افت ۳۰ درصدی ذخایر طلای بانک مرکزی در سال ۹۷/ ثروتی که با ندانم‌کاری بر باد رفت

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۸

جدول دارایی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد موجودی طلای این بانک در سال 97 از 96 هزار و 683 میلیارد تومان به 67 هزار و 880 میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ترازنامه و صورت سود و زیان بانک مرکزی در سال 97 دارایی‌های بانک مرکزی در آن سال درج شده است.

جدول دارایی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد موجودی طلای این بانک در سال 97 از 96 هزار و 683 میلیارد تومان به 67 هزار و 880 میلیارد تومان کاهش یافته است.

در اواخر سال 96 تا اردیهشت ماه سال 97 طرح پیش‌فروش سکه انجام شد و علت اصلی کاهش شدید 29.7 درصدی ارزش ریالی موجودی طلای بانک مرکزی در این سال تبدیل طلای بانک مرکزی به سکه و توزیع آن در قالب این طرح بوده است.

دولت در سال اواخر سال 96 با هدف کاهش بهای ارز و مدیریت نقدینگی طرح پیش‌فروش سکه را تصویب کرد اما این سیاست هیچ تاثیری در بازار ارز و طلا نداشت. نتیجه این تصمیم صرفا کاهش موجودی طلای بانک مرکزی و توزیع رانت بین ثبت‌نام کنندگان بود. این سیاست شکست خورده و خسارت‌بار در شرایطی انجام شد که تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران در حال تشدید‌شدن بود و ذخایر طلای بانک مرکزی می‌توانست به پایداری منابع مالی دولت در مواجهه با تحریم‌ها کمک کند.

* چه کسی به ذخایر طلای بانک مرکزی چوب حراج زد

به گزارش فارس، پیش‌تر ولی‌الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس ماجرای پیش‌فروش سکه در سال 97 را این گونه روایت کرده بود:

«گفتند مگر نمی‌گویید الان ارز نداریم، خب پیش فروش کن. در مورد سکه گفتیم‌ زمان آقای احمدی نژاد روش پیش‌فروش را اجرا کردند و پشیمان شدند. راه درست این است که وقتی بانک مرکزی می‌بیند حباب در قیمت سکه وجود دارد، به قیمت بازار از طریق بانک کارگشایی سکه حراج کند. بعد از اصرارهای زیاد هم پیش فروش سکه و هم ارز را پذیرفتم اما روش من خیلی منطقی بود. در مورد سکه گفتم به ازای هر سکه یک میلیون تومان از متقاضی می‌گیریم، در روز تحویل سکه مابه‌التفاوت قیمت سکه و قیمت بازار را می‌گرفتیم و برای یک میلیون تومانی که در این مدت نزد بانک مانده بود، معادل نرخ سود بانکی سود می‌دهیم. مدل پیش‌فروش سکه ما این بود. به‌ گونه‌ای بود که برای متقاضی جذابیت معمولی داشته باشد نه اینکه فروش به قیمتی پایین تر از نرخ بازار انجام شود.

روز اول که قرار بود این کار شروع شود ما به شدت مقاومت کردیم. در نهایت قبول کردیم و مدل پیش‌فروش را دادیم و دولت هم خوشحال شد که بانک مرکزی زیر بار رفته است. بعد که گزارش خواستند که چقدر استقبال شده است. دولت موفقیت را به میزان استقبال از طرح می‌دید اما دیدند استقبال خیلی عادی است. وقتی که در جلسه گزارش را ارائه کردیم گفتند پس بگویید نمی‌خواهیم اجرا کنیم. بانک مرکزی باید نشان دهد که می‌خواهد بفروشد و به هر کسی هر میزان که می‌خواهد سکه می ‌دهد. قیمت سکه را هم بر مبنای ارز 4200 تومان بگذارد. آن موقع می‌تواند موفق باشد.

هر روز به دولت گزارش کتبی می‌دادم که میزان پیش‌فروش به چه عددی رسیده است. من در این مدت علاوه بر خودم آقایان جهانگیری، نهاوندیان و… را به دفتر آقای رئیس جمهور می‌فرستادم و آنها نکات و دغدغه‌ها را به رئیس جمهور منتقل می‌کردند. یک روز در جلسه که آقای رئیس جمهور خیلی عصبانی بود، من گفتم مشکل پیدا می‌کنیم و وقتی جلسه تمام شد به آقای نهاوندیان و جهانگیری هم گفتم. آقای جهانگیری گفت من با رئیس جمهور صحبت می‌کنم. اضافه بر خودش ایشان دو سه نفر دیگر را هماهنگ کرده بود که با رئیس جمهور صحبت کنند. این مراجعات پشت سر هم ادامه پیدا کرده بود تا ساعت 10 شب که من دیدم تلفن زنگ می‌خورد و آقای رئیس جمهور پشت خط است. متوجه شدم رئیس جمهور به‌شدت عصبانی و نسبت به اقدامات من و مراجعات دیگران شدیدا ناراحت است. من گفتم خوب است و این باعث می‌شود استعفای من پذیرفته شود اما به اینجا نرسید , مکالمه قطع شد.

فردای آن روز در دولت موضوع تماس شب گذشته را به آقای جهانگیری گفتم  و او هم گفت من صحبت می‌کنم. پس‌فردای آن روز که جلسه ستاد اقتصادی دولت بود آقای روحانی گفت: بالاخره تو بردی. از فردا پیش فروش سکه را قطع کن.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *