۷۰واحد تولیدی در صنعت نساجی به مرز تعطیلی رسیدند

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۳

استان وایر- نزدیک به ۷۰واحد نساجی در کشور به مرز تعطیلی رسیده یا به حالت نیمه تعطیل در آمده‌اند. برخی از این واحدها اقدام به اخراج کارگران کرده‌اند. «مهدی نوری»، فعال حوزه نساجی و تامین کننده قطعات کارخانه‌های نساجی با اعلام این مطلب گفت: «حدود ۱۰ تن قطعات خط تولید بخش نساجی به ارزش حدود ۲۰۰ هزار دلار که به ۷۰ یا ۸۰ شرکت تعلق دارد، به دلیل مشکل تخصیص ارز، از حدود دو ماه پیش در گمرک مانده‌اند.»

این فعال حوزه نساجی که با ایلنا گفت‌وگو کرده، در ادامه افزود: «به دلیل ترخیص نشدن قطعات خط تولید کارخانه‌های نساجی، این شرکت‌ها در حال حاضر با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کنند. برخی هم کارگران خود را اخراج کرده‌اند؛ به عبارتی، این وضعیت در واحدهای تولیدی بحرانی ایجاد کرده است که تقریباً همه آن‌ها به صورت نیمه تعطیل اداره می‌شوند.»

او هم‌چنین درباره نتیجه پی‌گیری وضعیت کالاهای موجود در گمرک گفت: «هیچ‌کس پاسخ درستی به آن‌ها نمی‌دهد و فقط بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) پاس‌کاری می‌شوند.»

طبق آخرین آمار رسمی گمرک ایران، حدود هشت میلیون تن کالا دپوی شده در گمرک و بنادر کشور وجود دارد. حدود ۳.۵ میلیون تن آن کالای اساسی و حدود چهار میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری هستند که گفته می‌شود نزدیک به ۸۰ درصد آن، مواد اولیه تولید و کالای واسطه‌ای به شمار می‌روند.  در ترخیص کالا از گمرک، به دلایل مختلف موانعی وجود داشته است؛ به گونه‌ای که به گفته مسوولان گمرک، ۱۰ تا ۲۰ درصد صاحبان کالا، کالاهای خود را در گمرک نگه می‌دارند. اما ۸۰ درصد دیگر که می‌خواهند کالا را ترخیص کنند، به دلیل مشکلاتی که سازمان‌های مختلف دارند، نمی‌توانند در این رابطه اقدام کنند.

گمرک در فرآیند ترخیص، با ۳۵ دستگاه مختلف در ارتباط است. طولانی شدن تشریفات برای اخذ مجوزهای قانونی به ایستایی کالا در گمرک منجر می‌شود.

در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک، بارها مصوبات و دستورالعمل‌هایی در دستور کار قرار گرفته ولی به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. به تازگی و در سفر معاون اول رییس جمهورس به هرمزگان و بازدید از بنادر، تصمیماتی اتخاذ شد که در رابطه با اهم آن‌ها، موانع تخصیص ارز که عمده مشکل در ترخیص کالا بوده‌اند، تا حدودی تسهیل شده است. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند موانع ارزی هم‌چنان پابرجا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *