شکوه میرزادگی: از یک ِ یکِ یک ، تا زیر صفرِ صفرِ صفر

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۵
اوایل انقلاب اسلامی یکی از خبرنگاران تلویزیونِ انقلاب زده، در کوچه و خیابان ازمردم می پرسید که «به نظر شما، به برکت انقلاب اسلامی، ما در همین مدت کوتاه به کجا رسیده ایم ؟» (چیزی شبیه این). و مردمانِ ترسیده یا ناآگاه و یا فرصت طلب می گفتند صد در صد وضع بهتر شده است.
در آن میانه پیرمردی دانا با لهجه ای روستایی به خبرنگار گفت: «رسیده ایم به یک یک یک.»
خبرنگار که در آن گرماگرم انقلاب انتظار چنین پاسخی را نداشت یک طوری قضیه را هم آورد. و این گزارش با حذف گفته ی پیرمرد پخش شد و فقط کسانی که برنامه زنده را دیده بودند این دانایی و راستگویی پیرمرد روستایی را دیدند و شنیدند.
زمان گذشت، اکنون چهل ویک سال از انقلاب می گذرد، ظاهرا دیگر طرفدار و دوستداری برای خمینی و حکومت اسلامی اش نمانده؛ جز آدم های نادانِ واپسگرا، وابسته به حکومت اسلامی، و سودجویان و جاه طلب هایی که ز گهواره تا گور دنبال منافع شخصی شان هستند.
با این حال حکومت اسلامی در هر چیزی ناتوان شده باشد، در به عقب کشاندن ایران از نظر فرهنگی،همچنان پرانرژی و بی توقف پیش می رود. و متاسفانه گویا هنوز بسیاری از ما متوجه نیستیم، از زمانی که پیرمرد دانای راستگو، با اولین آوار حکومت اسلامی به «یکِ یکِ یک» رسیدن ما را دریافته بود، تا امروز ما از صفر هم عبور کرده و هر سال در صدی به زیر صفر رفتن مان افزوده شده است.
روز گذشته یکی از کوشندگان و دوستداران میراث فرهنگی ایران برای من نوشت:
«متوجه هستید که جمهوری اسلامی دارد عنوان «میراث فرهنگی» را از سر تیتر وب سایت ها یکی یکی برمی دارد و اگر عنوان «فرهنگ» درجایی هست شما را می برد به مطالبی درباره ی «فرهنگ مقاومت»، «فرهنگ عمومی»، «حج و زیارت»، «مسجد و هیئت» و از این قبیل؟ برخی از سایت ها نیز برای بخش های مختلف اصلا عنوانی ندارند اما وقتی به داخل سایت می روید متوجه می شوید که همه چیز هست جز خبرهای میراث فرهنگی».*
ایشان لینک چند تا از این وب سایت ها را همراه کرده و افزوده اند: «این یعنی روز به روز خبرهای میراث فرهنگی و تاریخی کم وکمتر خواهد شد و کسی دیگر به یاد آن هم نخواهد افتاد. این یعنی آن ها بی سر و صدا هر بلای دیگری را که بخواهند بر سر میراث فرهنگی و تاریخی ایران خواهند آورد. و فرهنگ اسلامی خودشان را به مرور جایگزین میراث فرهنگی و تاریخی ایرانیان خواهند کرد. وزارتخانه میراث فرهنگی هم یا به زودی تبدیل به «وزارت میراث اسلامی» خواهد شد و یا با همین نام می ماند تا ویترینی باشد برای یونسکو و موسسات دیگر خارج کشوری.»
امروز سری به این سایت ها زدم. از هم اکنون هم شکل این وب سایت ها کاملا تغییر کرده است. و برای یافتن خبری از میراث فرهنگی باید به سراغ «جستجو» بروی شاید چیزی پیدا کنی.
کاملا روشن است که حکومت اسلامی نه تنها بخش های مهمی از تاریخ و فرهنگ قبل و پس از اسلام را از کتاب ها و اماکن آموزشی حذف کرده، و نه تنها بسیاری از اماکن و اسناد و کتیبه های فرهنگی ما را نابود کرده، بلکه اکنون دارد حتی مفاهیمی را که ممکن است جوانان را به یاد «میراث های فرهنگی» غیرشیعی ایران، بیندازد را نیز از دید و ذهن آن ها پاک کند. آیا این یک فاجعه دیگری در ارتباط با فرهنگ و حتی آموزش در ایران نیست؟
و آیا ما همچنان باید به امید «فروپاشیدن حکومت اسلامی» در سکوت به تماشای فرو افتادن روز به روز فرهنگ زیبای ایرانی مان بنشینیم؟ یا برای متوقف کردن آن چاره ای جدی بیندیشیم؟
اپوزیسیون سیاسی ما که حتی در کار خودش هم وامانده است، و در جهت متوقف کردن ماشین انسان کشی حکومت اسلامی جز تلاش های ارزنده ی چند تنی از افراد مستقل، هیچ اقدامی نشده است.
اما آیا اپوزیسیون فرهنگی حکومت نیز نمی تواند چاره ای بیندیشد؟ آیا این همه تاریخ نگار، و پژوهشگر، و نویسنده که مدام درباره ی ایران و فرهنگ ایران می گویند و می نویسند نمی توانند جمعی شوند و رویاروی این فرهنگ کشی بایستند؟
شکوه میرزادگی
12نوامبر 2020
*سه تا از خبرگزاری های مهم دولتی، مهر و فارس و تسنیم عنوان میراث فرهنگی را از لیست بالای صفحه خود برداشته اند. تا امروز فقط سایت جمهوری اسلامی و خبرگزاری ایسنا یکی عنوان میراث فرهنگی، و دیگری عنوان «گردشگری و میراٍث» را نگاهداشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *