وام یک میلیونی و چهار ماه کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومانی ایران چیست؟

By | ۱۳۹۹-۰۹-۰۲
دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران همزمان با دومین دور تعطیلی های گسترده برای مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا اعلام کرده است که مساعدت های مالی برای گروهی از شهروندان ایرانی در نظر گرفته است.

درآمد برخی از مشاغلی بنابر ویژگی آن درآمد آن ثابت نیست مثل دارندگان واحدهای تجاری و فروشگاه ها که پشتوانه مالی مناسب تری از نظر دولت دارند هم مشمول دریافت وام نیستند

این حمایت های مالی شامل پرداخت چهار ماه کمک هزینه بلاعوض و یک امکان دریافت یک وام بانکی است.

مبلغ کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومان است که آذر ماه تا پایان سال به حساب برخی از واجدان شرایط واریز می شود و میزان وام یک میلیون تومان است که بازپرداخت آن در اقساط سی ماهه در نظر گرفته شده است.

اما این حمایت های مالی شامل حال تمام شهروندان ایرانی نمی شود. قرار است کمک هزینه بلاعوض به ۳۰ میلیون نفر پرداخت شود و واجدان شرایط دریافت وام هم ۱۰ میلیون نفر اعلام شده اند.

یک سوم جمعیت ایران که کمک هزینه می گیرند کیستند؟

حسن روحانی رئیس جمهور ایران همزمان رئیس ستاد ملی مقابله با کروناست
حسن روحانی رئیس جمهور ایران همزمان رئیس ستاد ملی مقابله با کروناست

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته در حدود یک سوم جمعیت ایران واجد دریافت کمک هزینه دولتی هستند که در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است. مشخصات دریافت کنندگان این کمک اعلام نشده اما رئیس جمهور ایران کسانی را که آن را دریافت نمی کنند مشخص کرده است.

این ۱۰۰ هزار تومان به کسانی که حقوق ثابت دارند داده نخواهد شد. بنابراین کارکنان دولت و شرکت ها در میان حدودا ۳۰ میلیون نفری که این کمک هزینه را دریافت می کنند، نیستند. رسانه های ایران می گویند مشخص نیست کارگرانی که بر اثر این تعطیلات کارگاه های آنها از سوی کارفرما تعطیل شده و حقوقی دریافت نمی کنند مشمول این کمک هزینه هستند یا نه.

به طور معمول دولت ایران زنان سرپرست خانوار، کارگران روزمزدی که درآمد ثابت ندارند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را در زمره افراد مورد حمایت طرح های دولتی قرار می دهد اما مشخصات دریافت کنندگان این کمک به طور دقیق روشن نیست.

چه کسانی می توانند وام یک میلیون تومانی بگیرند؟

مشخصات دقیق واجدان شرایط دریافت وام یکی میلیونی اعلام نشده و رسانه های ایران هم می گویند توضیحات شفافی از سوی دولت در اختیار نیست اما مشخص است که این وام فقط به افراد فاقد درآمد ثابت تعلق خواهد گرفت و مثلا کارکنان دولت و شرکت و موسساتی که حقوق مشخصی دارند، نمی توانند این وام را دریافت کنند.

همچنین درآمد برخی از مشاغل بنابر ویژگی آنها ثابت نیست مثل دارندگان واحدهای تجاری و فروشگاه ها که پشتوانه مالی مناسب تری از نظر دولت دارند هم مشمول دریافت این وام نیستند.

به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دولت پرداخت سود وام یک میلیونی به بانک ها را تقبل کرده است

حسن روحانی گفته این وام به افرادی که حقوق بگیر هستند هم داده نخواهد شد با این حساب احتمالا کارگران بخش خصوصی که حقوق بگیر ثابت بر اساس کارکرد روزانه محسوب می شوند اما ممکن است در جریان تعطیلی دو هفته ای مشاغل حقوقی دریافت نکنند، مجاز به دریافت این وام نیستند..

رسانه های ایران می گویند با توجه به اینکه افراد واجد شرایط ۱۰ میلیون نفر عنوان شده اند احتمالا این افراد فاقد شغل ثابت هستند که سرپرست خانوار محسوب می شوند و احتمالا تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند.

سود بانکی وام یک میلیونی چقدر است؟

دولت ایران می گوید وام یک میلیون تومانی قرض الحسنه است و به آن کارمزدی تعلق نمی گیرد. به این ترتیب، ۱۰ میلیون ایرانی واجد شرایط که یک میلیون را دریافت می کنند مطابق وعده دولت باید عینا همین مبلغ را در سی ماه بازپس دهند.

به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دولت پرداخت سود این وام به بانک ها را تقبل کرده است.

با این همه منابع مالی پرداخت این وام مشخص نشده و برخی از نمایندگان مجلس هم به همین دلیل از وعده پرداخت این مبلغ به شهروندان از دولت انتقاد کرده اند.

دولت ایران در ابتدای شیوع ویروس کرونا پرداخت یک تا دو میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با نرخ سود چهار درصدی به چهار میلیون خانوار را تصویب کرده که عمدتا به صاحبان کسب و کار‌های خرد تعلق می گرفت.

قرار بر این شده بود تا این وام به حساب بانکی مرتبط به دریافت یارانه آنها واریز شود و اقساط این تسهیلات نیز پس از یک دوره تنفس سه ماهه از همان محل یارانه معیشتی خانوارها کسر شود. دوره بازپرداخت این تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۴ ماهه در نظر گرفته شده‌ بود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *