عیسی کلانتری: بهتر است خاموشی داشته باشیم تا مازوت بسوزانیم

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۲

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفته است قطع موقت روزانه برق بهتر از سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های برق است.

مازوت در نیروگاه‌ها

کلانتری در برنامه‌ای که از شبکه دو تلویزیون پخش شد گفت وزارت نفت اعلام کرده با توجه به افزایش مصرف گاز مجبور است برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند.

او با اشاره به این که «این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است» گفت: «بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم. ما در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم.»

در ماه‌های اخیر آلودگی هوا در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به شدت افزایش یافت و حدود یک ماه پیش زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور به سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها هستیم.

به دنبال انتشار این خبرها، کاربران رسانه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ‌هایی مانند «مازوت نسوزانید» و «خفه می‌شویم» به شدت به این اقدام اعتراض کردند.

پس از آن، بیژن زنگنه، وزیر نفت، اظهارات رییس حفاظت محیط زیست را «غیرعلمی» خواند و گفت: اصلا در نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت سوزانده نمی‌شود.

اما مدارک انتشاریافته نشان داد که برخی از نیروگاه‌های اطراف پایتخت نیز همچنان در حال استفاده از مازوت هستند. سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، نیز در اینستاگرامش نوشت در بازدید از یک نیروگاه اطراف تهران دریافته است که آن‌ها از مازوت استفاده می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌‌ای جلوی بررسی و اقدام در زمینه این بحران را گرفته است. البته مقام‌های قوه قضاییه چنین بخشنامه‌ای را تکذیب کردند.

اعتراض‌ها به سوزاندن مازوت، یا نفت کوره، در حالی ادامه دارد که عیسی کلانتری در برنامه تلویزیونی گفت «منابع آلاینده دیگری، از جمله کامیون‌های فرسوده و قدیمی، وجود دارند که به‌ دلایل مختلفی نتوانستیم آن‌ها را نوسازی کنیم.»

به گفته او، افزایش آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش پیامدهای کروناست و «هر یک واحد افزایش ذرات معلق، ۱.۵ درصد تلفات بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *