از پشت‌بام خوابی و گورخوابی تا برج‌های متری ۱۴۰ میلیون تومانی

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۲

یک شهروندخبرنگار این فایل صوتی را از گفت‌وگوی خودش با مسوول فروش یکی از برج‌های لوکس در شمال تهران برای «ایران‌وایر» ارسال کرده است. او نوشته توزیع ناعادلانه درآمد در ایران به حدی است که در شرایطی که با افزایش قیمت اجاره مسکن، پدیده‌هایی مثل پشت‌بام خوابی و حاشیه‌نشینی رواج یافته است،عده‌ای به فکر پیش‌خرید برج‌هایی با امکانات رویایی و قیمت‌های نجومی هستند.

***

«باغ چهار هزار و ۲۰۰ متری ورودی، لابی دوبلکس هزار و ۶۰۰ متری با سقف بلند ۱۱ متری و امکاناتی مثل سینما، کافی شاپ، میز بیلیارد و پوکر، روف‌گاردن و جاده سلامتی در ارتفاع ۱۲۵ متری و مجهز به هلی‌پد، رفت و آمد ساکنان به برج توسط هلی‌کوپتر انجام می‌سود، استخر در ارتفاع ۴۰ متری با دید پانوراما و تراس آفتاب به علاوه تمامی امکانات و خدمات هتل.»

این‌‌ها فقط بخشی از امکانات یکی از برج‌های در حال ساخت شمال تهران هستند که آگهی پیش‌فروش آن  در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود؛ برجی که کوچک‌ترین واحدهای آن ۳۵۰ متری هستند و طبقات بالای آن تا دو هزار متر مربع مساحت دارند.
دیدن این آگهی باعث شد به عنوان خریدار با دفتر فروش این برج تماس بگیرم و درباره قیمت این برج سوال کنم.
آقایی که تلفن را پاسخ می‌دهد، می‌گوید:«پیش فروش متوقف شده اما خود پروژه متوقف نشده و در حال ساخت است.»

او علت توقف پیش‌فروش را هم توضیح می‌دهد: «راستش به علت تورم، صاحب ملک تصمیم دارد واحدها را با زمان‌بندی و فواصل، یعنی مرحله به مرحله بفروشد. اگر در یک زمان همه واحدها را پیش‌فروش کند، با توجه به تورم، ورشکست می‌شود.»

او توضیح می‌دهد آخرین واحدی که پیش فروش شده، متری ۱۴۰ میلیون تومان بوده است.
در ذهنم یک «پراید» نو مجسم می‌شود. قیمت روز پراید ۱۱۰ میلیون است؛ یعنی قیمت یک متر از این خانه از قیمت یک پراید نو بیشتر است. هنوز در این عوالم هستم که متوجه می‌شوم قیمت تمامی واحدهای این برج یکسان نیست و این یک قیمت پایه است. مسول فروش می‌گوید: «هر طبقه بالاتر، چهار درصد گران‌تر از طبقه پایین‌تر است.»

همین واحدهای ۳۵۰ متری در طبقات اول تا دهم این مجتمع قرار دارند اما اگر یک واحد با همین ابعاد را در طبقه دهم انتخاب کنیم، قیمت آن ۴۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی حدود متری ۲۰۰ میلیون تومان.

مسول فروش می‌گوید برای پیش‌فروش واحدها، ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ کل را دریافت می‌کنند و مابقی به صورت اقساط ماهانه تا زمان اتمام پروژه از طرف خریدار پرداخت می‌‌شود.

پروژه کی تمام می‌شود؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «سه تا چهار سال دیگر. البته تا چهار سال دیگر حتما تمام می‌شود.»  خداحافطی که می‌کنم، به آدم‌هایی فکر می‌کنم که همین ۱۴۰ میلیون تومان که قیمت فقط یک متر از خانه‌های این برج است، زندگی‌شان را زیر و رو می‌کند؛ به آن‌هایی که حقوق‌شان کفاف اجاره خانه را نمی‌دهد و به پشت بام‌خوابی روی آورده‌اند.

ایران‌وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *