عباس عراقچی: غنی‌سازی ۲۰ درصدی مرگ برجام نیست، اروپایی‌ها باید از ما تشکر کنند

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۶

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با تاکید براینکه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی غنی سازی ۲۰ درصدی انجام شده است، گفت: «کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام اتفاق افتاده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی به معنای مرگ برجام نیست.»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران

پیشتر و در پی تصمیم حکومت ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد، پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفت اروپا چنین اقدامی را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند.

استانو روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در پاسخ به سوالی در همین زمینه به ایران اینترنشنال گفت: «ما از آن‌چه ایران اعلام کرده است اطلاع یافتیم. اگر آن‌چه آن‌ها اعلام کرده‌اند عملی شود، انحراف جدی از  تعهدات برجام است و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت.»

عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه با تاکید براینکه « غنی‌سازی ۲۰ درصدی به معنای مرگ برجام نیست»، گفت که اروپایی‌ها باید از ایران تشکر کنند و به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی، غنی‌سازی ۲۰ درصد، ایراد نگیرند.

او تاکید کرد که اروپایی‌ها ناتوانی خود را در تعهد به برجام نشان دادند و نتوانستند تضمین کنند که ایران از منافع برجام استفاده کند و بهتر است انحرافات خود را در مسیر برجام اصلاح کنند.

عراقچی همچنین با بیان اینکه «سال ۸۸ و برای تامین سوخت راکتور تهران به غنی سازی ۲۰ درصدی رسیدیم»، گفت که در برجام و بر اساس داد و ستدهای کلان چون نیاز ما برای سال‌ها به تولید سوخت ۲۰ درصد تامین شده بود، قرار شد تولید این سوخت متوقف شود.

او گفت که در جریان مذاکرات منتهی به برجام «از دید طرف مذاکره غنی‌سازی۲۰ درصد گام بسیار بزرگی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بود، اما دید ما این گونه نبود».

کمالوندی: نیاز فوری به اورانیوم ۲۰ درصد نداریم، ولی چرا نباید ذخیره کنیم

همزمان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه دوشنبه ۱۵ دی ماه در یک مصاحبه تلویزیونی، درباره جزییات آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فُردو، گفت که «روز یک‌شنبه مواد ۴/۵ درصد از نطنز به فُردو انتقال داده شد و فرآیند افزایش غنی‌سازی از ساعت هفت آغاز شد و ساعت ۱۲ دوشنبه شب این فرآیند تکمیل» شد.

کمالوندی تاکید کرد که طبق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مصوب مجلس شورای اسلامی، باید سطح ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تا پایان سال‌جاری، در کمتر از سه ماه، به ۱۲۰ کیلوگرم برسانیم.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ذخیره‌سازی ۱۲۰ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیازمند یک‌سری کار‌های فنی و پادمانی است.

کمالوندی اضافه کرد که ما چهار روز پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم و اعلام کردیم که «ما به  ۲۰ درصد غنا نیاز داریم و دو روز پیش هم نامه دیگری نوشتیم و به آژانس اطلاع دادیم که ما چنین اقدامی را انجام می‌دهیم».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید براینکه «ما  نیاز فوری به اورانیوم ۲۰ درصد نداریم، ولی چرا نباید ذخیره کنیم»، گفت که «سال۸۹ نیز سوخت ۲۰ درصد را تولید کرده بودیم و ظرفیت رسیدن به غنی‌سازی ۲۰ درصد جدید نیست و حتی ما توانایی غنی‌سازی بالاتر از ۲۰ درصد را هم به راحتی داریم و درحال بررسی آن هستیم.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *