستاری ۵ هزار تومان است که با افزایش در سال ۱۳۹۷ به ۵۵۰۰ تومان رسیده و نیاز به بازنگری دارد.

در دوران شیوع کرونا، پرستاران در برخی شهرهای ایران نسبت به دریافت مطالبات معوقه، اصلاح مقررات مرخصی استعلاجی و ساماندهی مشکلات شغلی و مزایای دریافت نکرده تجمع اعتراضی برپا کردند. پاسخ وزارت بهداشت هربار صبوری و قول برای پرداخت همه معوقات این گروه است. مساله‌ای که به‌نظر می‌رسد، بحران مهاجرتی به دنبال خواهد داشت و سیستم درمانی ایران را بیش از گذشته دچار مشکل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *