اعتراض بیش از ۴۰ چهره دانشگاهی ایرانی به زندانی شدن تورج امینی، تاریخ‌نگار بهایی

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۵

بیش از ۴۰ شخصیت دانشگاهی و ایران‌پژوهانی از دانشگاه‌های معتبر جهان با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت و زندانی شدن تورج امینی، پژوهشگر بهایی و متخصص تاریخ ایران در قرون ۱۹ و ۲۰ اعتراض کردند.

این بیانیه که روز شنبه ۱۴ فروردین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده به امضای چهره‌هایی چون یرواند آبراهامیان، عباس امانت، محمدعلی همایون کاتوزیان، علی میرسپاسی و توریج اتابکی رسیده است و ضمن رد اتهام نسبت داده شده به آقای امینی مبنی بر «تبلیغ علیه نظام»، می‌گوید که پژوهش‌های او به غنی‌تر شدن شناخت جمعی ما از تاریخ و مردم ایران انجامیده است.

امضاکنندگان بیانیه تاکید کرده‌اند که بازداشت تورج امینی صرفا به خاطر اعتقادات دینی او و با هدف بازداشتن وی از امر پژوهش بوده و از این نظر مصداق نقض آشکار حقوق بنیادین وی و تعهدات ایران تحت قوانین بین‌المللی است و با اصول جهان‌شمول عدالت و رواداری نیز تضاد دارد.

این بیانیه به برخی از پژوهش‌های آقای امینی اشاره می‌کند که همگی آنها بر حوزه ادیان بر بستر تاریخ تمرکز دارد از جمله تحقیقات او درباره دین زرتشتی، اقلیت‌های دینی ایران در انقلاب مشروطه، و ارتباط دین بهایی با جنبش‌های روشنفکری ایران.

امضاکنندگان در نهایت از حکومت ایران خواسته‌اند که به نقض حقوق آقای امینی پایان دهند و با آزاد کردن او بگذارند که پژوهش‌های خود را از سربگیرد. برخی دیگر از امضاکنندگان بیانیه عبارتند از محمد توکلی طرقی، علی اکبر مهدی، عباس میلانی، ژانت آفاری و نیره توحیدی.

تورج امینی در دادگاه بدوی به یک سال حبس و دو سال تبعید محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تقلیل یافت. او اواسط بهمن ماه گذشته پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرج بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش رادیو فردا؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *