بانک مرکزی ایران: بدهی‌های دولت در شهریور ۹۹ به ۵۱۰ تریلیون تومان افزایش یافت

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۲

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید بدهی‌های بخش دولتی به نظام بانکی کشور در شهریور ۹۹ به حدود ۵۱۰ تریلیون تومان رسیده که نسبت به شهریور پارسال ۲۲.۴ درصد افزایش یافته است.

بیش از یک چهارم این رقم، بدهی دولت به بانک مرکزی است.

بیش از یک چهارم بدهی‌های دولت ایران، به بانک مرکزی است

بدهی دولت به نظام بانکی شهریور ۹۷ حدود ۲۹۴ تریلیون تومان بود، بدین ترتیب بدهی دولت به بانک‌ها طی دو سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

ارقام یاد شده تنها شامل بدهی دولت به نظام بانکی کشور است؛ وگرنه کل بدهی دولت بسیار بالاتر از این رقم است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود که ۲۸ مهرماه منتشر شد پیش‌بینی کرده بود که بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این رقم معادل ۴۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.

با احتساب نرخ دلار آزاد که روز یکشنبه به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، ۲۶۰ میلیارد دلار بدهی خالص دولت ایران برابر ۷۳۰۰ تریلیون تومان؛ یعنی بیش از ۱۱ برابر بودجه عمومی دولت در سال جاری خورشیدی است.

با احتساب نرخ دولتی ارز، بدهی دولت چندین برابر رقم یاد شده است.

بانک مرکزی می‌گوید بدهی خارجی کشور نیز در شهریور ماه امسال ۹.۲۷ میلیارد دلار بوده است. صندوق بین‌المللی پول بدهی خارجی دولت ایران برای سال جاری میلادی را ۱۱.۶ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است.

در سال ۲۰۱۸ و قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا، بدهی خالص دولت ایران زیر ۱۱۸ میلیارد دلار بود. به عبارتی، طی دو سال، بدهی خالص دولت بیش از دو برابر شده است.

بانک مرکزی از آذرماه ۹۷ آمارهای مربوط به بودجه دولت را منتشر نکرده است و دقیقا معلوم نیست وضعیت بودجه کشور در چه حالی است.

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود به بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها اشاره کرده و این رقم را ۱۹۳۴ تریلیون تومان اعلام کرده است که نسبت به شهریور پارسال ۵.۴ درصد رشد کرده، اما در مقایسه با شهریور ۱۳۹۷ حدود ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

میزان نقدینگی

بانک مرکزی همچنین گزارش داده که نقدینگی در کشور در پایان شهریورماه امسال به ۲۸۹۶ تریلیون تومان رسیده که نسبت به شهریور پارسال ۱۳ درصد رشد داشته است.

نقدینگی مهمترین عامل تورم است. ایران یکی از بدترین وضعیت‌های تورم را در جهان دارد و بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود نرخ تورم سال جاری در ایران به ۳۰.۵ درصد برسد که بالاترین تورم در جهان بعد از ونزوئلا، زیمبابوه، لبنان، سورینام و سودان است.

پارسال نیز نرخ تورم در ایران ۴۱ درصد بود و بعد از ونزوئلا، زیمبابوه، آرژانتین، سودان جنوبی و سودان بیشترین رقم در جهان بود.

نقدینگی در شهریور ۹۷ حدود ۱۶۷۲ تریلیون تومان بود؛ بدین ترتیب نقدینگی در کشور طی دو سال ۷۳ درصد رشد داشته است.

منابع: بانک مرکزی، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *