ابوالفضل عمویی, نماینده مجلس: بخشی از تراکنش‌های مالی را پنهانی انجام می‌دهیم

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۷

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت، تحریم‌ها باعث شده‌اند که جمهوری اسلامی بخشی از تراکنش‌های مالی خود را به صورت پنهان انجام بدهد. به اعتقاد او شرایط بروز مفاسد در ایران را «دشمنان» ایجاد کرده‌اند.

مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که تقاضای شفافیت در تراکنش‌های مالی ایران «مطالبه‌ای منطقی» نیست و کسی «حق این درخواست را ندارد».

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با وبسایت خبری «عصر ایران» پیوستن ایران به دو کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان ‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی‌ اف‌ تی) در شرایط فعلی را نادرست خواند.

او در این راستا ضمن بیان این که جمهوری اسلامی ناچار است به دلیل تحریم‌ها بخشی از تراکنش‌های مالی خود را به صورت پنهانی انجام دهد تاکید کرد: «از این جهت این شفافیت به نفع شرایط ما نیست.»

در داخل آری، در سطح جهانی نه

نماینده تهران اظهار داشت، جمهوری اسلامی با پولشویی و تامین مالی تروریسم مخالف است و «قوانین داخلی محکمی» هم در این زمینه دارد اما حاضر نیست در این رابطه در سطح بین‌المللی شفاف‌سازی کند.

طرح دولت برای پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو  و سی ‌اف‌‌تی، راه پیوستن ایران به عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را باز می‌کند. این نهاد بین‌المللی مسئول بررسی شفافیت مالی در نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی، جلوگیری از پول‌شویی و جلوگیری از تأمین مالی تروریسم  است.

تنها با عضویت در این نهاد است که ایران می‌تواند زمینه بازگشت به اقتصاد جهانی و برقراری روابط مالی با بانک‌های بین‌المللی را فراهم کند.

لوایح پیوستن ایران به دو کنوانسیون در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی به تصویب مجلس رسید اما با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود. پیش از این مجمع تشخیص تصویب این لوایح را رد کرده بود.

ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که در لیست سیاه FATF قرار دارند. بخش غالب اصولگرایان لایحه‌های دولت برای پیوستن به این دو کنوانسیون را «عامل نفوذ بیگانگان و خلاف شرع اسلام» قلمداد می‌کنند.

به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، این لوایح در ۲۰ مورد «ایراد خلاف شرع و خلاف قانون اساسی» دارند.

مبادی مختلف صادرات نفت

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با وبسایت خبری «عصر ایران» اظهار داشت، تجارت خارجی ایران در حال حاضر در حدود ۴۰ میلیارد دلار است که «با روش‌های مختلفی» انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این رقم شامل صادارت نفت نیز می‌شود گفت: «عدد رسمی صادرات نفت را ندارم که بخواهم اعلام کنم. ما مبادی مختلفی برای صادرات نفت داریم. بخشی از گزارش‌های ما حاکی از این است که هم صادرات نفت خام و هم میعانات گازی و هم فرآرودهای نفتی در حال انجام است.»

او در ادامه اظهار داشت، آمریکا برای شناسایی این روش‌ها تلاش می‌کند، به همین دلیل در این زمینه شفافیت وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه که روش‌های غیرشفاف احتمال به وجود آمدن مفاسد اقتصادی و رشد افرادی چون بابک زنجانی را فراهم می‌کنند و چرا ایران در این شرایط قرار گرفته است می‌گوید، این شرایط را تحریم‌های «دشمنان» به وجود آورده ‌اند و آنها این هدف را دنبال می‌کنند که «با غیرشفاف‌سازی مسیرهایی که وجود دارد بتوانند مسیرهایی را برای گریز افراد متخلف هم بوجود آورند».
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *